Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

MQTT i Home Assistant


Anbefalte innlegg

Har installert Home Assistant på en VM bare for å teste litt.

Første inntrykk er overaskende positiv.

Finner utsyr på det lokale nettverket, som jeg så langt bare har drømt om å få inn i Homeseer, før jeg i det hele tatt har fått summet meg.

Utrolig enkelt å integrere f.eks. Synology, Luxaflex, Sonos, Logitech, Epson m.m.

En av grunnene til at jeg begynte å se litt på Home Assistant var egentlig fordi jeg så at det finnes plugin/integrasjon (eller hva det kalles) for Skoda.

Og fant jo ut etter hvert at det er utrolig mye nyttige plugins, som er relativ enkle å sette opp. Så lenge man ikke må inn å fikle med configuration.yaml fila. Da blir det plutselig litt mer komplisert. 🙈

 

Har faktisk vært inne på tanken om å bytte fra Homeseer til Home Assistant, men har slått det fra meg. Har verken tid eller kunnskap pr nå til å få til en silkemyk overgang..

Homeseer har blitt litt for komplisert..

 

Vet det tidligere har vært foreslått MQTT nå det har vært snakk om å styre Luxaflex fra Homeseer, via Home Assistant.

Derfor har jeg grublet litt på tanken om det er mulig å kjøre systemene parallelt, og da bruke MQTT som kommunikasjon imellom.

 

Har en Mosquitto Broker kjørende som jeg allerede bruker for å få Roborock i Homeseer.

Har installert MQTT plugin i Home Assistant og fått koblet den til Broker, men der stopper det litt..

Er det noe "enkel" måte å få Home Assistant og Homeseer til å snakke i lag?

Ser for meg at Home Assistant bare oppdaterer devicer i Homeseer, og så er det Homeseer som kjører event/automasjon.

 

Nærmer meg nok litt dypt vann nå, men hadde vært kjekt å høre hva som er mulig.

Får jeg evt bruker for mye tid på dette. :)

Endret av JohnMartin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, JohnMartin skrev:

Vet det tidligere har vært foreslått MQTT nå det har vært snakk om å styre Luxaflex fra Homeseer, via Home Assistant.

Derfor har jeg grublet litt på tanken om det er mulig å kjøre systemene parallelt, og da bruke MQTT som kommunikasjon imellom.

Nå har jo noen andre her på forumet bekreftet at å styre scener for Luxaflex er kun snakk om noen enkle get operasjoner på http og at dette gjøres lett direkte fra Homeseer.

MQTT er det veldig god støtte for i Home Assistant. Å hente inn en verdi fra MQTT gjøres som dette:

 

sensor:
  - platform: mqtt
    name: Klepp Energi Effekt
    unit_of_measurement: W
    expire_after: 10
    force_update: true
    state_topic: "power/meter/import/active"


Å lese og også å sende en bryterverdi gjøres som dette:
 

switch:
  - platform: mqtt
    name: "Heru Alarm reset"
    state_topic: "ventilasjon/switch/alarm_reset/state"
    command_topic: "ventilasjon/switch/alarm_reset/set"
    payload_on: "on"
    payload_off: "off"

Og her, Integrations - Home Assistant (home-assistant.io) , er mye mer å boltre seg i

Edit: Statestream, MQTT Statestream - Home Assistant (home-assistant.io) , kan du sette opp til å publisere alt i fra HA til MQTT. Derfra gjenstår å lese det inn i HomeSeer

Endret av stigvi
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, JohnMartin skrev:

En av grunnene til at jeg begynte å se litt på Home Assistant var egentlig fordi jeg så at det finnes plugin/integrasjon (eller hva det kalles) for Skoda.

Jeg har en Passat GTE og i midten av april la Volkswagen ned weconnect på nett og det er kun app som gjelder fra nå av. Det betydde også at Home Assistant integrasjonen for weconnect sluttet å virke. Skoda integrasjonen er i bunn og grunn den samme.
Men det ble satt i gang et arbeid med å lage en ny integrasjon og jeg begynte å bruke den i går.

Bare nevner dette i tilfelle du ikke får Skoda integrasjonen til å virke. I så fall får du sjekke litt status og se om det er noen som jobber med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for input! :)

Ble plutselig litt opptatt med hverdagsliv, så må utsette dette litt. For fint vær til å sitte inne også for tiden.

Men har litt å lese meg opp på nå! :) 

Endret av JohnMartin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.