Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro Wall Plug


Norseman

Anbefalte innlegg

11 timer siden, Moskus skrev:

Kan ikke noen poste assosiasjonene den nye Wall Plug settes opp med som default?

Det ser jo ut som om problemet kan løses ved å fjerne en assosiasjon mellom Group 3 og "HS (ID 1)".

slik ble det med meg når jeg satte den opp i dag, ikke testet den skikkelig ennå, da jeg ikke har bestemt helt hvor den skal brukes hen ennå2017-02-09_2034.thumb.png.88da7665d039381453692bfac3ae99a9.png

Endret av Håvardgj
leif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå forsøkt å fjerne gruppe 2 og 3 hos meg, men ser ingen forskjell i oppførsel ved liten/null last. Det er et bra spor, men synes egentlig det er rart om den skal påvirke det ut i fra min begrensede forståelse av z-wave... :) 

 

Fint om andre får testet skikkelig. :)

 

 

Anders,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, anderssv skrev:

Det er et bra spor, men synes egentlig det er rart om den skal påvirke det ut i fra min begrensede forståelse av z-wave... :) 

Vel, i følge manualen så sendes det jo et "On" eller "Off" signal til enheten assosiert med Gruppe 3 basert på lasten. Hvis denne assosiasjonen er borte, så får ikke controlleren denne informasjonen fra Wall Plug og oppdaterer heller ikke "feil". I teorien, og i praksis i det minste for HomeSeer.

 

Har du den i OpenHAB eller SmartThings?

Assosiasjoner i SmartThings er vel ikke bare en enkel ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, anderssv said:

Jeg har nå forsøkt å fjerne gruppe 2 og 3 hos meg, men ser ingen forskjell i oppførsel ved liten/null last. Det er et bra spor, men synes egentlig det er rart om den skal påvirke det ut i fra min begrensede forståelse av z-wave... :) 

 

Fint om andre får testet skikkelig. :)

 

 

Anders,

 

Det var i alle fall en svært tydelig forskjell hos meg når jeg fjernet gruppe 2 og 3. Devicen i HS er nå helt stabil, ON når den er på, OFF når den er av :)  Det var ikke slik før.  Men dette er i HS. Hvis du kjører en annen kontroller kan det jo være at oppførselen er anneledes kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, blir nok vanskelig å konkludere på denne. :)

 

@Moskus jeg har Smartthings, men driver og skriver device handleren selv så har full kontroll på gruppene selv om ST default assosierer med gruppe 1. Har kjørt factory reset på pluggen og kun assosiert med gruppe 1, men får samme oppførsel. Dvs: uten last så slutter den å svare på on/off signaler fra huben. Med last så oppfører den seg fint.

 

Men jeg  skjønner ikke helt logikken med at gruppe 2/3 skal påvirke det heller. Så uansett om det hjelper eller ikke så mistenker jeg en større eller mindre bug.

 

Når man assosierer noe i gruppe 2/3 så er det fordi man skal få on/off meldinger basert på kriteriene for de. (Param 21-23 definerer "reglene" for gruppe 3 på denne) F.eks. trykk på knappen på device sendes også til sentralen på gruppe 1, så det er bare meningen at man skal putte ting i gruppe 2/3 dersom det skal styres av denne devicen. Det varierer nok fra device til device, men jeg kan ikke skjønne noe annet enn at man burde sende alt av informasjon på gruppe 1 (lifeline). Mens andre grupper er for ting som skal styres.

 

Så hva skjer hvis man er med i gruppe 2/3 da? Jo huben får informasjon fra devicen når disse "terskelverdiene" (on/off + min/maks forbruk) passerer. I de fleste tilfeller ønsker man jo å ha disse reglene og konsekvenser for andre devicer i huben, ikke "hardkodet" i devicen. Men det finnes definitivt omårder for bruk av disse f.eks. dersom huben er nede etc. Så hvis dette påvirker devicen, hva skjer da? Én av disse tror jeg:

  • Devicen reagerer på sine egne terskelverdier. Det er mulig det er by design, men det blir fort komplisert å operere sånn. Er det fornuftig å nekte å slå seg på utenfor verdiene (slik den gjør)? Er et signal om å slå seg på en override av reglene eller skal man ignorere det? Sånn som det er hos meg nå: Knappen fungerer, men ikke signal fra huben.
  • Huben får signlaet og sender off til devicen selv, evt. også nekter å sende on basert på at den fikk off. Synes det virker rart om huben sender signal tilbake til devicen den fikk det fra, og kan heller ikke helt skjønne at den skulle holde en state basert på det som nekter å forsøke å skru den på igjen. (Mens jeg skriver det skjønner jeg at jeg må dobbeltsjekke loggingen ift. hvilke meldinger som pushes når).

Makes sense? Bare tenker høyt nå, og spennende å lære mer om konseptene i z-wave. :)

 

 

Anders,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, psv021 skrev:

Mine var stabile, men ble ustabile da jeg fjernet gruppe 2 og 3... Plutselig varsler de ikke korrekt forbruk lengre, osv. Jeg antar at læringen her er "don't fix it if it works" :) 

Men var det de nyeste?

... og hva er Gruppe 2, da?

 

25 minutter siden, anderssv skrev:

Det varierer nok fra device til device, men jeg kan ikke skjønne noe annet enn at man burde sende alt av informasjon på gruppe 1 (lifeline). Mens andre grupper er for ting som skal styres.

Det er riktig. Med Z-wave Plus kom standarden at Gruppe 1 alltid er lifeline, tidligere brukte ofte produsenter den siste Gruppen som da varierte fra enhet til enhet og fra produsent til produsent. Festlig.

 

Men jeg er redd at "Alt av informasjon" er relativt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, xibriz skrev:

 

Nå har jeg bare 5 forskjellige typer z-wave enheter, men jeg har aldri sett at kontrolleren assosierer seg med noe annet en gruppe 1 (lifeline)

 

 

13 timer siden, JxxxIxxx skrev:

De andre bryterne jeg har anskaffet så langt (2 forskjellige typer) er som default bare assosiert til kontrolleren i gruppe 1.

 

Dette kan avhenger av kontroller/sentral. Noen må man manuelt sette assosiasjon, flere sentraler gjør det automatisk riktig, mens på akkurat dette punktet gjør HomeSeer ofte litt "feil". Men det gjelder vel først og fremst Qubino sine produkter og det er ikke nødvendigvis HomeSeer som gjør feil, men de er også såpass stae at de ikke tilpasser seg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, iceball skrev:

Men det gjelder vel først og fremst Qubino sine produkter og det er ikke nødvendigvis HomeSeer som gjør feil, men de er også såpass stae at de ikke tilpasser seg 

HST sitt utgangspunkt er at de gjør som de blir bedt om av noden du inkluderer. Hvis noden gjør alt riktig, så følger HS3 etter. Dermed skal de kunne si: "Hvis modulen er Z-wave sertifisert, så støtter vi den".

 

Det er teorien, og tanken er jo gullegod. Dessverre viser det seg at standarder ikke alltid er 100% krystallklare (det er vel snarere regelen enn unntaket), og sertifiseringen avdekker ikke alle spissfindigheter produsenter har i firmwaren. Dessuten trenger man ikke sertifisere på nytt hvis man lager en ny firmware.

 

Så fragmentering i Z-wave-markedet er dessverre et problem, selv etter innføringen av Z-wave Plus.

Men det er visstnok en fryd å jobbe med sammenlignet med f.eks. Zigbee...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Moskus skrev:

HST sitt utgangspunkt er at de gjør som de blir bedt om av noden du inkluderer. Hvis noden gjør alt riktig, så følger HS3 etter. Dermed skal de kunne si: "Hvis modulen er Z-wave sertifisert, så støtter vi den".

 

Det er teorien, og tanken er jo gullegod. Dessverre viser det seg at standarder ikke alltid er 100% krystallklare (det er vel snarere regelen enn unntaket), og sertifiseringen avdekker ikke alle spissfindigheter produsenter har i firmwaren. Dessuten trenger man ikke sertifisere på nytt hvis man lager en ny firmware.

 

Så fragmentering i Z-wave-markedet er dessverre et problem, selv etter innføringen av Z-wave Plus.

Men det er visstnok en fryd å jobbe med sammenlignet med f.eks. Zigbee...

Jepp, regnet med du ville kommentere det ytterligere ? 

Siden det er snakk om 2 store produsenter i Europa som i hvert fall dominerer markedet her veldig mye så er det jo også synd at HS ikke tilpasser seg litt i hvert fall. Tror det ville økt markedsandelen til HS ytterligere. Forøvrig stemmer det ikke 100 %. Sensative strips er z-wave sertifisert, men min fungerer ikke direkte og foreløpig heller ikke med manuelt oppsett i HS3. Det er ikke noe feil med den, for den fungerte fint med FutureHome.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, iceball skrev:

Forøvrig stemmer det ikke 100 %.

Som forventet, siden "sertifisert" dessverre ikke er det samme som "100% riktig". Men min Sensative strip fungerer fint i HS. ;)

 

FutureHome legger inn støtte enhet for enhet. Det betyr at de sjekker hver enhet de legger inn, og tilpasser seg slik det (forhåpentligvis) fungerer når du legger inn nye enheter. Og så banner de høyt når Fibaro oppdaterer eksisterende produkter med ny firmware, for da må de sjekke en ny enhet og legge inn unntakene på ny for dette.

 

Det er dette vil HS unngå, og det er derfor HS3 støtter langt flere enheter enn FutureHome gjør. Du risikerer riktignok å måtte gjøre noen justeringer selv, men sannsynligheten er høy for at får du lagt til enheten og brukt den slik du vil.

 

 

18 minutter siden, iceball skrev:

Siden det er snakk om 2 store produsenter i Europa som i hvert fall dominerer markedet her veldig mye så er det jo også synd at HS ikke tilpasser seg litt i hvert fall.

De har faktisk tilpasset seg litt. Da HS3 kom var det ikke mulig å bruke Fibaro Dimmer 1 i det hele tatt, nå er det det.

 

Jeg kunne imidlertid ønske meg at det var mulig å legge inn egne rutiner for noder man vil legge til, ikke ulikt OpenHAB. Hvis man ønsker det, kan man bruke en XML-fil til oppsettet, og hvis ikke så defaulter den tilbake til HS3 sitt egne, interne oppsett. Men jeg forstår de jo også hvorfor de ikke vil: Hvis det ikke fungerer nå, så er det enten "oss eller dem". Hvis de legger til brukerdefinerte oppsett, så vil den uerfarne HS3-bruker kunne gjøre litt for mye "løye".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, iceball skrev:

Sensative strips er z-wave sertifisert, men min fungerer ikke direkte og foreløpig heller ikke med manuelt oppsett i HS3.

 

Mine fungerer helt fint, unntatt batteristatus. Krever ny firmware, som må

oppdateres i laben deres...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er firmware 0.1, men har en dialog med Sensative på dette. Mistenker at feilen ligger i oppsettet mitt, må få fjernet gamle rester skikkelig og kjørt restart/resett så bør det nok gå. Men siden enheten allerede er montert på yttervindu rett ved sofaen så er det ikke så fristende med x-minus ute eller ok-fra sjefen i huset at jeg fikler med åpent vindu ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Moskus skrev:

 

9 timer siden, psv021 skrev:

Mine var stabile, men ble ustabile da jeg fjernet gruppe 2 og 3... Plutselig varsler de ikke korrekt forbruk lengre, osv. Jeg antar at læringen her er "don't fix it if it works" :) 

Men var det de nyeste?

... og hva er Gruppe 2, da?

Det var vel litt av begge deler tror jeg - har to stk på versjon 2 [et eller annet], også har jeg en del med versjon 3.2. Når jeg tenker meg om, er det jo de to eldste som feiler nå da. Og fix'en var vel på de nyeste. Gruppe 1, 2 og 3 var HomeSeer. Slettet alt bortsett fra gruppe 1. Får rescanne litt kjøre en audit, så kommer de seg sikkert igjen :)

Endret av psv021
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, psv021 skrev:

Det var vel litt av begge deler tror jeg - har to stk på versjon 2 [et eller annet], også har jeg en del med versjon 3.2. Når jeg tenker meg om, er det jo de to eldste som feiler nå da. Og fix'en var vel på de nyeste. Gruppe 1, 2 og 3 var HomeSeer. Slettet alt bortsett fra gruppe 1. Får rescanne litt kjøre en audit, så kommer de seg sikkert igjen :)

Akkurat, ja.

Det virker som om Fibaro nok en gang har rotet det litt til for seg selv i tidligere firmware'r og prøvd å fikse det i nye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 1 år senere...

Har nylig fått en Fibaro Wall plug som jeg bruker til å styre en varmepumpe på 2KW. Jeg har satt opp scedule i Telldus tidsplanlegger der jeg vil at vrmepumpen skal gå fra 00:00 til 06:00 om morgene, da er strømmen billig og så har jeg en liten periode fra 2:30- 17:00 på ettermiddagen. Problemet mitt er at noen ganger starter den ikke som planlagt, jeg må da trykke på B knappen og da starter den og stopper etter programmet, ved neste sekvens kan den starte, men så stopper det opp igjen. Noen andre her som har erfart det samme eller noen som har ett tips på hva som kan være galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Frank Pedersen skrev:

Har nylig fått en Fibaro Wall plug som jeg bruker til å styre en varmepumpe på 2KW. Jeg har satt opp scedule i Telldus tidsplanlegger der jeg vil at vrmepumpen skal gå fra 00:00 til 06:00 om morgene, da er strømmen billig og så har jeg en liten periode fra 2:30- 17:00 på ettermiddagen. Problemet mitt er at noen ganger starter den ikke som planlagt, jeg må da trykke på B knappen og da starter den og stopper etter programmet, ved neste sekvens kan den starte, men så stopper det opp igjen. Noen andre her som har erfart det samme eller noen som har ett tips på hva som kan være galt?

 

1. Hvis du ikke har koblet til varmepumpen, starter den og stopper den automatisk?

2. 2 kW varmepumpe kan være i største laget for en Wall Plug.

3. Varmepumper burde ikke styres eller stoppes med å ta strømmen på dem, det er de generelt sett ikke glad i.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Da går den på termostaten varierende belastning etter behov for å holde temperaturen. Kompressoren er nok styrt av en frekvenskonverter uten at jeg har tilgang til det reguleringstekniske i denne med skjema osv.

 

2. Har kuttet ut WP etter at flere sier det samme som du. får finne en annen måte å regulere på.

 

3. Du har gjerne noen poeng der. når en stopper den med fjernkontroll og lar den være tilkoblet ligger den jo i stand by. dette er særlig viktig om vinteren ved lave temperaturer da dette holder oljen i kompressoren varm. 

 

Takker for innspill, kjekt for en gammel maskinist å diskutere med noen som har innsikt i problemene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Frank Pedersen skrev:

1. Da går den på termostaten varierende belastning etter behov for å holde temperaturen. Kompressoren er nok styrt av en frekvenskonverter uten at jeg har tilgang til det reguleringstekniske i denne med skjema osv.

Det var vel mer selve Wall Plug'en jeg tenkte på. Koble til noe annet som krever mindre, f.eks. et lys. Det gjør det lettere å kontrollere om automasjonen gjør som den skal. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.