Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Byggekvalitet og brannsikkerhet på komponenter.


huftetu

Spørsmål

Hei hei, leser meg opp på det meste. Og utenom noe nexa har jeg enda ikke handlet så mye.

Er opptatt av brannfare og kvalitet på komponenter. Ønsker å slå av en del forbrukere på natta for å redusere faren for brann. Men det er lite poeng i det om en tilfører en større feilkilde med en dårlig stikkontakt veggplugg.

Så spørsmålet er, hvilke produsenter stoler dere på? Er det noen produsenter som har hatt branntilløp i sitt materiell? Prisen har noe å bety, selvfølgelig.

Ser at det er flere som har diverse sikkerhetsfunksjoner innebygd.

Hilsen Oddvar

Sent fra min SM-T800 via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
2 hours ago, huftetu said:

 

Hei hei, leser meg opp på det meste. Og utenom noe nexa har jeg enda ikke handlet så mye.

Er opptatt av brannfare og kvalitet på komponenter. Ønsker å slå av en del forbrukere på natta for å redusere faren for brann. Men det er lite poeng i det om en tilfører en større feilkilde med en dårlig stikkontakt veggplugg.

Så spørsmålet er, hvilke produsenter stoler dere på? Er det noen produsenter som har hatt branntilløp i sitt materiell? Prisen har noe å bety, selvfølgelig.

Ser at det er flere som har diverse sikkerhetsfunksjoner innebygd.

Hilsen Oddvar

Sent fra min SM-T800 via Tapatalk

 


Kan ikke hjelpe deg med spørsmålet ditt, men ville bare si at det er flott at du tenker slik du gjør. Det er altfor mye jalla der ute i verden og fort gjort å gjøre som du selv sier "tilføre en større feilkilde med en dårlig stikkontakt veggplugg".

Jeg har ikke hørt om noen produkter som er i salg i Norge som skal ha stor fare forbundet med bruk, men det vil alltid være en mulighet for brann i elektriske komponenter.
Ett tips fra meg vil være å fortsatt ha de gamle røykvarslerene hengende i taket. 
Har selv både trådløse og gamle varslere nettopp fordi jeg kun stoler 99.8% på teknologien vi har i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg har også to parallelle brannvarslingssystemer. Et koblet til huset og koblet i serie, og et koblet til brannstasjonen.

 

Jeg hadde el-inspeksjon for ikke så lenge siden. Noe av det han var mest ivrig på å sjekke var om varmtvannstanken var koblet direkte til strømnettet, og om den ikke hadde vært det, om den brukte en original kontakt. Varmvannstank med original kontakt var den verste kilden til brann i norske husstander, mente han. De er såpass i mye i bruk over lang tid og er ikke laget med SÅ god kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
3 hours ago, Moskus said:

Jeg har også to parallelle brannvarslingssystemer. Et koblet til huset og koblet i serie, og et koblet til brannstasjonen.

 

Jeg hadde el-inspeksjon for ikke så lenge siden. Noe av det han var mest ivrig på å sjekke var om varmtvannstanken var koblet direkte til strømnettet, og om den ikke hadde vært det, om den brukte en original kontakt. Varmvannstank med original kontakt var den verste kilden til brann i norske husstander, mente han. De er såpass i mye i bruk over lang tid og er ikke laget med SÅ god kvalitet.


Hva mener du? Bør de være koblet rett på ledningsnettet uten en stikkontakt mellom? Jeg hadde nettopp el inspeksjon og han kikket ikke en gang på varmtvanns tanken.
Det eneste han brydde seg om her i huset var jording, og hvorfor jeg fortsatt hadde jordfeilalarm i sikringsskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
12 timer siden, Tore Andre Rosander skrev:

Hva mener du? Bør de være koblet rett på ledningsnettet uten en stikkontakt mellom? Jeg hadde nettopp el inspeksjon og han kikket ikke en gang på varmtvanns tanken.

Ja, rett i ledningsnettet. Eller i det minste klipp av kontakten og sett på en selv. Gjør man jobben selv, så er det vesentlig mer sannsynlig at det går bra enn hvis man stoler på produsentens plugg, i følge inspeksjonsmannen, og han hadde med seg statistikk og bilder å vise frem.

 

Hos oss var alt derimot i skjønneste orden, noe jeg egentlig ble litt overrasket over, for på hobby-rommet ligger det en del ledninger og slenger, men jeg har en "hovedbryter" til det så han var fornøyd.

 

Som han oppsummerte: "Et av poengene er å få folk til å tenke gjennom problemstillien skikkelig. De fleste slike problemer kan fjernes ved å tenke gjennom hva man gjør."

 

 

12 timer siden, ZoRaC skrev:

Ja. Fra 2014 er det krav om det ved nyinstallasjon av bereder over 1500w. 

http://boligprodusentene.no/nyheter/ny-nek-400-og-nek399-fra-1-januar-2015-article748-151.html

Jepp. Det er nok en god grunn til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.