Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ny bruker, nytt hus, mange muligheter


Anbefalte innlegg

Hei,

langvarig "lurker" som endelig har opprettet egen bruker. Mye nyttig å lese om smarte hjem m.m. her på siten og forumet. Har vært til stor hjelp når jeg har eksperimentert med diverse løsninger.

 

Nå bygger vi splunka nytt hus, og det skal være noenlunde smart. Blir nok ett og annet spørsmål utover når jeg står fast. Er tidligere utvikler og liker å fikle med ting, er ikke redd for å skitne til hendene (strøm får imidlertid elektrikeren fikse).

 

Har foreløpig tenkt meg følgende oppsett:

  1. Kablet lys og brytere - idiotsikkert om smarthus-sentralen er ute av drift
  2. Shelly Dimmer 2 og Shelly 1 bak all lysbrytere
  3. Shelly EM bak kontakt til kjøleskap, frysere og andre ting jeg ønsker potensielle varsler på når de drar strøm eller slutter med det (fryser som konker skal jeg få beskjed om f.eks.) Nyttig å få beskjed om vaskemaskin som er ferdig.
  4. Fokus på åpne standarder og muligheter for egne tilpasninger, utvidelser og automasjon osv.
  5. Fokus på sikkerhet, aktuatorer må kunne få oppdatert firmware blant annet
  6. Robust Wifi nett med god dekning i alle deler av huset. Baserer meg på Unifi fra Ubiquiti
  7. Home Assistant på Rasberry Pi som "hjernen" i systemet
  8. Z-Wave og Zigbee moduler til Rasberry Pi for smarte knapper for automasjoner osv. Ikea har billige ting om man vil legge til litt ekstra

 

Har xComfort på hytta med trådløse brytere, og det funker fint. La til en overpriset Bridge i påska, og kan nå styre lysene fra Eaton sin app, men kjenner på begrensingene siden det er et helt lukket system. Å investere i xComfort idag anser jeg som lite fremtidssikkert. Med de store leverandørenes fokus på Zigbee og Z-Wave vil det ikke være rom for de proprietære systemene om får år.

 

Jeg har sett på mange Z-wave / Zigbee aktuatorer, gjerne kombinert direkte i bryterne, som Elko sitt nye system, Namron m.fl. og med hundrevis av millioner sårbare IOT devicer der ute, så er det lett å bli bekymret for levetiden til disse om de ikke kan oppgraderes eller flashes med noe annet. Derfor har jeg landet på Shelly. Har lest mye og hatt elektriker innom for å teste ut noen eksemplarer jeg kjøpte på Kjell & Company, og ble spesielt imponert over markise-funksjonen på Shelly 2.5. Folks anbefaling her på forumet virker å være et godt wifi-nettverk om man går for Shelly, så det er også med i budsjettet.

 

Akkurat nå sitter jeg og funderer på hvordan jeg skal ha kontroll på den vannbårne gulvvarmen fra Home Assistant, samt irriterer meg over at det ikke ser ut som det finnes noen Elko Plus "vippe-impulsbryter" for å dimme lys. Altså en bryter med nøytral midtposisjon og en ned-knapp og en opp-knapp. En markise bryter gjør i praksis det jeg vil, men den er ikke så pen. Alternativet nå er en helt vanlig Elko Plus bryer med impulsfjær. Et klikk er av eller på. Hold er dim opp, slipp og hold for å dimme ned. Dette settes enkelt opp i Shelly Dimmer 2 aktuatoren, men den kan også ta inn to switch signaler, det hadde vært mer snasent.

 

Elko har sånne brytere for sin egen smart-hus serie btw. De koster skjorta!

 

Om du har tips, meninger eller bare vil heie på prosjektet mitt, legg gjerne inn en kommentar. Skal prøve å legge ut mer info om erfaringer etterhvert.

 

/Steve

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bruke Shelly som de er eller legge esphome inn på de. Jeg har selv noen Shelly1 som jeg har lagt esphome inn på. Integrasjonen med Home Assistant er helt topp og jeg liker at en kan programmere de med egen logikk. Men jeg bruker ikke de til lys. Hos meg er det 100% smartbelysning via ZigBee. Jeg (og kona) liker muligheten det gir til at lys er mer enn bare lys. At vi kan sette farger og "stemninger"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående Home Assistant på Raspberry Pi, så ville jeg ikke stolt på at en Raspberry Pi (med SD-kort) varer evig. Har opplevd litt for mange ganger selv og i jobben at SD-korta har en tendens til å ta kveld. Hakket bedre er å kjøre en SSD, så får du sikrere og raskere hverdag (https://www.tomshardware.com/news/raspberry-pi-4-ssd-test,39811.html), eller gå for Home Assitant Blue! (https://www.home-assistant.io/blue/)

 

Når det gjelder Zigbee har jeg testet Deconz med Raspberry Pi-hat, og zzh! zigbee dongle på Zigbee2Mqtt, der sistnevnte er min soleklare favoritt så langt. Deconz fungerte helt ok lenge til det bare slutta å fungere. Hele nettverket falt ut og kom aldri tilbake. Da mista jeg all tillit og bytta til Zigbee2Mqtt som er raskere og enklere å sette opp slik jeg har erfart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, fiLLLip skrev:

Deconz med Raspberry Pi-hat

Skal en bruke deconz så bør en definitivt satse på conbee II. Den er langt kraftigere enn første generasjon. Men ellers tror jeg også at zigbee2mqtt er et bra valg. Den innebygde i Home Assistant er også et alternativ. Ellers merker jeg meg at diskusjonen om hva som er best av disse 3 ikke har blitt mindre i det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, stigvi skrev:

Skal en bruke deconz så bør en definitivt satse på conbee II. Den er langt kraftigere enn første generasjon. Men ellers tror jeg også at zigbee2mqtt er et bra valg. Den innebygde i Home Assistant er også et alternativ. Ellers merker jeg meg at diskusjonen om hva som er best av disse 3 ikke har blitt mindre i det siste.

Sitter med en ConBee II foran men som jeg ikke har koblet opp ennå. Ser Zigbee2Mqtt har "experimental" støtte for den, men de anbefaler zzh! Må nesten prøve meg litt frem. Takk for tips om zzh! (Kjell & Co hadde bare ConBee da jeg var innom før nedstengningen). Har ikke kommet til Mqtt ennå. Alle skriver om det, og jeg har vel ant at det er noe jeg må få inn, men har få automasjoner foreløpig pga. relativt få devicer, så har ikke kommer så langt. Node Red er vel også noe jeg må sette meg inn i kanskje?

 

Foreløpig er jeg på eksperiment-stadiet og har forsøkt diverse rariteter her i leie-boligen. Er begrenset hvor langt jeg kan gå siden jeg jo må tilbakestille ting til syvende og sist 🙂 Her var noen Nexa aktuatorer fra før og jeg har kjøpt inn Ikea Trådfri med diverse pærer, brytere og kontakter, men foreløpig er det Trådfri som styrer Zigbee. Det er for lite stabilt for meg, og HA mister ofte koblingen. Blir nok bedre uten Trådfri.

 

3 timer siden, fiLLLip skrev:

Angående Home Assistant på Raspberry Pi, så ville jeg ikke stolt på at en Raspberry Pi (med SD-kort) varer evig.

Ja; dette har jeg lest. Hadde tenkt å investere i to høykvalitetskort med en i backup. Visste ikke at man kunne kjøre SSD - det er jo en mye bedre løsning.

 

3 timer siden, fiLLLip skrev:

eller gå for Home Assitant Blue! (https://www.home-assistant.io/blue/)

Blir nok dette for naboen 🙂 Synes den er fin! Jeg har bygd min egen, og har en til for Pi-hole (som jeg heller ikke har rukket å sette opp 🙂

 

4 timer siden, stigvi skrev:

Skal du bruke Shelly som de er eller legge esphome inn på de.

Åpen for forslag 🙂 Må nok lese meg opp på esphome, men at jeg har denne muligheten er det jeg liker med Shelly. Ser av andre diskusjoner at noen må få egne firmware filer fra HeatIt m.fl. osv. Er fremdeles mange barnesykdommer rundt om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, evest skrev:

Hadde tenkt å investere i to høykvalitetskort med en i backup

SD kort har det som på godt norsk heter "wear levelling". Det betyr at minnecellene i et 256GB kort får bare 1/32 av slitasjen i forhold til et kort på 8GB. Det er viktig å velge et med god lagringsplass.

Endret av stigvi
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Hr Kotelett skrev:

Jeg hadde valgt en VM server som du bare kan kjøre opp igjen/på en annen midlertidig PC på 0 komma niks. 

Det er jo nyttig. Men med HA sin docker løsning så kan en jo det på en rpi også. En må ha maskinvaren på plass og klar i begge tilfeller og å komme i gang på en ny er gjort like fort som å kopiere noen filer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om RPIen klarer brasene tror jeg at jeg skal holde meg til den, den er også enkel å plassere.

 

Hadde tenkt å sette RPIen i et skap i stuen, men vurderer også serverskap i kjelleren. Med noen Z-wave og Zigbee repeatere kan det nok funke.

 

Er i det hele tatt veldig glad for at jeg har brukt et halvt år på egenstudie og eksperimentering med Home Assistant og diverse devicer. Hadde vært mye å starte med når huset skal kobles opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Liten oppdatering på husprosjektet mitt. 

 

Jeg trodde jeg hadde forberedt meg ganske godt, men nå føles det som jeg dras baklengs inn i alle beslutninger og hele tiden må stresse med nye beslutninger. Jeg fant i dag ut at jeg ikke hadde tenkt godt nok gjennom varmestyringen. Det har blitt noen timer med lesing her på forumet kan man si 🙂

 

Det blir vannbåren varme i to av tre etasjer samt bad i øverste etasje. Det hele styres av en luft-til-vann varmepumpe. 

 

Rørlegger hadde lagt inn tilbud på en dum Watts sentral og kablede termostater. Den måtte jo forkastes, men det var det rørlegger kunne levere, og smarthus var visst et fremmedord der i gården.

 

Ergo må man finne ut av dette selv. Det skjer såpass mye at jeg tør ikke helt å stole på innlegg fra 2018, men lærer mye.

 

Akkurat nå tenker jeg at:

  1. Sentralen blir en Z-water fra Heatit. Det vil si, 3 stk. siden det er 24 aktuatorer (på 18 soner).
  2. Termostater tror jeg faktisk at jeg dropper, det virker som det er gjengs oppfatning her inne. Når jeg har fått "kalibrert" av/på styringen er det nok ikke så mye vits å senke for mye, og da kan det heller stå å gå jevnt avhengig av årstiden.
  3. Temperatursensorer må jeg jo ha, og jeg tenker jeg vil ha en føler i gulvet da det gir mest korrekt avlesing. I tillegg kan jeg fint henge på noen trådløse temp sensorer hvis jeg heller vil styre basert på det. Utesensor kan sikkert brukes til noe også, men sikkert ikke første 6 mnd. Med en Shelly 1 og en sensor (https://shop.shelly.cloud/temperature-sensor-addon-for-shelly-1-1pm-wifi-smart-home-automation#312) burde jeg ha kontroll.

Wish me luck!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Artig å lese denne tråden :) 

 

Det kan se ut til å du vil få en del enheter på wifi i huset ditt. Har du planer om flere wifi-nett med et dedikert nett til smart-enheter?

 

Forøvrig må jeg støtte @stigvi sitt tips om ESPhome på Shelly. Integrasjonen er helt nydelig og blir sikkert, om mulig, enda bedre nå som HA-folkene har tatt over ESPhome og utvikler den som en del av HA (Nabu Casa). Er så digg å ha koden "inni" HA som gjør at man bare kan gå inn å skrive om koden på enheten direkte i HA og OTA-oppdatere umiddelbart.

 

Når det gjelder zwave så er jeg meget fornøyd med Z-Wave JS to MQTT. Har aldri hatt behov for å oppdatere frimware selv så jeg har ikke prøvd det, men den kan faktisk også oppdatere firmware OTA. I tillegg er kontrollpanelet her veldig fint og ryddig.

 

Lykke til videre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mathias skrev:

Det kan se ut til å du vil få en del enheter på wifi i huset ditt. Har du planer om flere wifi-nett med et dedikert nett til smart-enheter?

Jupp, derfor valgte jeg Unifi Dream Machine Pro, som støtter dette. Har satt opp Unifi'en her i utleieboligen vi bor nå, men ikke kommet til å sette opp eget Vlan for IoT. Krever sikkert noen YouTube opplæringstimer først, og nå må jeg tenke på peis og baderomsinnredning 🙂

 

ESPHome står absolutt på den listen over ting jeg må vurdere. Har ikke fått Shelly'ene i hus, og så akkurat denne:

Edit: Twitter lenke

 

Samme oppsett som meg. Om det er Shelly FW som gjør det eller Unifi'en er ikke godt å si. Glad Troy Hunt får problemet, da får det attention ihvertfall. Om problemet er med Shelly sin FW så vil jo ESPHome eller Tasmota fikse det, og det er derfor jeg liker Shelly'ene. 

 

1 time siden, Mathias skrev:

Når det gjelder zwave så er jeg meget fornøyd med Z-Wave JS to MQTT.

Z-WaveJS to  MQTT skal inn i systemet - you bet 🙂

 

 

Endret av evest
La inn direkte lenken til Troy Hunt sin twitter oppdatering. Editoren på forumet krøller til previewen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, evest said:
  1. Sentralen blir en Z-water fra Heatit. Det vil si, 3 stk. siden det er 24 aktuatorer (på 18 soner).
  2. Termostater tror jeg faktisk at jeg dropper, det virker som det er gjengs oppfatning her inne. Når jeg har fått "kalibrert" av/på styringen er det nok ikke så mye vits å senke for mye, og da kan det heller stå å gå jevnt avhengig av årstiden.
  3. Temperatursensorer må jeg jo ha, og jeg tenker jeg vil ha en føler i gulvet da det gir mest korrekt avlesing. I tillegg kan jeg fint henge på noen trådløse temp sensorer hvis jeg heller vil styre basert på det. Utesensor kan sikkert brukes til noe også, men sikkert ikke første 6 mnd. Med en Shelly 1 og en sensor (https://shop.shelly.cloud/temperature-sensor-addon-for-shelly-1-1pm-wifi-smart-home-automation#312) burde jeg ha kontroll.

Wish me luck!

 

Jeg har akkurat fått opp "termostater" i HomeAssistant. Jeg har en Kincony 32 fold relay som jeg har lagt inn i HA som styrer vannbåren varme-aktuatorene, og diverse temp-sensorer rundtomkring. Den første testen min var å lage en gruppe i HA for flere aktuatorer på én sone og Xiaomi Aqara multisensor som temp sensor. Fungerer som bare det! Nå slipper jeg å manuelt slå av stue-varmen når det blir for varmt inne :) 

 

Det jeg måtte inn med i HA var var:

 

#configuration.yaml
group: !include groups.yaml
climate:
  - platform: generic_thermostat
    name: Living room
    heater: group.living_room_floor_heating
    target_sensor: sensor.living_room_aqara_multisensor_temperature
    min_cycle_duration:
      minutes: 30
    precision: 0.5

#groups.yaml
living_room_floor_heating:
  name: Living room floor heating
  entities:
    - switch.ls_4
    - switch.ls_5
    - switch.ls_6
    - switch.ls_7
    - switch.ls_8

 

Da dukket den fint opp i HA

image.png.883c104c9cdaf89461518591f678cd94.pngimage.png.30ae1aa296f95692e1146736315f8138.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, fiLLLip skrev:

Jeg har en Kincony 32 fold relay som jeg har lagt inn i HA som styrer vannbåren varme-aktuatorene

Åh nei... og jeg som hadde en plan... 😅

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.5.2021 den 14.46, fiLLLip skrev:

Jeg har en Kincony 32 fold relay som jeg har lagt inn i HA som styrer vannbåren varme-aktuatorene,

Ok, jeg er solgt. Hvor kjøpte du Kincony'n?

 

Tenker også lage en liten Arduino eller lignende sak som jeg henger på veggen ved siden av Kincony'n som fallback. Den kan sende av/på signaler med et definert intervall (10 av, 10 på eks.) Må gjøre en manuell switch til å bruke denne, kun som fallback for å hindre at huset blir veldig kaldt om Rasperry'n tar kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
fiLLLip skrev (På 10.5.2021 den 10.37):

Nå er jeg sååå nært, Kincony'en står klar, vannet flyter fint i rørene og varmer gulvene, og har fått aktuatorer. Har fått en "Aktuator, type 2" fra Canes (canes.no) som er 230V/1W/300mA.  

 

Er ikke elektriker, og blir ikke klok på beskrivelsen fra Kincony (https://www.kincony.com/32-channel-ethernet-relay-module-kc868-h32l.html). Får slått på releet via et av test-programmene som følger med, men hvordan styrer man hvor mye strøm det skal gi? Hvordan er jeg sikker på om dette får aktuatoren til å åpne seg? (den er lukket uten strøm - som standard).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

evest skrev (20 minutter siden):

Nå er jeg sååå nært, Kincony'en står klar, vannet flyter fint i rørene og varmer gulvene, og har fått aktuatorer. Har fått en "Aktuator, type 2" fra Canes (canes.no) som er 230V/1W/300mA.  

 

Er ikke elektriker, og blir ikke klok på beskrivelsen fra Kincony (https://www.kincony.com/32-channel-ethernet-relay-module-kc868-h32l.html). Får slått på releet via et av test-programmene som følger med, men hvordan styrer man hvor mye strøm det skal gi? Hvordan er jeg sikker på om dette får aktuatoren til å åpne seg? (den er lukket uten strøm - som standard).

Den du linker til er 24V og ikke 230V

Hvis aktuatorene er 230V~ så kan du koble de direkte via releene på styreenheten. Er de derimot 24V= så må du ha en strømforsyning i tillegg som gjør om 230V til 24V

Du skal ikke styre hvor mye strøm det skal gå. Det går den strømmen det går og dette er bestemt av aktuatoren. Den skal bare ha riktig spenning, enten det er 24V= eller 230V~

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (13 minutter siden):

Den du linker til er 24V og ikke 230V

Hvis aktuatorene er 230V~ så kan du koble de direkte via releene på styreenheten. Er de derimot 24V= så må du ha en strømforsyning i tillegg som gjør om 230V til 24V

Du skal ikke styre hvor mye strøm det skal gå. Det går den strømmen det går og dette er bestemt av aktuatoren. Den skal bare ha riktig spenning, enten det er 24V= eller 230V~

Min feil, var feil link, sorry. På boksen står det 230V/1W, så det er denne: https://www.canes.no/produkt/65562634/eazy-aktuator-type-2-230v-nc-m30x1-5

 

Har koblet aktuatoren direkte på reelet, men den åpner seg ikke. Min forståelse var at det skulle fungere som du sier, så jeg må se om jeg har gjort noe annet feil. Spennende 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

evest skrev (2 minutter siden):

Har koblet aktuatoren direkte på reelet, men den åpner seg ikke. Min forståelse var at det skulle fungere som du sier, så jeg må se om jeg har gjort noe annet feil. Spennende

Hva har du koblet til inngang 1-6, da?

Men jeg melder meg ut av denne tråden. Uten kjennskap til den boksen du har så kan jeg ikke råde deg mye her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

evest skrev (12 timer siden):

Min feil, var feil link, sorry. På boksen står det 230V/1W, så det er denne: https://www.canes.no/produkt/65562634/eazy-aktuator-type-2-230v-nc-m30x1-5

 

Har koblet aktuatoren direkte på reelet, men den åpner seg ikke. Min forståelse var at det skulle fungere som du sier, så jeg må se om jeg har gjort noe annet feil. Spennende 🙂

 

Det er vel kun releer på det kortet, så du må ha en fase på hvert rele og en fase direkte til aktuator. 

Kobler du begge ledningene fra aktuatoren rett på releet vil det ikke fungere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjonness skrev (22 timer siden):

 

Det er vel kun releer på det kortet, så du må ha en fase på hvert rele og en fase direkte til aktuator. 

Kobler du begge ledningene fra aktuatoren rett på releet vil det ikke fungere. 

Ja, det var der den logiske bristen min var - programmererhjernen protesterte, men skjønte ikke hvorfor - inntil @stigvi dro "elektriker-svaret" ( --> her er du på ville veier gutt, og du behøver profesjonell hjelp 🙂 )

 

Fikk det til å virke (på en aktuator) når jeg satte meg ned og tenkte litt. Og du har jo rett, er kun releer, altså bare en haug med brytere som kan sende strømmen igjennom, eller la være. 

 

Men å koble dette blir jo ikke "pent" (må henge på veggen i teknisk rom), blir haugevis med kabler, selv om jeg "seriekobler" L til alle releene. Har 18 soner jeg skal styre. Ser av andre forumposter at folk har brukt både rekkeklemmer og what-not. Jeg digger ikke å kable alt 220V selv, og om jeg skal hyre elektriker blir det fort dyrt. Alle aktuatorene mine er 220V, men vurderer å bytte til 24V hvis jeg ender opp med å koble selv. 

 

De spesialiserte systemene løser "kabelproblemet" internt, men er da ikke spesielt automatiseringsvennlig.

 

Har sett mye på Z-water og ble litt håpefull, men det er jo bare en haug med releer det også, er akkurat samme koblingshelv... Skjønner ikke hvorfor de kaller det Z-water, er vel ikke noe med den som gjør den mer fungerende med vannbåren varme enn det jeg har nå?

Dette er vel noe av det penere jeg har sett, postet av @mandresen tidligere i år. 

 

Mulig jeg må krype til korset og få elektrikeren min til å rigge ett par slike. Det er ihvertfall en sikrere løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik har jeg gjort det på mine 24v aktuatorer, vurderte noe slikt med rekkeklemmer for minus også som på posten ovenfor, men endte opp med wago bare siden det uansett ligger i en modulboks. pluss lasket jeg videre med dobbel endehylse.

Ikke helt ferdig enda, venter på 4 temperaturfølere jeg skal koble inn på Z-water, derfor en ledig nippel.

 

Har 7 aktuatorer, fordelt på 2 stokker pga plassering (gammel hus), så den ene står ca 1,5m nedenfor bildet. Derfor 2 mangeledere til koblingsboks. 

 

 

IMG_4111.thumb.JPEG.a6efa920314f803a2c54853c951b283c.JPEGIMG_4110.thumb.JPEG.048101e186d5f26a831cf19e7a13309e.JPEG

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjonness skrev (På 24.12.2021 den 12.42):

Slik har jeg gjort det på mine 24v aktuatorer, vurderte noe slikt med rekkeklemmer for minus også som på posten ovenfor, men endte opp med wago bare siden det uansett ligger i en modulboks. pluss lasket jeg videre med dobbel endehylse.

Ikke helt ferdig enda, venter på 4 temperaturfølere jeg skal koble inn på Z-water, derfor en ledig nippel.

 

Har 7 aktuatorer, fordelt på 2 stokker pga plassering (gammel hus), så den ene står ca 1,5m nedenfor bildet. Derfor 2 mangeledere til koblingsboks. 

 

 

IMG_4111.thumb.JPEG.a6efa920314f803a2c54853c951b283c.JPEGIMG_4110.thumb.JPEG.048101e186d5f26a831cf19e7a13309e.JPEG

Pent det der @Bjonness!

Ser ut som jeg kryper til korset og får elektrikeren til å koble for meg, han har litt mer erfaring med å få det til å se pent ut også, men ser at det helt sikkert blir ett par slike bokser du har for å skjule "griseriet".

 

Sier meg enig med @roadrune at her er det stort forbedringspotensiale - dette kunne Z-water gjort så mye bedre, og faktisk vært en kjempegod løsning for de som vil noe mer. Om noen har kontakter der, tips gjerne! Jeg har gjort mye research, og finner ikke noe enkel løsning der ute. Danfoss har faktisk en Zigbee referanse men dårlige nettsider gjør at jeg ikke makter å grave.

 

Siden jeg har vannbåren varme har jeg ikke behov for å ha termostater i hvert rom, varmen skal styre seg selv (etter endel kalibrering som tar høyde for årstidene) og konas generelt høye varmebehov 🙂.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.