Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro Wall Plug


Norseman

Anbefalte innlegg

 

Som de fleste har fått med seg, var det problemer med den første Wall Plug versjonen fra Fibaro, og de kom ut med versjon 2. (FGWPF-102)

https://www.oep.no/search/resultSingle.html?journalPostId=10884871

Dette gjaldt vel også noen andre fibaro produkter, iallefall i Sverige.

 

I går var jeg på Kjell.com for å handle et par nye av versjon 2, men de hadde ikke. I følge selger var disse også på vei ut, og ny versjon var på vei inn.

I følge Prisguide kan det se ut som det er noe i det, da lagerstatus hos de fleste viser tomt.

 

Er det noen som vet noe mer rundt dette?

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lagt merke til at det har blitt "tomt" for disse rundt om, og at det ikke har blitt fylt på med fler. I utgangspunktet ikke noe stort problem, men hvis det skyldes nok et salgsforbud/problemer med produksjonen låter det jo plutselig veldig dårlig. Fool me once osv. Kanskje Fibaro pluggene rett og slett er for små til å ta lasten de spesifiserer på en forsvarlig måte. Er jo flere som kommenterer at de blir svært varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
2 timer siden, Moskus skrev:

Den nye versjonen fungerer ikke som perfekt. Den lar seg ikke styre (og det er uvisst hvor mye problemer den lager i et Z-wave mesh) hvis 1) den ikke er koblet til noe eller 2) det som den er koblet til er skrudd av.

Ah, er det mulig Fibaro?!? ?

Bør nesten hamstre et par av den forrige versjonen, for firmware oppdatering får vi (HS3) jo aldri tak i ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, iceball skrev:

Ah, er det mulig Fibaro?!? 1f917.png

Bør nesten hamstre et par av den forrige versjonen, for firmware oppdatering får vi (HS3) jo aldri tak i 1f914.png

Vi får håpe at dette er en feil som gjør at Fibaro pønsker ut en måte å få oppdatert firmwaren via homeseer eller lignende. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk til innkjøp av 11 Fibaro Wall plug med fw 3.2 -

Ser nå at de er veldig ustabile og rapporter feil status osv.. De skrus seg av, status i HS er off/on selv om den står på eller av osv..

 

Noen som har tatt opp dette med Fibaro eller prøvd å returnere disse ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett sånn oppførsel. Det jeg har sett har bare vært relatert til om den har last eller ikke.

 

Jeg bruker den nå bare på oppvaskmaskinen, og der fungerer det bra så har ikke returnert min selv om jeg sikkert burde.

 

 

Anders,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, anderssv said:

Har ikke sett sånn oppførsel. Det jeg har sett har bare vært relatert til om den har last eller ikke.

 

Jeg bruker den nå bare på oppvaskmaskinen, og der fungerer det bra så har ikke returnert min selv om jeg sikkert burde.

Kan det være slik at den rapporter at den står AV når den ikke har last ?


Får ta en detaljert gjennomgang når jeg kommer hjem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Superzite skrev:

Kan det være slik at den rapporter at den står AV når den ikke har last ?

 

I så fall, kan du prøve å endre parameteren som gjør at den regner sitt eget forbruk inn i gjeldende last? Da vil effekten aldri være 0 watt, kanskje det også gjør at den ikke rapporterer seg selv som av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kjøpte noen slike plugger uten å være klar over denne problemstillingen. På den første pluggen jeg aktiverte er problemet i alle fall tydelig til stede og ser ut til å arte seg slik at dersom forbruk faller under en eller annen verdi så rapporterer pluggen at den er "off" til tross for at den fysisk sett er "on".

Jeg koblet den tll en panelovn på 750W som har en intern termostat, for å teste. Når termostaten slår av varmeelementet, så slår devicen i HS seg til "Off". Når termostaten slår på igjen varmeelementet så kommer devicen på igjen i HS. Men fysisk sett er pluggen PÅ hele tiden. Jeg kan faktisk konsekevent "slå av og på" devicen i HS ved å flytte temperaturinnstillingen på ovnen opp og ned slik at varmeelementet slår ut og inn. Jeg lot pluggen stå i noen timer og da var loggen i HS full av av- og på-meldinger fra pluggen.

Det ser ikke ut til at det gjør noen forskjell hvorvidt pluggen er innstilt til å regne eget forbruk som en del av last eller ikke, den oppfører seg likt uansett.

I mitt tilfelle så ligger registrert forbruk på rundt 3W når termostaten på panelovenen har slått av varmeelementet. Jeg antar at det er summen av pluggens eget forbruk pluss forbruket til termostaten på ovenen. Så forbruket trenger tydeligvis ikke falle helt til null før den rapporterer "off".

Neste punkt er kanskje å finne ut hva som er er "innslagspunktet" for Watt for når den rapporterer seg selv som "off".

Dette kan vel ikke betegnes som noe annet enn en feil i produktet. Men usikker på om jeg skal ta bryet med å returnere pluggene. Til en del typer bruk har denne oppførselen ingen ting å si (så lenge det ikke er andre problemer knyttet til dette som jeg ikke har sett), men til andre typer bruk (slik som panelovnen) er denne pluggen ubrukelig, da man ikke kan stole på status i HS.

Har akkurat starta opp med hjemmeautomasjon og Homeseer, og erfaringen så langt er at dette tar mye tid. Slike "mysterier" som dette er utrolig frustrerende og tidkrevende.....

 

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, JxxxIxxx skrev:

Når termostaten slår av varmeelementet, så slår devicen i HS seg til "Off". Når termostaten slår på igjen varmeelementet så kommer devicen på igjen i HS. Men fysisk sett er pluggen PÅ hele tiden. Jeg kan faktisk konsekevent "slå av og på" devicen i HS ved å flytte temperaturinnstillingen på ovnen opp og ned slik at varmeelementet slår ut og inn. Jeg lot pluggen stå i noen timer og da var loggen i HS full av av- og på-meldinger fra pluggen.

Hmmm!

Er dette muligens en "feature"?

 

Kan noen poste hvordan assosiasjonene for denne er satt opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, JxxxIxxx skrev:

Har akkurat starta opp med hjemmeautomasjon og Homeseer, og erfaringen så langt er at dette tar mye tid. Slike "mysterier" som dette er utrolig frustrerende og tidkrevende.....

Men du har gjort en god detektivjobb ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.