Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Temperatur i fryseboks/skap


Anbefalte innlegg

Har en plan om å overvåke temperatur i fryseskap/boks og lurer på hvordan dere har gjort dette. Jeg har zwave/zigbee/mqtt tilgjengelig. Slik jeg ser det er det to muligheter:

 

  1. Trådløs temp-sensor (feks Aqara) på batteri som plasseres inni fryseskapet. Dette er den enkleste måten jeg kjenner, men ser at folk har varierende suksess mtp batteri-tid på sensor
  2. DS18B20 koblet til feks NodeMCU eller tilsvarende. Fordelen er at man slipper å tenke på batteritid og rekkevidde på signaler. Utfordringen er hvordan man skal få denne sensoren inn i fryseboksen. Legger dere den innimellom pakning og boks, borrer dere hull i selve boksen eller andre smarte løsninger?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, oysteinl skrev:

men ser at folk har varierende suksess mtp batteri-tid på sensor

Jeg kjøpte en holder for to AAA batterier og loddet denne fast på Aqara sine batterikontakter. Så med to energizer Lithium AAA batterier fungerer det langt bedre enn med et CR2032 batteri når temperaturen er -20 grader.
image.png.763bb77053fbe93369ddcf27d6520303.png
 

Endret av stigvi
  • Like 3
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort tilsvarende som @stigvi når det gjelder batteriet, men jeg bruker en Fibaro Door/Window sensor, denne har også temp-føler.

Fibaroen er plassert på innsiden, og batteriet på utsiden, ledningen ligger bare imellom lokket.

 

Prøvde først og ha batteriet også på innsiden, men da varer det bare i ca 6måneder før det er dødt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.