Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro Wall Plug


Norseman

Anbefalte innlegg

52 minutter siden, JxxxIxxx skrev:

Til en del typer bruk har denne oppførselen ingen ting å si (så lenge det ikke er andre problemer knyttet til dette som jeg ikke har sett), men til andre typer bruk (slik som panelovnen) er denne pluggen ubrukelig, da man ikke kan stole på status i HS.

 

Jeg har konkludert motsatt - til panelovn har ikke dette noe å si, da ovnen selv alltid skal være "på". Jeg har faktisk ikke sjekket om min plug har denne feilen, for til mitt bruk fungerer den helt fint. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, ZoRaC said:

 

Jeg har konkludert motsatt - til panelovn har ikke dette noe å si, da ovnen selv alltid skal være "på". Jeg har faktisk ikke sjekket om min plug har denne feilen, for til mitt bruk fungerer den helt fint. :) 

 

Dersom panelovnen ikke har intern termostat, eller denne er skrudd så høyt at den aldri kommer til å slå av ovnen, så stemmer forsåvidt dette. Dersom man derimot setter den interne termostaten som en slags "failsafe" (f.eks. på 23 grader, er kanskje aldri aktuelt med høyere temperatur en det uansett), så vil man i alle fall ikke kunne stole på statusen til bryteren i HS, noe som jeg ser på som et potensielt (og unødvendig) problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JxxxIxxx skrev:

 

Dersom panelovnen ikke har intern termostat, eller denne er skrudd så høyt at den aldri kommer til å slå av ovnen, så stemmer forsåvidt dette. Dersom man derimot setter den interne termostaten som en slags "failsafe" (f.eks. på 23 grader, er kanskje aldri aktuelt med høyere temperatur en det uansett), så vil man i alle fall ikke kunne stole på statusen til bryteren i HS, noe som jeg ser på som et potensielt (og unødvendig) problem.

 

Har satt den på 27 grader som failsafe. :) 

Og i mitt hode skal den aldri slå inn - da er det en feil i systemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, ZoRaC said:

 

Har satt den på 27 grader som failsafe. :) 

Og i mitt hode skal den aldri slå inn - da er det en feil i systemet. 

 

Jeg ser den og forstår argumentet ☺️  Likevel tror jeg jeg foretrekker en plugg som ikke oppfører seg som dette. Erfaring med hjemmeautomasjon så langt er at det er utrolig mange ting som kan gå galt, og i en av mine potensielle fremtidige applikasjoner av teknologien er stabilitet svært viktig. Dersom jeg skal styre og overvåke en lokasjon som jeg kanskje er fysisk avskåret fra i perioder på flere uker i gangen så er det viktig at ting fungerer til et minimum også dersom hovedkontrolleren skulle slutte å fungere. I et sånt tilfelle ville jeg nok ikke sette termostaten på en panelovn så høyt som det du gjør, men heller velge en mer "normal" failsafe-temperatur. Men i et hjem der man befinner seg hver dag og kan håndtere eventuelle feil i systemet umiddelbart kunne jeg nok gjøre som du gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JxxxIxxx skrev:

Erfaring med hjemmeautomasjon så langt er at det er utrolig mange ting som kan gå galt, og i en av mine potensielle fremtidige applikasjoner av teknologien er stabilitet svært viktig.

Det er nesten alltid mange ting som kan gå galt, uansett hva du gjør. Om du tenker over det eller ikke henger i hovedsak sammen med : Kunnskap og erfaring.

Hvordan ville det være å kjøre bil uten erfaring? Eller bare bruke en PC til å surfe på nettet

 

Enkelte ting, som å sette opp en iPad første gangen, kan man gjøre så enkelt at (nesten) alle få til. Smartly og FutureHome prøver denne tilnærmingen til smarthus også. Men jeg det er ikke noe for meg, man får for få valgmuligheter.

 

 

2 timer siden, JxxxIxxx skrev:

Likevel tror jeg jeg foretrekker en plugg som ikke oppfører seg som dette.

Uten tvil. Si at det var noe mer kritisk, f.eks. et strykejern som er koblet til. Strykejernet skrur seg også av når det har nådd temperaturen igjen, men på når den har sunket litt. Si at man sjekker status på feil tidspunkt og får inntrykk at strykejernet var av, selv om det rødglødende...

 

Jeg håper det er en "bug" som de ordner, og ikke en "feature".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, iceball skrev:

Problemet er at vi ikke får tilgang til eventuell oppdatering, hvis man ikke kjøre fibaro sin sentral..håpløst emoji57.png

Nei, man må jo levere produktet tilbake som "ubrukelig" og kreve pengene igjen. Gi beskjed med lommeboka! ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, iceball said:


Problemet er at vi ikke får tilgang til eventuell oppdatering, hvis man ikke kjøre fibaro sin sentral..håpløst emoji57.png

 

Så på Fibaro sine produkter kan man altså ikke oppgradere firmware uten deres sentral? Greit å vite, lærer noe nytt hver dag......

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Moskus skrev:

Nei, man må jo levere produktet tilbake som "ubrukelig" og kreve pengene igjen. Gi beskjed med lommeboka! ;)

 

Det funker for såvidt, men er veldig tungvint når ting er bestilt på nett - da blir man uten en stund...

Verre er det om man får flimmer på Fibaro Dimmer 2, da må man ha elektriker 2 ganger for å få reklamert! :( 

 

Er det noen som har lest sertifiseringskravene? Det står jo "OTA" over alt i annonsene, men likevel så er det mange som ikke tilbyr i det hele tatt evt krever at man bruker deres controller...

Endret av ZoRaC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg gjort noen enkle forsøk for å se hvor mye last som skal til for at devicen i HS holder seg i ON: Det ser ut som devicen er stabil i ON ved laster større enn 50 W. Under ca 30W er den konsekvent OFF, og mellom 30 og 50W avhenger det av utgangsposisjonen: hvis man starter med lav last og øker lasten så slår den seg på først ved ca 50W. Hvis man minsker lasten så slår den seg av igjen ved ca 30W.

Med andre ord egner denne pluggen seg dårlig for lave laster (som f.eks. en lyspære eller to), da kan man ikke stole på statusen i HS :(

Endret av JxxxIxxx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah... Der ser det ut som det er noe ja... Har lest (dvs. sett over parameterne kjapt) manualen, men tydeligvis ikke skjønt det... ;) Ikke helt overbevist siden det står association group (3) men verdt å eksperimentere med. Ser jo at det matcher 30/50W verdiene som @JxxxIxxx eksperimenterte seg frem til.

 

Kan jo sette de til min og max, men egentlig sånn jeg tolker det så burde man sette param 23 til noe slik at man ikke opplever dette i det hele tatt. Men det ser det ikke ut som man kan? Noen som skjønner dette bedre enn meg som kan forklare?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problemet. Oppdaget at både group 1, 2 og 3 var assosiert til Homeseer. Fjernet group 2 og 3, slik at det bare er group 1 som er assosiert med Homeseer, og da så det ut til å funger som det skal.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, xibriz said:

Har dere lest i manualen? Parameter 21 og 22 styrer dette ser det ut som.

 

 

fibaro.JPG

 

Har lest manualen ja, men har jeg skjønt den? Tydeligvis ikke.

Trodde disse parametrene bare påvirket andre devicer som var assosiert, ikke selve HS, men der tok jeg tydeligvis feil. Har ikke sjekket assosiasjonene som kom opp som default.

 

Verdiene stemmer jo bra med det jeg fant ut eksperimentelt.

Så løsningen kan jo være enten å sette begge parametre til 0, eller å fjerne assosiasjon mellom pluggen og HS i group 3 som moskus skriver.

Ved nærmere ettertanke: man kan ikke sette begge til null, det vil ikke nødvendigvis gi det ønskede resultatet, så da gjenstår å fjerne evt. assosiasjon.

 

Skal prøve i kveld når jeg kommer hjem og får tid, har ikke tilgang til systemet her jeg er nå og pluggen er uansett koblet fra for øyeblikket.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, ZF- said:

Jeg hadde samme problemet. Oppdaget at både group 1, 2 og 3 var assosiert til Homeseer. Fjernet group 2 og 3, slik at det bare er group 1 som er assosiert med Homeseer, og da så det ut til å funger som det skal.

 

Da ser det ut som dette er løsningen, det høres bra ut.

Da slipper jeg å irritere meg over å ha brukt en par-tre tusenlapper på plugger som bare var havveis brukbare :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, det ser ut som det går veien her :)

 

Det er bra dere forsker på dette, for jeg har flere ganger vært nære på å kjøpe en slik fra Fibaro. Men har bestandig endt opp med Nexa AD-147 siden Elektroimportøren forhandler disse og har butikk nært meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

9 hours ago, ZF- said:

Jeg hadde samme problemet. Oppdaget at både group 1, 2 og 3 var assosiert til Homeseer. Fjernet group 2 og 3, slik at det bare er group 1 som er assosiert med Homeseer, og da så det ut til å funger som det skal.

 

Har nå testet og kan bekrefte at alt fungerer mer forutsigbart etter at gruppe 2 og 3 associactions er fjernet.

Takk til ZF-

Med andre ord er der noen potensielle snubletråder i default-oppsettet for denne pluggen.

Som novise som ikke har noe særlig erfaring med Z-wave er det interessant å spørre om det er Fibaro eller Homeseer som bestemmer hvordan default-oppsettet blir når man legger den til i HS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Smartthings så er det koden i Huben som velger hvilke grupper den asossierer med. Men jeg tipper de fleste huber melder seg på alle gruppene som default, da det er ganske flytende hvilke meldinger som går i hvilken gruppe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.