Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

FireAngel SM-F-NEUT med ZW-MODULE og Home Assistant


Anbefalte innlegg

Hjemme hos oss gikk vi for FireAngel SM-F-NEUT i alle rom, med 4-leder kabel mellom for link. Nå hadde det vært kjekt å få dette inn i HomeAssistant, så jeg kjøpte én ZW-MODULE som passer til denne. Målet er å få varsel i appen om vi er borte, og gi flombelysning om vi er hjemme, når alarmen går. Her er så langt jeg har kommet:

 

Siden jeg kjører Zwave2MQTT tenkte jeg igrunn dette ville gå rett fram, noe det halvveis gjorde. Jeg fikk lagt til enheten i Z2M, men den rapporterer ikke "riktig":

image.thumb.png.3648f8f12e1510b63f585a6297cac9d3.png

 

Inne i Home Assistand så får jeg device som har følgende entiteter:

image.png.c7a0699b6ba936a985a135f06a8c709b.png

 

Når jeg tester røykvarsleren så endrer sensor.nodeid_25_alarm_smoke seg til "Smoke test" eller noe i den duren. Nå har jeg kommet så langt at jeg har prøvd å simulere brann her, så spørsmålet er igrunn; hvordan ser det ut i HA når alarmen faktisk går? Hva kan jeg "lytte" på for å gjøre automasjoner når det er alarm?

 

Nå kommer jeg sikkert til å forske på dette selv i løpet av uken om ingen kommer meg i forkjøpet, derfor lager jeg denne posten for å dele litt kunnskap ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Hei, 

 

Jobber litt med det samme her no, men antar at trigger må være i mitt tilfelle " roykvarslar_stove_smoke_alarm_smoke_detected". 

Gjenstår ein del testing og knytte alle enheter opp til events.

Mitt mål er:

- Varsla alle mobiler

- Slå på absolutt alt av lys i huset. 

- Kontaktor i sikringskapet kutter 16amp teknisk kurs i dei romma som varsler er trigga. 

- Ventilasjonsaggregatet stopper tilluft, men øker avtrekk til 100% kapasitet (skape vakum, slik at noko røyk blir ventilert ut) 

 

trigger:
  - type: smoke
    platform: device
    device_id: 5e87a28b59a5922b71dbb32bffe3e50c
    entity_id: binary_sensor.roykvarslar_stove_smoke_alarm_smoke_detected
    domain: binary_sensor

 

Testing av varsler gir ikkje singlar for "smokesmoke_detected". Da blir "smoke_alarm_smoke_alarm_test" trigger. Denne rapporterer om et mulig oppdaga problem, for den gir tilbakemelding om alt er ok og status går tilbake til AV/OFF.

 

I Fibaro Home Center 2, var enheten i seg sjølv trigger og ein fekk alarm på utløyst enhet. Problemet der, var at alle med z-wave module, rapporterte om utløyst brann. Slik at plutselig vart alle røykvarslara trigga og ein fekk ikkje oversikt på kva for en som faktisk løyste seg ut. 

 

Eg har ikkje testa mot røyk, men Biltema har ein rimeleg spray for testing. 

https://www.biltema.no/hjem/sikkerhet-i-hjemmet/brannvarslere/tester-for-brannvarslere-2000038423

Slik at du slepp å lage bål i eige hus 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.