Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Zigbee termostat allerede integrert med Zigbee2MQTT tilgjengelig i Norge?


TheStigh

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...

Jeg sliter også med å finne zigbee termostat, ville gjerne ha byttet ut HeatIt sine z-wave med zigbee.

 

Så, da lurer jeg på om jeg kanskje skal prøve å lage min egen termostat. I mitt tilfelle er det for å styre varmekabler i gulv. Det kan jo ikke være så vanskelig, er jo bare å skru av og på et rele avhengig av temperatur i rommet. Kan da også lage en modus der man setter inn duty cycle i prosent uten problem.

Har grei erfaring med Aqara sine ting, og de fungerer helt fint så langt.

 

En slik for å føle på temperatur: https://www.elektroimportoren.no/aqara-temperature-sensor/94289/Product.html?Event=hotnow

En slik for å styre varmekabler: https://www.elektroimportoren.no/aqara-single-switch-module-t1/94295/Product.html?Path=002252409&Event=pathlist
En/flere slike (optional) for å sjekke vinduer/dører: https://www.elektroimportoren.no/aqara-door-and-window-sensor/94288/Product.html?Event=brandlist

Disse tre produktene har jeg flere av allerede, og har alltid vært stabile og gode i Zigbee2Mqtt. Så for 500kr kan man lage sin egen termostat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mongojarle skrev (1 time siden):

Jeg sliter også med å finne zigbee termostat, ville gjerne ha byttet ut HeatIt sine z-wave med zigbee.

 

Så, da lurer jeg på om jeg kanskje skal prøve å lage min egen termostat. I mitt tilfelle er det for å styre varmekabler i gulv. Det kan jo ikke være så vanskelig, er jo bare å skru av og på et rele avhengig av temperatur i rommet. Kan da også lage en modus der man setter inn duty cycle i prosent uten problem.

Har grei erfaring med Aqara sine ting, og de fungerer helt fint så langt.

 

En slik for å føle på temperatur: https://www.elektroimportoren.no/aqara-temperature-sensor/94289/Product.html?Event=hotnow

En slik for å styre varmekabler: https://www.elektroimportoren.no/aqara-single-switch-module-t1/94295/Product.html?Path=002252409&Event=pathlist
En/flere slike (optional) for å sjekke vinduer/dører: https://www.elektroimportoren.no/aqara-door-and-window-sensor/94288/Product.html?Event=brandlist

Disse tre produktene har jeg flere av allerede, og har alltid vært stabile og gode i Zigbee2Mqtt. Så for 500kr kan man lage sin egen termostat.

Tviler sterkt på at det blir holdbart. Mine Nobø termostater slår av og på varme i 5 min sykluser. Det gjøres for å holde temperaturen i gulvet konstant. Du skal bruke en føler for luft-temperatur og du får dermed en lang forsinkelse fra varme i gulv til varme i rom. For å unngå svingninger mellom glovarmt og iskaldt gulv må du også slå på og av varme i korte perioder. Men det releet der er ikke lagd for slikt. Når noe skal slås av og på ofte så er det vanlig med en halvleder i parallell med rele. Halvlederen kobler inn / ut noen millisekund før rele kobler inn / ut. Da unngår en gnistdannelse på rele og varmgang i halvleder.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg letet etter det, men fant ikke noe. Kunne jo sikkert fått inn temperatur-føleren fra gulvet i systemet også...

 

Jeg vil gjerne egentlig over på bare zigbee, da jeg bare har de termostatene og noen få z-dim på z-wave. Hvorfor lage to nettverk liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@mongojarle Kommer på markedet i løpet av sommeren, norsk produkt :) Jeg har en -1- zwave enhet igjen (Popp vannkran) men den er borte ila sommeren...

 

@Kim123 Ja jeg vet hvor jeg finner liste over støttede produker - lager integrasjoner mot Z2M selv om de ikke er støttet fra før. Spørsmålet var om et produkt godkjent i Norge som selges av norsk butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Frankis78 Fant denne posten: https://www.picuki.com/media/2233693722726550688

 

"Unfortunately, you can't buy it now. It is positioned as OEM solution, so we are still waiting for this device to be rebranded before the start of the sales."

 

@TheStigh Antar det er dette du tenker på? 

https://ctmlyng.no/lanserer-smarthus-med-zigbee/

https://ctmlyng.no/helnorsk-teknologisamarbeid/

 

"Alle produktene skal være over på ZigBee-protokollen innen 31. januar 2022."

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte Sikom en epost angående den termostaten, og de sier at produktutvikling er lagt på is, og at det kanskje aldri blir startet opp igjen... Så det er nok bare å glemme den.

 

EDIT:

Fikk enda en epost av daglig leder, som nå sier at de har solgt den via er partner en periode, men har besluttet å avvente med videre produksjon og markedsføring.

 

Så mulig den hadde noen problemer...

Endret av mongojarle
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FSund skrev (54 minutter siden):

 

@TheStigh Antar det er dette du tenker på? 

https://ctmlyng.no/lanserer-smarthus-med-zigbee/

https://ctmlyng.no/helnorsk-teknologisamarbeid/

 

"Alle produktene skal være over på ZigBee-protokollen innen 31. januar 2022."

 

 

Korrekt. Som de sier "Alle produktene..." noe kommer jo først ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Baaaaaaaaaaaaah.

Eller, har noko endra seg til no? Går det an å kjøpa noko for varmekablane på badet? Nett no har me det anten kaldt, eller so sløser me straum heile døgnet. Det er ingen av oss som hugsar å justera på varmen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt jeg har funnet av Zigbee termostater er det som er nevnt i denne tråden:

Elko Super Smart (Zigbee 2.0? og stygg)

CTM Lyng - mTouch One R - mest lovende men kommer bare med svart skjerm? Ingen info om Zigbee versjon. Er dette et profesjonelt selskap? Finner lite på nett om dem.

 

mTouch er fristende, men det ser ut som om det blir Z-wave (HeatIT) på meg også :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
mellowism skrev (5 timer siden):

Den ser ikke ut å være med i oversikten over devices i zigbee2mqtt enda dessverre.

Er interessert i denne og.

Stikkontaktene deres er heller ikke med i oversikten devices i ZHA og Deconz, men fungerer ihvertfall der. Er sannsynlig at den fungerer, evt er ganske enkel å integrere da produsenten har gir ut informasjonen om den ved forespørsel. 

 

image.png.59c41c10f48d1b9882603b5e4257c735.png

 

En annen som spurte om den termostaten også fikk dette svaret i HA Norge på facebook.

Gi gjerne tilbakemelding om noen tester denne.

 

Sitat

Ikke testet men her er svar på en mail jeg sendte de: (svaret er langt utenfor mine kunnskaper, spørsmålet var egentlig bare om den rapporterer effektforbruk og evt hvor ofte den oppdaterer)

Den er Zigbee 3.0 sertifisert, og i tillegg er det noe i tillegg man må ta hensyn til dersom man vil kode selv i forbindelse med Home Assistant etc.

Termostaten rapporterer Load ON / Off i alle fall, i vår TUYA App, kan dette benyttes som betingelse for automasjoner, f.eks. styre en smart stikk tilkoblet panelovn. Dermed kan man dra fordel av den innebygde kalenderen i termostaten.

Når den går Load ON, så kan du f.eks. plukke ut dette, og sende over nytt set-punkt f-eks.

Jeg legger ved det som er tilleggs clustere i vår termostat, ellers er det ren ZB 3.0

“For the other developers they should make sure to use the following:

The datapoint document (excel) you’ve send me

Zigbee Connection Standard-TuyaOS-Tuya Developer.

TY_DATA_ REQUEST command is used to write data point values

TY_DATA_REPORT command is used by the thermostat to report a data point value to the gateway (marked as ` directionToClient`).

The “DP Data Format” is important, note that all number are transferred as Big-Endian.

TUYA_MCU_SYNC_TIME to set the thermostat time. Needs to have both UTC Unix timestamp in seconds and that same timestamp but then adjusted to the local timezone.

The “magic” attribute read to enable the automatic data point reporting by the thermostat. The gateway should request the following properties (possibly in this order, but in a single request) from the basic cluster on device initialisation

manufacturerName

zclVersion

appVersion

modelId

powerSource

attributeReportingStatus

This currently only applies to the thermostat, the socket does use the well-known default Zigbee clusters.”

Vedlagt er et excel dokoument med funksjons ID og verdier som omtalt i punkt 1.

Det siste punktet han omtaler som “magic attribute read” er vedlagt bilde cmd tuya.jpg og under i skrift, ifølge tuya utvikler “if you want to use tuya private cmd, you should send read basic attributes cmd which contains” (“after the thermostat joined”)

NWK Key Sequence Number: 0

NWK Payload: (23 bytes)

APS Header: 0xB80101040000FF40

Frame Control: 0x40

Destination Endpoint: 0xFF

Cluster ID: [0x0000] General: Basic

Profile ID: [0x0104] ZigBee Home Automation

Source Endpoint: 0x01

APS Counter: 184

APS Payload: (15 bytes)

ZCL Header: 0x001C10

Frame Control: 0x10

Transaction Sequence Number: 28

General Command Frame: [0x00] Read Attributes

ZCL Payload: (12 bytes)

Attribute ID: [0x0004] Manufacturer Name

Attribute ID: [0x0000] ZCL Version

Attribute ID: [0x0001] Application Version

Attribute ID: [0x0005] Mode ID

Attribute ID: [0x0007] Power Source

Attribute ID: [0xFFFE] Reserved

Denne basic clusteren skal ifølge Tuya utvikler:

“it’s a private way which can prove the thermostat joined a tuya gateway so that the mcu will report data use tuya private cmd”

Ingen bildebeskrivelse er tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xvani skrev (På 3.11.2021 den 16.05):

...

CTM Lyng - mTouch One R - mest lovende men kommer bare med svart skjerm? Ingen info om Zigbee versjon. Er dette et profesjonelt selskap? Finner lite på nett om dem.

 

Fikk følgende svar fra CTM Lyng i dag på facebook;

Sitat

Hei, vi kommer fortløpende med produkter med Zigbee framover, følg med på vår fb side eller hjemmeside der blir det lagt ut info når det er klart

 

Noen som har prøvd systemet? Spent på både termostat og dimmere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 06/01/2022 at 18:44, Bjonness said:

Stikkontaktene deres er heller ikke med i oversikten devices i ZHA og Deconz, men fungerer ihvertfall der. Er sannsynlig at den fungerer, evt er ganske enkel å integrere da produsenten har gir ut informasjonen om den ved forespørsel. 

 

image.png.59c41c10f48d1b9882603b5e4257c735.png

 

En annen som spurte om den termostaten også fikk dette svaret i HA Norge på facebook.

Gi gjerne tilbakemelding om noen tester denne.

 

Ingen bildebeskrivelse er tilgjengelig.

Jeg må bli flinkere på å være aktiv i mer norske forum merker jeg. Visste ikke det fantes en norsk Home assistant gruppe en gang, så takk for tipset! :)

Dette høres jo veldig lovende ut. Blir nok et kjøp av en stikkontakt i første omgang, for å teste det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.