Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Hei, har lusket litt rundt på forumet siste halve året, og fant nå ut at jeg ville dele litt.

 

Har nylig kjøpt hus og ønket å gjøre det smart. Er relativt techy og fant fort ut at Home Assistant var veien jeg ville gå. Har et mål om at huset skal fungere helt offline, og til en viss grad om Home Assistant skulle være nede. Spesielt hyggelig siden jeg mest sannsynlig skal flytte etter 5-7 år.

 

Kjører som sagt HomeAssistant OS (i VM) på en workstation med linux. Har prøvd å holde meg til Zigbee, og supplert med WiFi der jeg ikke fant noen gode alternativer.

 

Nettverk

 

Har Cat6 mellom ruter og switch, men en salig blanding av 5e og 6 mellom komponenter og nettverkshardware

 

Server

  • Intel i7 10-serie, 16GB RAM og 1TB SSD
  • Kjører Caddy Proxy og Tailscale for VPN
    • Måtte droppe Dyn.DNS for ekstern tilgjengelighet da bridging gjorde port-forwarding veldig vanskelig
  • Node Red for automasjoner
  • Backblaze backup via rsync

 

Gateway

ConBee II, passthrough til VM med HA OS for "enkel" integrasjon.

 

Brytere og Dimmere

 

Lys og Strømplugger

 

Sensorer

 

Varme

 

Diverse

 

Automasjoner

  • Bevegelsessenor på alle boder
  • Dørsensor på loftluke styrer lys på loftet
  • Av alle lys / Skru på enkelte lys på knapp ved hovedinggang
  • Utelys styres basert på sol-opp/ned-gang
  • Dørsensorer på enkelte vinduer og alle dører, aktiverer 'frostvern' på panelovner
  • LG Thinq integrasjon for varsler ved vaskemasking/tørketrommel slutt.

 

Planer videre

  • Sage Doorbell Sensor for å få eventer fra den analoge ringeklokken
  • Flere automasjoner, bla. basert på presense/geofencing
  • Baderomsvifte styrt av fuktighetsmåler
  • Og sikkert mye, mye mer etterhvert :D

 

 

Du legger kanskje merke til at jeg har veldig få "lys", og dette er fordi smarheten ligger i bryterene i huset mitt. Alle lamper kontrolert av smartbrytere har minimum 4 pærer i seg, som gjør denne løsningen relativt kostnadseffektivt i det lange løp. Har også særdeles lite RGB (bare LIFX stripen), da WAF-en er meget lav.

 

Elko-komponentene støtter alle Zigbee 3.0, og er overaskende godt støttet i DeConz/Phoscon, som jeg tror har noe med at Elko får (tilsynelatende) innmaten fra en tysk underleverandør (har ikke navn i skrivende stund). Elko sine egne custom-parametere, er dog manglende der de har (miss)brukt dette flittig (spesielt termostaten har dårlig støtte).

 

De aller fleste andre brytere er fjernkontrollere som styrer de fast-installerte Elko-komponentene gjennom Node Red og HA. Som regel pga dårlige bryterplasseringer i boligen.

 

Aqara-komponentene fungere også helt greit. Har lest litt rundt at disse må være koblet direkte til gateway for at de skal fungere optimalt. Har såpass liten leilighet (~70 m2) at alle når ConBee stikken, og har altså ikke hatt noen problemer. Oppdatering: det har vist seg at Aqara sine produkter er ekstremt utstatt for forstyrelser på netverket, da de detter ut støtt og stadig om man ikke forsikrer seg om at de har direkte kontakt med selve gateway-en.

 

Selv om jeg ønsker å være offline, så har jeg tillat meg å integrere diverse sky-løsninger (google-assistant, LIFX, ThinQ, SmartThings), men disse har da ingen 'kritiske' oppgaver og holder ei aldri (relevant) state. En annen fordel med Elko-komponentene er at disse fungerer selv om smart-delen ikke skulle fungere. Dette skårer ganske bra på WAF :D 

 

Bilder kommer kanskje?

 

Takk for oppmerksomheten, og så håper jeg dette hjelper for de som ønsker å basere seg på zigbee

 

Updates

  • 2021-12-10: Oppdatert server-info, status på implementasjoner, netverks-oppsett og la til nye komponenter
Endret av bjornomy
Oppdatere informasjon
  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du deler. Nyttig info for en som driver og bygger hus, og har 101000 valg å ta 🙂

 

Vurderte også Elko sitt smart-system, men bryterne (spesielt dimmerne) er veldig dyre, og jeg har behov for mange. Stoler heller ikke på at Elko forholder seg til de åpne standardene, selv om de bruker Zigbee.

 

Joiner deg i lav WAF klubben. Fører med seg sine egne utfordringer.

 

Btw. har jeg akkurat startet min "reise", mens du er godt igang. En ting jeg har lest meg frem til er at Unifi Wifi anbefales av alle som har det (kind off), så der har jeg gjort en investering allerede. Rekkehuset har aldri hatt bedre og mer stabilt nett enn nå, og når tomannsboligen i tre etasjer blir ferdig blir det i tillegg mye kablet, så det blir knall. Unifi Dream Machine Pro har god støtte for å sette opp eget vlan for IOT (dit har jeg ikke kommet ennå).

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt støtter Elko dimmere Zigbee og følger standaren på det aller meste, se under for avvik. Det er vel også sagt, en eller annen plass på forumet her, at de jobber med å nærme seg Zigbee 3.0 standard og OTA firmware updates. Se forøvrig: https://zigbeealliance.org/zigbee_products/?product_type=certified_product&se=Elko

 

Universell dimmeren fungerer helt greit for min bruk. Man får sette PowerOn og On lysstyrke (strømbrudd og vanlig av/på, hhv) gjennom grensesnitet du når på ConBee gjennom VNC (deconz?). Det som derimot mangler er mulighet til å sette min/max på dimmekurven. Kan ha noe å si om det er veldig lav og/eller høy last fra lampen dimmeren styrer. Spek står på Elko sine produkt-dokumentasjon. Synes å huske at universell dimmeren trenger minimum 7W, 3x2W ble da for lite og skapte noen mindre problemer for meg. EDIT: Elko sine bryter støtter ikke PowerOn setting.

 

Den andre dimmeren de tilbyr (316GLED) har min/max og på instillingene på/gjennom hardware.

 

Det kommer heller ikke vanlige deconz-event når den fysiske bryteren brukes, så her må man lytte på "state-changed"-eventer i HA om man trenger å starte automasjoner o.l basert på dette.

 

Et annet problem jeg har opplevd er å dimme gjennom Node Red/HA. Ofte går dimmeren til 100% styrke før den dimmer til angitt verdi. Usikker på om dette er dimmeren sin feil, eller min inkompetanse :D. Observert at dette skjer sjeldnere om man angir "transition-time" når.

 

Om man uansett skal bytte fysiske brytere i vegger, og man vil holde seg til Zigbee, så er det dog desverre ikke mange valgmuligheter (som jeg fant i alle fall) som elektrikere er spesielt glade i/forstår seg på. Valgte Elko siden en større lokal elektrobedrift tilbydde dette og at de er kjent for relativt god kvalitet. Om det ikke er snakk om å byte ut fysiske brytere, finnes det nok mange andre gode alternativer for en mer billigere penge. Måtte ut med ~20K for mine Elko Smart produkter, og det var med rabatt...

Selv om 316GLED er et noe bedre produkt, så koster den nesten det dobbelte av den vanlige dimmeren, til info.

Endret av bjornomy
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til nettverksoppsett osv, så handler det for meg om å ta seg tid til å konfigurere bort ISPs modem/ruter. Ber til ruter-gudene om at lan-IP til serveren ikke blir byttet, da man ikke kan sette statisk i Telias portal til ruteren :D. Hardware fra Ubiquiti har et relativt godt rykte, så jeg havner fort opp med det jeg også, men er litt usikker på hvor mye jobb det er å drifte den påkrevde kontrolleren deres, og finner da kanskje et litt enklere alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for info, jeg brukte ConBee/ DeConz og Elko 316RF dimmere i en periode og de var veldig stabile og greie. Hadde aldri noe problem med at de ikke oppdaterte HomeSeer eller at de falt ut (i et relativt stort hus). Det eneste jeg var misfornøyd med var at om jeg prøvde å sette de direkte fra "av" til lav %-verdi så virket det sjelden, jeg måtte alltid først sette den til 70-80% og så dimme ned til 15%, og det syntes jeg ikke var så kjekt når man skal slå på et lite glødelys om natta. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 27.4.2021 den 11.00, bjornomy skrev:

Når det kommer til nettverksoppsett osv, så handler det for meg om å ta seg tid til å konfigurere bort ISPs modem/ruter.

Er så enig! Sliter med å fjerne Telenor sin ruter, for da slutter tv'en å funke. Er visst ikke den eneste, og problemet ligger hos Ubiquiti såvidt jeg har forstått.

https://community.ui.com/questions/Telenor-IPTV-and-USG-Pro-4-Solution/6d052fa8-699f-4215-b004-2f663ffc4850

 

Blir Altibox dit jeg skal, så gidder ikke krangle med Telenor ruteren nå.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

@bjornomy Hei du, jeg driver å planlegger et hus for 2022, og ønsker et ordentlig smart system. Jeg er vant med Home Assistant og vil gjerne bruke det, men trenger også et system med høy WAF. Jeg tolker deg slik at du klarer å styre elko produkter via home assistant? Jeg mente å ha lest at de var vriene å koble til, til tross for at de er zigbee. Men jeg synes elko produktene virker fine og passende for vårt prosjekt, og vil hjelpe på WAF. Måtte du gjøre noe spesielt for å få det til å funke? Jeg ser dere diskutere deconz, kan ikke si jeg er veldig kjent med det derimot, kjører selv HA med en kombo av WIFI og Z-Wave enheter per idag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @calamity,

 

De nye Elko produktene som er Zigbee 3.0 sertifisert (som jeg da har installert) har fungert meget godt for meg. Det tok noe tid å få parret de, men det varierte mellom de ulike produktene. Ellers ikke hatt spesielle problem med de. De kan være litt lunefulle ved strømbrudd. Elko har nemlig latt være å implementere 'PowerOn' settingen, altså hvilken status bryteren skal ha når får strøm, som gjør at alle lysene vil skru seg på etter strømbrudd. Kipt om dette skjer ila natten, men det har jeg vært så heldig å ungå hittil.

 

Alle bryterene fungerer selv om Home Assitant skulle være nede / utilgjengelig, som da gir meget god WAF, ift til Zigbee brytere som går på batteri og via Home Assistant, som ofte har det med å dette ut og er 100% avhengig av at jeg greier å holde Home Assistant i live til en hver tid 🤣

 

Når det kommer til Zigbee, er deconz bare en av flere programmer som man kan bruke for å snakke med Zigbee enheter gjennom en Zigbee radio. Deconz er laget til Conbee/Rasbee, som da er en bestemt radio-modul. Andre gode alternativer er Zigbee2MQTT og Zigbee Home Automation (ZHA). MQTT krever litt ekstra setup, ZHA skal være bra og støtter som regel flere enhenter enn de to andre, mens decons kanskje er noe mer brukervennelig. Alle disse er tilgjengelig i add-on store om du har supervised Home Assistant.

 

Jeg har da satt opp deconz i docker, og koblet Home Assistant til den. Etter jeg paret Elko enhetene via Phoscon (fancy brukergrensesnitt for deconz), dukker de opp i HA, klar for bruk. Bruker for det aller meste av/på funksjonalitet, men dimming fungerer greit (da ofte gjennom automasjoner i Node Red). Altså: ingen triks for å få de til å fungere

Endret av bjornomy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for både raskt og detaljert svar! Setter veldig pris på det :) 
Det med power on er ingen krise, men hadde jo vært praktisk, kanskje de klarer å oppdatere med det etterhvert 🤞

 

Jeg lurte på en ting til med elko, mener det står at de har en egen hub for enhetene sine. Er det da slik at du har enhetene dine kun koblet til HA med zigbee radioen din, eller begge? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare Conbee II radioen. Usikker på om det er mulig å bruke Elko sin hub om du ønsker å integrere med Home Assistant. Denne ene radioen styrer forøvrig alt av Zigbee, da bla Phillips Hue, Ikea, Aqara og Elko, som alle har sin egen hub og medfølgende app de gjerne vil at man skal kjøpe.

 

Glemte også å nevne at dimmerene er litt variable. Ved dempet belysning opplever jeg at lysene går litt opp og ned i styrke i mindre perioder, men dette venner man seg litt il.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med dette akkurat nå, har en Elko Smartbryter trådløs Plus SO (EKO07117) som jeg får koblet til, men ikke får noen kommandoer fra. Må innrømme at jeg ikke er 100% innsatt i hvordan Zigbee funker, men lærer mens jeg går.

 

Kjører supervised HA og Deconz med en ConbeeII USB stick. Den klarer ikke parre bryteren i Phoscon. Ser ut som det er flere som venter: https://github.com/dresden-elektronik/deconz-rest-plugin/issues/4534 Tror forskjellen er at du @bjornomy kjører nyere Deconz på utsiden av HA supervised. 

 

Har forsøkt Zigbee2mqtt men måtte over på Zigbee2mqtt Edge for at bryteren skulle gjenkjennes som noe annet en unsupported. Da med en CC2652. Dukker opp som Schneider Electronics, som høres plausibelt ut, men får heller ikke noen kommandoer på Mqtt bussen.

 

Jeg føler jeg er nært, men litt for uerfaren med Zigbee troubleshooting til å komme i mål. Som jo er synd, det er fine brytere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei! Morsomt å lese din erfaring og oppsett. Driver selv og bygger hus. Kun reisverk som er oppe, så er enda en stund til jeg trenger å tenke på det elektriske, men føler planlegging og forarbeid gir ett godt fundament innen smarthjem. 
 

jeg ønsker selv noe med høy WAF. Etter og ha lest opp og ned internett, så har jeg vel egentlig falt for elko. Prisen er litt høyere, men har inntrykk av at kvaliteten på produktene står litt mer i stil til pris. En god kamerat av meg som er elektriker skal gjøre jobben, og han ble svett av tanken på å montere alt mulig «random» produkter her og der. 
 

Hvis du skulle gjort noe på nytt i dag, er det noe du ville ha endret?  Føles elko produktene stabile nok? Jeg leser folk på nettet som bruker f.eks namron dimmere som begynner å flimre etter 4 dager i bruk, virker som om kvaliteten på «kina-dimmere» er skikkelig dårlig skal man ned på lav last. Elektrikeren sverget kun til kjente merker som SG armaturen og elko, der var det lite problem på lav last, og begynte det å flimre fikk man nytt produkt med engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 20/01/2022 at 20:34, tennbrikket said:

Hei! Morsomt å lese din erfaring og oppsett. Driver selv og bygger hus. Kun reisverk som er oppe, så er enda en stund til jeg trenger å tenke på det elektriske, men føler planlegging og forarbeid gir ett godt fundament innen smarthjem. 
 

jeg ønsker selv noe med høy WAF. Etter og ha lest opp og ned internett, så har jeg vel egentlig falt for elko. Prisen er litt høyere, men har inntrykk av at kvaliteten på produktene står litt mer i stil til pris. En god kamerat av meg som er elektriker skal gjøre jobben, og han ble svett av tanken på å montere alt mulig «random» produkter her og der. 
 

Hvis du skulle gjort noe på nytt i dag, er det noe du ville ha endret?  Føles elko produktene stabile nok? Jeg leser folk på nettet som bruker f.eks namron dimmere som begynner å flimre etter 4 dager i bruk, virker som om kvaliteten på «kina-dimmere» er skikkelig dårlig skal man ned på lav last. Elektrikeren sverget kun til kjente merker som SG armaturen og elko, der var det lite problem på lav last, og begynte det å flimre fikk man nytt produkt med engang.

 

@tennbrikket Hei, tror nok jeg fortsatt hadde valgt Elko om jeg skulle gjøre det på nytt. Dimmerene er ikke optimale på lav last, men de fungerer. Det jeg merker mest er at lyset bølger veldig i 10 sekunder, før det er stabilt den neste timen (ta tiden med en klype salt)

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tennbrikket skrev (På 20.1.2022 den 20.34):

Hvis du skulle gjort noe på nytt i dag, er det noe du ville ha endret?  Føles elko produktene stabile nok? Jeg leser folk på nettet som bruker f.eks namron dimmere som begynner å flimre etter 4 dager i bruk, virker som om kvaliteten på «kina-dimmere» er skikkelig dårlig skal man ned på lav last. Elektrikeren sverget kun til kjente merker som SG armaturen og elko, der var det lite problem på lav last, og begynte det å flimre fikk man nytt produkt med engang.

Micromatic er solid produkter som elektrikere liker, ville tatt en titt på deres nye dimmer.

https://www.micromatic.no/artikkel/nyhet-microdim-zb250-zigbee-dimmer-for-led

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.