Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

deConz mister nesten alle enhetene litt for ofte


baronKanon

Anbefalte innlegg

Noen som har vært borti at (nesten) alle enhetene plutselig blir grå og utilgjengelige i deConz fra tid til annen? Noen ganger går det seg til av seg selv, mens andre ganger må jeg koble til igjen. Dette har skjedd meg litt for mange ganger de siste ukene, og jeg (og samboeren min) er ganske lei av at det ikke fungerer.

 

Bruker kanal 11, og har en ConBee med kabel tilkoblet en NUC med Home Assistant og deCONZ-addon. Den kjører versjon 2.10.4.

 

I nærheten står en Ubiquiti UniFi Dream Machine, som er WiFi-hubben vår, og den kjører på kanal 11 på 2,4GHz-båndet. Dette båndet på WiFi skal ikke ha store overlappet med Zigbee kanal 11.

 

Spørsmålet er da: kan man endre kanal for Zigbee-nettet sitt? Kan jo være en nabo har noe som forstyrrer. Skal jeg flytte ut deCONZ til en egen RPi? Er det bare en softwarefeil i 2.10.4?

 

Setter pris på hjelp i denne saken, for nå er det veldig ustabilt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne linken er den jeg har brukt for å velge kanaler. Er noe interferens, men skjønner ikke hvpr det skal komme fra. Det rare er at det har funket godt en stund før det plutselig sluttet å være stabilt... 

 

Var så fornøyd med Zigbee inntil det sluttet å være så stabilt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor (i blokk) kryr det av WiFi aksesspunkter rundt meg, og jeg har selv litt for mange IoT enheter som chatter constant på 2.4GHz, men har aldri (bank i bordet) mistet noen enheter ut av deConz av den grunn. Det må være en annen årsak til ditt problem. "Kollisjoner" i frekvensbåndet fører til pakketap, ja - men ikke fullstendig tap av enheter. Både ZigBee og WiFi har mekanismer som håndterer pakketap greit.

Jeg kjører deConz i en egen container på en NAS. Tipper at din NUC muligens er ustabil eller ikke har "krefter" nok til å dra deConz rundt godt nok?  Alternativt at din ConBee kan ha en HW feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.