Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Avvik fra automatiske lys (filmodus)


svjakobs

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har automatisk tenning av lys når bevegelsesensor blir trigget, og det fungerer fint. 30 min etter bevegelse går lysene av. 

MEN, så f.eks. har man hjemmekontor, hvor man blir sittende stille i mer enn 30 min, så ønsker man at lysene blir på, eller motsatt, ser man film, ønsker man ikke at lysene skal gå på, selv om det er bevegelse. Er ok om jeg må sette en trigger for "hjemmekontor" on, eller movie on, for at det skal virke.

 

Noen som har noen gode råd for å løse dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trykkmatte i kontorstolen i kjelleren, for der er et typisk sted vi blir sittende. Når denne er nedtrykket så la lyset være på.

En annen mulighet (hvis du kan, da) er å bruke status fra en Harmony Hub. Hvis Status er ulik "Off" så la lysene være av.

 

Som med all automatisering, er det et spørsmål på om man har nok data i systemet til å gjøre de valgene man vil. ;)

 

Nå er ikke jeg verdensmester med Vera, men dette burde jo være mulig implementere. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg laget mange forskjellige løsninger for, men er kanskje mest fornøyd med nåværende implementasjon:

 

1. Dersom jeg har lys som er slått automatisk på som jeg ikke vil at skal gå av, har jeg en bryter eller Alexa-kommando som gir meg betraktelig lenger tid før automatisk av, dvs. tidne før av forlenges. Dette brukes dog nesten ikke fordi det er langt inn andre (meget individuelle) faktorer inn som sier at lyset fortsatt skal være på.

 

2. Dersom et automatisk justert lys er endret, vil det ikke justeres av seg selv. Hver gang systemet endrer et lys automatisk, skrives state til en tmp-fil. Systemet vil bare endre lyset ved neste anledning dersom nåværende state er identisk med forrige lagrede state. Dette nullstilles ved hver night-mode, eller dersom jeg sier "Alex, turn on Automatic Lights".

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.