Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Litt knx hjelp:)


elgibur

Anbefalte innlegg

Hallo.

 

Fikk bygget meg et hus i 2018 med knx, for det hørtes fint og flott ut. Med en elektriker som snakker best polsk og i tillegg har skiftet selskap sitter jeg nå litt i offside i forhold til å forstå oppsettet og gjøre endringer, så har noen spørsmål rundt det.

 

Per nå fungerer alt som det skal. Systemet er bygger rundt Hager, siedle og Domovea, om det sier dere noe. Men jeg greier ikke å gjøre noen endringer på det elektriker har satt opp, type scenarioer, ved hvilken vindhastighet solskjerming skal gå opp osv. 

 

Etter litt googling sitter jeg igjen med en inntrykk av at jeg kanskje må kjøpe dette ETS programmet i en eller annen form, stemmer det? 

 

Hvis jeg kjøper det, vil det da være enkelt å komme i gang og gjøre endringer? Vil programmet finne dagens oppsett selv, slik at jeg kan gå inn på det og gjøre de nødvendige endringene? Domovea configuration tool finner i hvertfall serveren og viser systemet, men får ikke gjort noen endringer.

 

Sikkert vanskelig å svare på, men håper på litt respons :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei, knx er robust og bra. Du skal ikke være misfornøyd med at du har knx i huset.

Men det er alltid noen som skal gjøre programeringsjobben, det er ingen selvfølge at den gjøres godt.

 

ETS finner ikke dagens oppsett selv. Oppsett er lagret i en prosjektfil. Prosjektfilen er huseiers eiendom. Elektrikeren som har installert systemet hos deg skal levere fra seg denne filen uoppfordret til deg som kunde. Det er eneste måten man kan fortsette å programmere boligen uten å starte på ny. Så første bud er å skaffe filen.

Hvis du skulle få negativt svar fra elektrikker om at de ikke sender deg prosjektfilen så bør du gå til importøren av knx ustyret og fortelle hva slags praksis denne elektrikeren har så skal du se det ordner seg da også.

 

Hvis du er datakyndig, helst med erfaring med litt programering, kan du forsøke deg på ETS selv. Du kan også kontakte importør og melde deg på kurs. Hvis du liker å holde på med sånt er dette veien og gå. Du kan også skaffe deg en knx enhet som muliggjør remote programering. For eksempel Gira S1. Da kan du la andre programere for deg uten å måtte dra til deg. De som skal programere trenger fortsatt prosjektfilen.

 

Er usikker på hvordan domovea settes opp. Det er vel gjerne i denne man setter den opp slik at man kan gjøre endringer som du ønsker.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.