Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Z-wave-ifisere IKEA God morgon LED lampe


Gjelsvik

Anbefalte innlegg

Lampa gir fint lys og det der, men det blir veldig sterkt, og jeg ville ha mulighet til å dimme.

Inni lampa sitter det en 12V/700ma PSU, denne blir litt liten om man skal dra to slike lamper på samme psu. Men tok bare den ene lampa i dag så det fikk duge.

 

Lampa er støpt i et enkelt stykke av alu.

 

La kontrolleren i andre enden av lampen, så brukte to stumper med PLS90 (varmebestandig) kabel fra PSU til kontroller, og tilbake.

 

Kontrolleren har felles pluss(+vdc), og kjører jord(gnd) ut på utgangene, så jeg har samlet +12vdc i en wago.

 

 

 

 

2016-12-07 17.29.43 (Medium).jpg

2016-12-07 17.29.51 (Medium).jpg

2016-12-07 17.34.53 (Medium).jpg

2016-12-07 18.02.20 (Medium).jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Ja den har fungert veldig bra.

 

Dvs jeg sliter med en forsinkelse mellom bevegelsesdetektor og lampen. Og det gjelder bare sent på kvelden.

 

Lampen henger på badet, og det er ofte vi rekker pusse tennene i mørket før lampen til slutt tenner.

 

Mistenker at det er Fibaro rgbw som sliter med et eller annet. da alle andre lys reagerer instant på bevegelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah. Stemmer. Men hvis jeg også vil dimme lyset via bryter, er veien å gå en Dimmer 2 bak bryteren og en impulsfær (må først trekke kabel for å skille lys i taket og lys over speilet)? For så vidt jeg har skjønt kan man assosiere Dimmer 2 mot RGBW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Kan jeg ha én Dimmer 2 bak en dobbeltbryter hvor den ene bryteren styrer RGBW og den andre taklampa? Jeg har gjort lignende før, men da var det Dimmer 2, ikke RGBW. Siden dette er på badet må jeg ha et 2-polt brudd også, så da blir det så mange brytere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Venin skrev:

Hmm. Kan jeg ha én Dimmer 2 bak en dobbeltbryter hvor den ene bryteren styrer RGBW og den andre taklampa? Jeg har gjort lignende før, men da var det Dimmer 2, ikke RGBW. Siden dette er på badet må jeg ha et 2-polt brudd også, så da blir det så mange brytere. 

Nei, de deler en leder, så det går ikke.

 

Dessuten inputene styre kun en kanal. Men med assosiasjon så styres "alle".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj. Så for å kunne dimme GODMORGON-lampa OG taklampe, må jeg ha 2 brytere over termostaten pluss én bryter for 2polt brudd? 4 firkanter over hverandre. ? I dag har jeg bare termostat+2polt brudd som tenner/slukker begge lampene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger du egentlig to-polt brudd? Faste LED-lyskilder kan gå direkte til dimmer uten to-polt brudd. Det to-polte bruddet er en "servicebryter" som skal brukes når du f.eks. må bytte lyspære.

 

Og hvis du likevel "må" ha, kan du sette den et annet sted? Sikringsskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oooh... Det var jo litt interessant. Hvis jeg bytter ut taklampa (som nå har vanlig E27-pære), kan jeg kanskje slippe unna to-polt brudd. Ellers er det nærme til sikringsskapet, så det kan være aktuelt. Tror jeg må skrive ned alle alternativene her. Takk for hjelpen.

 

@Gjelsvik Hvor mørkt får du dimmet lyset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jeg forstår ikke helt bildene dine, men har du koblet om noe på 220V eller er det bare 12V-siden du har koblet på? I så fall trengs det vel ikke elektriker for å gjøre dette. Men jeg må i hvert fall se litt nærmere på det før jeg gjør noe. ?

 

@Moskus Noen kjennskap til hvor godt RGBW liker å miste strøm? Hvis jeg hiver inn en RGBW slik Gjelsvik har gjort, men fortsetter å bruke det to-polte bruddet til å skru av/på lys, er det noe RGBW-en kan ta skade av? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Venin skrev:

@Moskus Noen kjennskap til hvor godt RGBW liker å miste strøm? Hvis jeg hiver inn en RGBW slik Gjelsvik har gjort, men fortsetter å bruke det to-polte bruddet til å skru av/på lys, er det noe RGBW-en kan ta skade av? 

"Ta skade av" vet jeg ikke.

 

Men hvorfor skal du bruke det to-polte bruddet for å skru av og på lys? Det er jo ikke automatisk...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veeeel... til å begynne med tenkte jeg å koble på en RGBW selv. Så får elektriker og sånn komme senere. Da blir det en periode hvor det to-polte bruddet brukes til å skru på/av både RGBW og taklampe. RGBW har vel funksjon for å skru på lyset til samme nivå som før strømbrudd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på jeg har en som gir lys i en LED-stripe om natta. Så det ser ut som den har den funksjonen, men merkelig tidspunkt den sist lagret state. Den skrudde seg på og av senest i natt, men likevel er siste update 13. november. Må jo bare bety at den ikke oppdaterer den verdien med mindre det har vært strømbrudd.

 

image.png.fba873b8260a67f7b03969937309f8ff.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.