Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Personvern i smartmålere


Anbefalte innlegg

Noen her som har kikka på hvorvidt data overføres ukryptert fra smartmåler til router i mesh-nettverket? Ser at det er noen urovekkende funn i England som viser at man kan lese ganske mye bare ved å sniffe på trafikken lokalt. Anbefaler å se de 5 youtube-videoene for de som er interessert.

 

Hvis noen har kikka på dette og vet mer så vil jeg gjerne lese mer om deres funn. Jeg har etterspurt Aidon og Elvia om mer informasjon om hvordan personvernet sikres, men regner ikke med å få noe svar.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg så var det ingen som kom inn og satte opp noe i mitt nettverk. Smartmåleren min overfører utenfor mitt private nettverk. Allerede der gjøres ting litt vanskeligere for noen som vil "stjele" dine data.

I video som du har lagt inn så ser det ikke ut til at de hacker målerne som inngår i smartmålerne i Norge.

 

Og hva er konsekvensene hvis noen skulle få tak i dine strømavlesninger? Jeg ser for meg at du til daglig går med en større datatyv i lomma. Og den har mange apps som er mye lettere å lure data fra.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Guahtdim skrev:

Hos meg så var det ingen som kom inn og satte opp noe i mitt nettverk. Smartmåleren min overfører utenfor mitt private nettverk. Allerede der gjøres ting litt vanskeligere for noen som vil "stjele" dine data.


Målerne i et boligfelt sender dataene via 433 eller 868 MHz til de andre naboene, til man til slutt kommer til en trafostasjon (de 2x3m «husene»), som igjen sender det videre via mobildata. Spørsmålet er altså om dataene som går fra hus til hus er kryptert eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ZoRaC skrev:


Målerne i et boligfelt sender dataene via 433 eller 868 MHz til de andre naboene, til man til slutt kommer til en trafostasjon (de 2x3m «husene»), som igjen sender det videre via mobildata. Spørsmålet er altså om dataene som går fra hus til hus er kryptert eller ikke. 

Kryptert er de garantert. Men er det en felles nøkkel eller en nøkkel for hver. Dette har jo vært en problemstilling i forbindelse med vannmålere. Når hver måler har en unik krypteringsnøkkel så er det greit nok at huseier får av kommunen denne nøkkelen. Men hvis alle målere i kommunen bruker en felles nøkkel så blir det straks verre å dele ut noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Generelt kan jeg informere deg om at sikkerheten er meget godt ivaretatt i de løsningene vi leverer.

Myndighetene og nettselskapene stiller strenge krav til dette.

Løsningen har også vært testet og godkjent av flere uavhengige sikkerhetsselskaper og det er arrangert «hackatons»,etc.

Alt er ende til ende kryptert og alle målerne har individuelle nøkler som skiftes etter installasjon, og senere.

Det er visstnok ende-til-ende kryptering med individuelle nøkler.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Guahtdim skrev:

Men jeg skjønner ikke helt redselen for at disse dataene kan sniffes av noen andre. 

Det er vel summen av alle data en kan samle inn som er skummelt. Isolert sett trenger ikke strømforbruket bety så mye.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et argument for å unngå at strømdata havner på ville veier er at det er relativt enkelt å finne ut mer om husstanden. Når står den opp, når lager den middag, har den elbil, legger de seg. Og er de på hytta i helgen eller ferien...?

 

Hvis en person veier seg hvert 15. minutt og poster det online, så vil vi alle lære ganske mye om denne personen. Og mye av det er utilsiktet som kan utledes fordi vi kjenner menneskets natur.

 

I større skala blir det jo bare verre. Med tilgang til mye data og litt enkel dataanalyse , så kan man jo bare plukke de eneboligene som står tomme i helgen. Kanskje ikke det mest sannsynlige, men tyver kan være tech-savvy de også, så umulig er det ikke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ventet litt på det argumentet med tyver. Det faller på sin egen urimlighet. Tyver som er så avanserte at de hacker strømmålere for å finne trender driver med helt andre ting enn simple fysiske innbrudd. Verden er full av enklere muligheter innenfor den digitale verden hvis man ønsker å lure til seg penger.

 

Det mest avanserte jeg har hørt om "hacking" for å begå fysisk innbrudd var en tyv som hadde skaffet seg en multisender for å slå på enheter som ble fjernstyrt med RF. Dette ble gjort 2 timer før han skulle finne ett sted å bryte seg inn. De stedene hvor alt av lys fortsatt var på var mulige steder.

 

Veldig mange av de som er nervøse for å gi fra seg data om strømforbruk og vannforbruk går med en liten sladrehank/smarttelefon i lomma. Og denne sladrehanken bekymrer de seg lite over til tross for at de data som forsvinner ut av den er mye mer detaljerte enn hva man kan få av vann- og strømforbruk.

Endret av Guahtdim
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir verre når data er lett tilgjengelig for hvermansen. Jeg ville synes det var dumt at data avslørte meg i en hvit løgn ovenfor bekjente. (ikke at jeg lyger, da). Sånn kan fort skje hvis data kommer på avveie og det ikke krever noen innsats å misbruke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, stigvi said:

Det blir verre når data er lett tilgjengelig for hvermansen. Jeg ville synes det var dumt at data avslørte meg i en hvit løgn ovenfor bekjente. (ikke at jeg lyger, da). Sånn kan fort skje hvis data kommer på avveie og det ikke krever noen innsats å misbruke det.

Misforstå meg rett. Jeg sier ikke at man ikke skal kryptere. Det er jeg for. Men jeg tror ikke det er så mange som driver og sniffer pakker for strømmåling uansett så det er ikke der jeg ville vært meste bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Guahtdim skrev:

Det faller på sin egen urimlighet.

Hvorfor det? At det "faller på sin egen urimelighet" er som å si at "disse bilene er umulig å stjele for det krever så mye forståelse for teknologi å gjøre det, så det skjer ikke". Og så skjer det likevel. I stor skala.

 

Det er klart at det er ikke den narkomane mannen i nabolaget ditt som gjør dette, han bruker en stein og går gjennom vinduet ditt som vanlig. Men det betyr ikke at det ikke kan skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urimeligheten er innsatsen+risiko i forhold til utbyttet. Se bare på statistikken når det kommer til innbrudd i bolig. Det er en grunn til at det er en nedadgående kurve.

 

Biltyveri er mye mer lukrativt enn innbrudd i bolig. Jeg ser ikke på det som det samme.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Guahtdim skrev:

Urimeligheten er innsatsen+risiko i forhold til utbyttet. Se bare på statistikken når det kommer til innbrudd i bolig. Det er en grunn til at det er en nedadgående kurve.

Hvis data er tilgjengelig, så hadde det nok heller vært et spørsmål om tid enn spørsmål om innsats+ risiko. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.