Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Forslag til dørlåser (vurderer Yale)


evest

Anbefalte innlegg

Sitter og planlegger dørlåser til det nye huset vi bygger og har god erfaring med Yale Doorman V2N fra før. Da gjort "smart" med Verisure app'en (gratis versjonen).

 

I det nye huset vil det være en ytterdør på bakkeplan der jeg tenkte å bruke Yale Doorman L3, koblet med Home Assistant gjennom Yale Connect Wifi bridge.

 

I kjelleren ser det slik ut:

image.png.3fe5a74c4cea4d64535207e73a3cebed.png

 

Tenkte her en L3 og en Yale Linus for innerdøren til kjellerdelen av hovedenheten. Hybelen holder jeg foreløpig utenfor smart-huset da jeg ikke ser for meg å ha et separat opplegg der. Er litt for mye indirekte overvåking om jeg kobler det opp mot Home Assistant. 

 

Så leser jeg at hver L3 og Linus må ha hver sin Yale Connect Wifi Bridge. I dette opplegget altså 3 stk. De bør ikke være mer enn 5m unna døren (pga. Bluetooth). De følger med, men de skal ha strøm og kobles opp en plass. Digger ikke opplegget med.

 

Har ikke sett på andre leverandører enn Yale, så mottar gjerne tips.

 

NB! Liker L3 sin mulighet til å låse opp døren automatisk basert på telefonens wifi + bluetooth tilkobling når du kommer nær den.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, evest skrev:

Liker L3 sin mulighet til å låse opp døren automatisk basert på telefonens wifi + bluetooth tilkobling når du kommer nær den.

Hva om en reiser ut og mobil ligger igjen hjemme nær ytterdør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, stigvi skrev:

Hva om en reiser ut og mobil ligger igjen hjemme nær ytterdør?

Da burde det vel ikke være mulig å låse døren heller? Har ikke testet dette, men høres fint ut på papiret 🙂

 

Uansett - tar gjerne imot tips fra fornøyde brukere av andre systemer, har ikke bestemt meg for Yale, spesielt ikke når jeg må finne både stikk og plassering til 3 separate Wifi bridge i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Liten oppdatering. Ser det ut som jeg lander på ID Lock 150 for ytterdørene. Billigere og (tilsynelatende) bedre Z-Wave OG Zigbee støtte.

 

Har ikke helt funnet ut hva jeg skal ha på innerdøren, men vil ha noe som jeg kan programmere.

 

Når ID Lock 150 åpnes med kode, så går det en Access Control notification med User ID (index verdi):

Unlock the door by Keypad using PIN Code. 
The value of para1 refers to User Identifier of User PIN
Notification Type 	Notification Event	Para Length		Para1 
0x06				0x06 				0x01			0x00

Samme gjelder for RFID brikke.

 

Hvis ungdommen (eller noen andre) kommer hjem og trykker koden sin, så kan jeg åpne innerdøren automatisk. Hvis hybelboeren kommer, så gjør jeg ingenting (han/hun får vanlig nøkkel til sin dør). 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.