Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Planleggingsmøte med elektriker for leilighet


harelabb

Spørsmål

Vi skal neste vår flytte inn i en leilighet under bygging. Nå fikk vi innkallelse til møte med elektriker for å planlegge hvor stikkontakter, brytere, lampepunkter etc. skal være. Det kom litt brått på meg.

Så jeg lurer på hva er det jeg bør huske å ta opp for å kunne ha en nogenlunde smart leilighet.  Jeg tenker meg i første rekke styring av lys og varme, og kanskje gardiner fra et smart-system. Dvs komfort, og ikke nødvendigvis energiøkonomisering.

Det ser ut som om elektrikeren har noe Z-wave, men har ikke funnet noe ZigBee på hjemmesiden deres.

 

Jeg vet lite om smarthet, om hva som bør og kan være smart i en leilighet.

På hytten har jeg et lite system med en kombinasjon av Z-wave og 433Mhz til RFXcom. Det er sammenbundet med NodeRed og MQTT på en RaspberryPI, og gjør at jeg kan styre varmepumpe,  skru ovner av og på fra fra NodeRed-dashboard på telefonen (varme opp hytten før jeg kommer), og styre lys med bevegelsessensorer og lyssensorer.

Kan tenke meg noe litt smartere i leiligheten.

 

Videre er min hustru 'allergisk' mot teknologi. Hvis en lysbryter eller noe ikke tilsynelatende fungerer som normalt, blir det baluba.

 

  • Hva bør smartifiseres i en leilighet?
  • Hva bør jeg passe på at elektrikeren legger inn i veggene, f-eks ekstra rør?
  • Bør alle (eller kanskje noen) lysbrytere ha Z-wave
  • Bør stikkontakter ha Z-wave?
  • Bør jeg ha noe extra punkter med strøm midt på veggene for f.eks. kontrollpaneler og termostater?
  • Hva har jeg ikke tenkt på

 

Håper noen kan tipse meg om noe av dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
11 timer siden, harelabb skrev:

Hva bør smartifiseres i en leilighet?

"Alt" selvfølgelig. :) Sett inn smarte moduler bak alle bryterne, så har du også ivaretatt WAF.

Så lys og varme er åpenbart.

 

11 timer siden, harelabb skrev:

Hva bør jeg passe på at elektrikeren legger inn i veggene, f-eks ekstra rør?

Jeg la inn doble CAT6 til alle rom, og angrer ikke på det.

I tillegg la vi trekkerør til alle vinduskarmer for montasje av rullegardiner og annen motorisert skjerming. Husk også utendørs for store vinduer.

 

11 timer siden, harelabb skrev:

Bør alle (eller kanskje noen) lysbrytere ha Z-wave

Ja, selvfølgelig.

 

11 timer siden, harelabb skrev:

Bør stikkontakter ha Z-wave?

Det er teknisk mulig nå som HeatIt har sluppet sitt 16A relé, men spørsmål er om du ser for deg hva du skal styre her.

 

11 timer siden, harelabb skrev:

Bør jeg ha noe extra punkter med strøm midt på veggene for f.eks. kontrollpaneler og termostater?

Termostater ja, men du trenger ikke termostater overalt (men husk gulvføler!).

Kontrollpaneler er mer smak og behag (og for all del: SJEKK WAF!). Jeg har det ikke overalt fordi det ikke er noe poeng i det, det skal jo gå automatisk. Men jeg har en 23" touchskjerm på kjøkkenet for overstyring og informasjon til meg.

 

Jeg har doble brytere foran Fibaro Dimmer 2 overalt, og bruker knapp 2 til styring av diverse ting.

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk. Jeg får ta med meg denne listen til elektrikeren.

Men jeg har et par spørsmål:

 

7 hours ago, Moskus said:

Jeg la inn doble CAT6 til alle rom, og angrer ikke på det.

Hva bruker du dem til? Ethernet?

Hvor plasserer du uttakene? 

7 hours ago, Moskus said:

Jeg har doble brytere foran Fibaro Dimmer 2 overalt, og bruker knapp 2 til styring av diverse ting.

Bruker du Fibaro Dimmer også der hvor du normalt har bare bryter? 

Er dette beste dings for Z-wave?

Hvorledes bruker du knapp 2? Via rør til et annet sted?

(Jeg sa jeg var nybegynner!)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
14 timer siden, harelabb skrev:

Hva bruker du dem til? Ethernet?

Hvor plasserer du uttakene? 

Etherned og HDMI. :)

 

14 timer siden, harelabb skrev:

Bruker du Fibaro Dimmer også der hvor du normalt har bare bryter?

Hvor har man "normalt" bare bryter når det er snakk om lys? Er ingenting i veien for å kunne dimme alle lys. :) 

OK, når jeg tenker meg om: Vi har imidlertid et par lys som ikke er dimbare og kommer ikke til å bli dimbare, de styres med Fibaro Switch'er.

 

14 timer siden, harelabb skrev:

Hvorledes bruker du knapp 2? Via rør til et annet sted?

Nei. Jeg bruker den som en trigger. Dimmer 2 støtter "scenes" og HomeSeer (og sikkert andre systemer også) får opp hvilken knapp jeg trykker på hvor mange ganger. Så jeg kan trigge tre forskjellige funksjoner. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk skal du ha. 

7 hours ago, Moskus said:

Så jeg kan trigge tre forskjellige funksjoner

Så hvis min hustru trykker på feil knapp av de to, kan det hende at ikke leselyset kommer på, men at lyset dempes, disco-kulen kommer frem, og musikken settes på fullt...
Høres kult, men litt risikabelt ut. Må finne noen enklere funksjoner å trigge 🙂.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, harelabb skrev:

Så hvis min hustru trykker på feil knapp av de to, kan det hende at ikke leselyset kommer på, men at lyset dempes, disco-kulen kommer frem, og musikken settes på fullt...

Derfor merker du også bryterne på toppen med en bitteliten merkelapp. :) 

 

Lyset skal jo uansett gå automatisk. ;)

Det er rett og slett ikke behov for å trykke på noen brytere, og derfor kan brytere enkelt benyttes: Da skal man noe utenom det vanlige.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg er omtrent i samme situasjon, men skal utstyre et helt hus. WAF er viktig også her, og fra kona sitt ståsted er alle brytere "dumme" i mitt oppsett, men det er såkalte aktuatorer (noen sier reler) bak hver bryter og bak hver stikkontakt som har noe viktig foran seg. Da kan jeg dimme og slå av og på som jeg ønsker via Home Assistant.

 

Jeg går for en kombinasjon av Wifi aktuatorer (fra Shelly) og Zigbee + Z-wave enheter for ekstra brytere og sensorer. Home Assistant kan kobles til alt dette.

 

Les mer om mitt planlagte oppsett her:

Et godt tips til alle som skal planlegge slikt er å la elektriker legge inn såkalte "Big-box" i veggen bak hver bryter og stikk. Da er det plass å putte inn aktuatorer der senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 timer siden, evest skrev:

Da er det plass å putte inn aktuatorer der senere.

... det har man faktisk stort sett i vanlige bokser, med mindre elektrikeren legger opp til "stjerneformasjoner" (det har sikkert et bedre navn, jeg er ikke elektriker) i noen bokser. Det mener jeg man bør unngå, og heller trekke flere rør. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Er heller ikke elektriker, men jeg har sett en prøve å dytte en Shelly sak inn i en av boksene her vi bor nå, og det var trangt 🙂 Vi endte med ekstra boks på veggen til slutt, men det var til en markisebryter så det var mange ledninger som skulle frem og tilbake.

 

Om det er nye bokser som skal i vegg uansett så er ikke ekstra-kostnaden så stor, så jeg hadde gått for big-box på alle brytere Du har nok sett flere standardbokser enn jeg har, så mulig det er overkill 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
9 minutter siden, evest skrev:

Om det er nye bokser som skal i vegg uansett så er ikke ekstra-kostnaden så stor

For én boks betyr det ikke så mye. For et halvt hus begynte det faktisk å bli en del kroner av det... Jeg skulle ha Big Box overalt! Men gikk bort fra det. ;) Det viste seg også å ikke være nødvendig. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Nu ble det litt mye for min svært begrensede forstand.

Burde jeg kanskje bare be bygg-elektrikeren om evt. ekstra rør, og muligens big-boxer?

For så å få inn en annen elektriker for å installere smart-dingser senere, når jeg vet mer om hva slags system jeg vil ha hvor?

Eller er det en stor fordel å få alt inn med en gang?

Det ser ut som om elektrikeren bare har et begrenset utvalg Z-wave.

Shelly har jeg ikke vært borti. Er dette et (bedre?) alternativ til Z-wave?

Zigbee er vel også aktuelt.

Jeg må ha det "cloud-free", og regner med at MQTT og NodeRed blir sentralt, så får jeg prøve å lære meg Home Assistent eller noe efterpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, harelabb skrev:

Burde jeg kanskje bare be bygg-elektrikeren om evt. ekstra rør, og muligens big-boxer?

Eventuelle ekstra rør er for tingene du tror du kanskje vil ha senere, og er smart om du klarer å tenke så langt. Eks. har jeg lagt rør med Cat6 kabel til taket over inngangsdøren i tilfelle jeg vil sette inn kamera der senere. Har stikk i taket over sofaen for Sonos1, andre vil kanskje ha rør til høytalerkabler. Rør bak tv til tv-benk lar deg henge tv på veggen og slippe synlige kabler. Rør til innvendig og utvendig solskjerming som går på strøm er kjekt. Egen kurs til veranda for infra-varmer som drar mye strøm. Denne listen kan bli lang (og dyr), men kjekt med rør i vegg istedet for kabel på list etter at veggen er lukket.

 

Om du ser under mitt navn, så står det nybegynner, om du ser under Moskus sitt navn, vel... han vet jo hva han prater om da 🙂 Jeg ville gått for bigboxer bak alle brytere samt bak alle stikk der du vil ønske å enten måle strømforbruk (vaskemaskin, fryser, kjøler) eller slå av og på apparater (kaffetrakter f.eks.) Jeg fikk nettopp beskjed om at vaskemaskinen var ferdig 2 etasjer ned, fordi den nå drar mindre enn 50W i mer enn 5 min. 

 

1 time siden, harelabb skrev:

For så å få inn en annen elektriker for å installere smart-dingser senere, når jeg vet mer om hva slags system jeg vil ha hvor?

Eller er det en stor fordel å få alt inn med en gang?

Du har vel sikkert betalt for et basisoppsett, ikke sikkert du får dette tilbake, men lov å prøve. Er sikkert en utfordring rundt garanti om du skal ha egen elektriker inn der. Min elektriker hadde heller ikke altfor mye utvalg, men veldig lærevillig. Jeg bestiller Shelly devicene og han monterer. Går det gæli er det mitt ansvar.

 

1 time siden, harelabb skrev:

Shelly har jeg ikke vært borti. Er dette et (bedre?) alternativ til Z-wave?

Zigbee er vel også aktuelt.

He he - politisk spørsmål. Det er Zigbee og Z-Wave som gjelder, du kommer sikkert til å ha begge deler. Unngå proprietært som xComfort. Shelly går over Wifi, som er greit når de uansett er koblet til strøm konstant. Det setter krav til Wifi nettet ditt, og jeg har oppgradert mitt betraktelig. Bare der røk 10-15 tusen. Jeg liker Shelly pga. åpenheten og prisen er grei. Det krever nok mer av den som setter det opp. Det er også Cloud-free, men det er Z-Wave og Zigbee også, er sentralen som kobles til Cloud.

 

Jeg kjører Home Assistant på en Rasperry Pi med både Z-Wave og Zigbee mottakere. Jeg ville gått igang med det med en gang og brukt tiden til du skal inn i leiligheten med å eksperimentere der du bor. Kjøp kontakter, brytere og pærer på Ikea. Kjell & Company har flere temp-målere og andre sensorer. Du er godt igang på et par-tre tusen, og har lært masse til du skal inn i leiligheten.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for svar.

Jeg føler meg ganske mer som nybegynner enn deg. 

On 07/05/2021 at 00:26, evest said:

Du har vel sikkert betalt for et basisoppsett, ikke sikkert du får dette tilbake

Ja. Jeg tenkte at bygg-elektrikeren kunne installere for stupid-house, så kan en annen elektriker bytte ut vanlige brytere og slikt med smarte efter innflytting. Eller blir slik efterpåklokskap vanskelig?

On 07/05/2021 at 00:26, evest said:

Jeg ville gått igang med det med en gang og brukt tiden til du skal inn i leiligheten med å eksperimentere der du bor.

Ja, jeg er allerede litt igang med det. På hytten har jeg et par Z-wave veggplugger til ovner og lamper, Z-wave multi-sensor og Z-wave bevegelsessensor, samt en 433MHz bevegelsessensor, samt 433MHz termometre fra Jula/Claes Ohlson. I tillegg har jeg puttet en ESP8266 i varmepumpen. Men jeg har ingen ting som krever elektriker.

Styrer det hele med Raspberry PI med Z-wave datterkort og MQTT og Z-wave (zwavetomqtt), samt RFXcomm for 433MHz. Sliter litt med å få Z-wave til å oppføre seg ordentlig. 

Hjemme har jeg bare 433MHz veggpluggdimmere og -brytere, samt noen hjemmelavede sensorer basert på ESP8266 og MQTT (kun prototyper). 

 

Jeg må vel også prøve ut Home Assistant og slikt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, harelabb skrev:

Styrer det hele med Raspberry PI med Z-wave datterkort og MQTT og Z-wave (zwavetomqtt), samt RFXcomm for 433MHz. Sliter litt med å få Z-wave til å oppføre seg ordentlig. 

Hjemme har jeg bare 433MHz veggpluggdimmere og -brytere, samt noen hjemmelavede sensorer basert på ESP8266 og MQTT (kun prototyper). 

Har også noe 433MHz greier (temp sensorer, nexa rele), men fant rett og slett ikke noen som hadde RFXCom (RFXtrx433XL ?) på lager, så endte med Tellstick. Det funker jo, men er ikke superfornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, harelabb skrev:

Ja. Jeg tenkte at bygg-elektrikeren kunne installere for stupid-house, så kan en annen elektriker bytte ut vanlige brytere og slikt med smarte efter innflytting. Eller blir slik efterpåklokskap vanskelig?

Tja, ikke egentlig. Er kanskje det beste du får til. Og; det er jo sånn de fleste her inne har startet, man bytter ut litt og litt, og så er man hekta.

 

Tenk eventuelt hvor du vil ha ekstra rør/stikk/brytere som du kan bruke til mer smart når du får inn en annen elektriker.

 

Jeg sparer litt (marginalt) på endevendere. Altså at du har to brytere til samme lys, typisk på forskjellige plasser i samme (store) rom. Når det kables teller det som er punkt med alle herligheter. Med smarthus og styring av lys kan du sette opp trådløse ekstrabrytere der du vil i ettertid. De behøver ikke kabling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takker så mye for hjelpen.

 

I tillegg til en rekke ekstra stikkontakter, ble det

- Z-wave dimmere i nesten alle brytere 

- Z-wave stikkontakt med strømmåling på vaskemaskin og tørketrommel

- Stikkontakt med Z-wave av/på for panelovnene

- 2 ekstra doble CAT6-uttak i tillegg til de 3 inkluderte

- Rør for evt motor til gardiner ved stuevinduene

- Z-wave termostat

- Et par batteribaserte Z-wave brytere for å skru huset av ved leggetid.

 

(Jeg bad om at prisen skulle sendes bare til meg og ikke min hustru).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
12 timer siden, harelabb skrev:

Jeg bad om at prisen skulle sendes bare til meg og ikke min hustru

God idé. Jeg glemmer ofte å ta med kvitteringer fra Kjell & Co... fort gjort 🙂

 

Høres ut som du har fått med masse. Dette blir bra! Bevegelsessensorer for automatisering behøver du ikke elektriker til. Her er jeg newbie, har testet en Z-Wave som jeg ikke syntes var bra, så må nok gjøres mer research. I tillegg er de ikke veldig pene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
På 10.5.2021 den 20.18, harelabb skrev:

Rør for evt motor til gardiner ved stuevinduene

Interessant! Hvilket rør? Jeg må lage egne rullegardiner i nytt gjesterom, og har enda ikke funnet noen rør som passer...

(Det essensielle er jo at en Rollertrol-motor passer inni).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.