Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styre lys / screens via lyssensor


Anbefalte innlegg

Kjører HA på en RPi4 og har kun Rtfx433xl som tillegg.

Ønsker en lyssensor som måler lux så jeg kan få screens ned når det blir lyst, eller lys på når det blir mørkt.

 

Hva bør jeg velge? I fremtiden ønsker jeg kanskje noen dør sensorer, bevegelse etc..

 

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Philips Hue utendørs bevegelsesensor og Aqara lyssensor.

Jeg startet med Philips sine og har to av disse på hver sin vegg. De går til hvertfall 70000 lux. Etterhvert ble det bygget to 3 etasjes nabohus som lagde noe skygge og dermed har jeg spedd på med Aqara lyssensor som ligger i innvendig vinduskarm. Disse går også til >60-70 tusen lux.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Philips Hue utendørs bevegelsesensor og Aqara lyssensor.

Jeg startet med Philips sine og har to av disse på hver sin vegg. De går til hvertfall 70000 lux. Etterhvert ble det bygget to 3 etasjes nabohus som lagde noe skygge og dermed har jeg spedd på med Aqara lyssensor som ligger i innvendig vinduskarm. Disse går også til >60-70 tusen lux.
Men hvordan prater de med HA? Må ha en plugg av noe slag da?

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, xses skrev:

Men hvordan prater de med HA? Må ha en plugg av noe slag da?

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
 

Jeg bruker zigbee. For Home Assistant er det 3 forskjellige løsninger du kan bruke og de er omtrent like gode.

Zigbee brukes av svært mye utstyr og det er vanskelig å komme utenom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker zigbee. For Home Assistant er det 3 forskjellige løsninger du kan bruke og de er omtrent like gode.

Zigbee brukes av svært mye utstyr og det er vanskelig å komme utenom.
Noen Zigbee usb plugger som da er å foretrekke?

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, xses skrev:

Noen Zigbee usb plugger som da er å foretrekke?

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
 

Jeg kjenner bare den jeg bruker selv som er conbee II. Kjøpt hos Kjell&Co og programvaren er deconz som du installerer i fra HA sin meny for tilleggsprodukter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også ConBee II og har installert deConz i en container på min NAS.  Fungerer utmerket. Har aldri hatt problemer.
Har akkurat bestil noen Xiaomi Mijia Smart Light Sensorer fra Kina (Ali Express). Tror dette er de samme som Aqara selger.

I tillegg bruker jeg også Aqara's dør-sensorer. Veldig fornøyd med de. Etter å ha slått de på første gang, dukket de automatisk opp i HA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.