Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Bygge nytt hus - er Homey Pro beste valget ?


VidarT

Anbefalte innlegg

Vi er byggeprosess med ny enebolig ( 3 etg/250kvm) og vurderer "Smart hus" funksjonalitet. Har følgende IoT enheter/områder med i EL-plan: 

  • Balansert ventilasjon  - SystemAir 500 m IAM modul+ Z-Wave modul
  • Lys/varme - ELKO Smart brytere og termostater (ZigBee) 
  • Velux Takvinduer + innvendig screens (Somfy) 
  • Yale Doorman + doorbell/cam 
  • Waterguard vannlås
  • Garasjeport
  • Utvendig solskjerming screens
  • Div. hvit/brunvarer (Siemens IQ og LG) 
  • Sonos
  • CAT 6 i hver etasje

 

1. Har forsøkt å lest meg opp på mest egnet SmartHus base og har foreløpig landet på Homey Pro -  finnes det bedre alternativer?  

2. Er det andre enheter/områder man burde vurdert når en bygger nytt (El-arbeidet starter i august) ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Homey Pro fungerer til mitt behov, både avansert og enkelt. Det at de fleste andre proprietære hubber eller skyløsninger kan integreres er et pluss. Home assistant gir sikkert bedre hardware-kontroll og backup, men Homey er mer plug n play tror jeg. Homeseer er vel noe midt i mellom, men [mention]Moskus [/mention]har sikkert legendarisk med info om erfaringer med det systemet og andre her inne [emoji41]

Har du noen erfaring fra tidligere og eller hva slags nivå du har av «kompetanse» på oppsett og konfig av smarthus så kan jo dette også veies for valget. Litt låst blir man uansett, men så lenge komponentene er fremtidsrettede så er det ikke noe større problem å bytte enn en hel haug med re-parring og re-oppsett av automatikk. [emoji2957]

Synd det ikke er en universell kodestandard man kunne eksportert og importert i ennå [emoji17]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Moskus skrev:

Lærekurven er også mindre bratt enn Home Assistant,

Tja, når noen lager en hel reiseskildring over mange episoder bare for å oppgradere fra versjon 3 til 4, så kan en jo lure

  • Haha 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.  

 

Tusen takk rask respons og for gode svar😀

 

Slik jeg forstår det er både HomeSeer og Home Assistant solide software plattformer med utallige utbyggingsfunksjoner, og de har begge sine fordeler og ulemper som inntreffer basert på eget behov(?). Det kreves software konfig kunnskap og hardware kunnskap som f.eks Rasberry Pi. Med fare for sviktende selvinnsikt har vårt hus (kun) bruk for en software som kan kommunisere med protokoller som ZigBee og Z-Wave. Flows er jo også et moment, enten via plattformen eller med en kombo via IFTT.  Det fremstår som Homey Pro har nødvendig funksjonalitet og  "api'er" som håndterer dette.  At den også har "plug'n play" oppsett er ikke noe minus da undertegnende er novise pluss med tidligere erfaring fra Sensio (hytta) og Futurehome + Tibber(dagens bolig)  

 

@torstein89:  1) hvordan er rekkevidden på Homey Pro mtp 3 etasjer og garasje?  2) brukergrensesnitt ved daglig bruk mtp barn og bedre halvdel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, VidarT skrev:

Hei.  

 

Tusen takk rask respons og for gode svar😀

 

Slik jeg forstår det er både HomeSeer og Home Assistant solide software plattformer med utallige utbyggingsfunksjoner, og de har begge sine fordeler og ulemper som inntreffer basert på eget behov(?). Det kreves software konfig kunnskap og hardware kunnskap som f.eks Rasberry Pi. Med fare for sviktende selvinnsikt har vårt hus (kun) bruk for en software som kan kommunisere med protokoller som ZigBee og Z-Wave. Flows er jo også et moment, enten via plattformen eller med en kombo via IFTT.  Det fremstår som Homey Pro har nødvendig funksjonalitet og  "api'er" som håndterer dette.  At den også har "plug'n play" oppsett er ikke noe minus da undertegnende er novise pluss med tidligere erfaring fra Sensio (hytta) og Futurehome + Tibber(dagens bolig)  

 

@torstein89:  1) hvordan er rekkevidden på Homey Pro mtp 3 etasjer og garasje?  2) brukergrensesnitt ved daglig bruk mtp barn og bedre halvdel? 

Hei!

 

Har selv Homey Pro i et hus med 2 etasjer og garasje langt vekk. Er ingen problem med avstand siden z-wave dingser som er koblet til spenning (ikke batteri) repeterer signalet, så i utgangspunktet er jo egentlig rekkevidden ubegrenset om man har nok enheter i mellom hverandre. Homey har sky backup løsning for 100kr i året og dette fungerer helt smertefritt. Trenger ingen "skole" for å lære Homey. Det er plug & play. Kan på det sterkeste anbefale den!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, VidarT said:

kombo via IFTT.

Tenk heller at Homey blir IFTTT. IFTTT er jo helt skybasert og ikke så responsivt. Men ja, der det absolutt ikke er løsning for noe automatikk i Homey, kan det være siste løsning.

 

5 minutes ago, VidarT said:

1) hvordan er rekkevidden på Homey Pro mtp 3 etasjer og garasje?

Har selv 2 etasjer + garasje og ikke noe problem, men det er som @Tukun sier at det er enhetene det går på. Både Zigbee og Zwave lage "Mesh", så har du noen faste enhter på strøm, så funker det bra. Har ikke så mange Zigbee enheter utenom IKEA Trådfri, og der valgte jeg for litt siden å gå tilbake til IKEA sin hub i stedet for integrert i Homey. Men det er litt andre grunner for funksjonalitet.

 

Ellers har vel kanskje ikke Homey det beste ryktet på seg for sin Zigbee-antenne, men det er det jeg synes er fint at andre hub-er kan integreres, så bruker man heller antennen til den opprinnelige boksen hvis behov. Det er også vært en oppdatering på Zigbee kjernen til Homey fra V5, og har ikke fått re-parret enhetne mine etter dette. Skal visst være mer stabilt. Det er også mulighet for å bruke Conbee USB stick eller via Rpi hvis du vil ha flere muligheter og stablilitet via Zigbee, hvis du tenker at antennen til Homey ikke er god nok. 

 

8 minutes ago, VidarT said:

2) brukergrensesnitt ved daglig bruk mtp barn og bedre halvdel? 

Grensesnitt er vel ganske enkelt. Litt uvant kanskje å se på "avanserte innstillinger" ved å holde inn på enheten du skal gjøre noe med, men ønsker helst å ta minst i bruk grensesnitt utover litt grafer av og til. En stor fordel at Flows kan lages via telefonen hvis man plutselig kommer på noe. En stor fordel synes jeg er at det også er tilgjenglig mer og mer via web-grensesnitt aka. desktop-versjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, VidarT skrev:

Hei.  

 

Tusen takk rask respons og for gode svar😀

 

Slik jeg forstår det er både HomeSeer og Home Assistant solide software plattformer med utallige utbyggingsfunksjoner, og de har begge sine fordeler og ulemper som inntreffer basert på eget behov(?). Det kreves software konfig kunnskap og hardware kunnskap som f.eks Rasberry Pi. Med fare for sviktende selvinnsikt har vårt hus (kun) bruk for en software som kan kommunisere med protokoller som ZigBee og Z-Wave. Flows er jo også et moment, enten via plattformen eller med en kombo via IFTT.  Det fremstår som Homey Pro har nødvendig funksjonalitet og  "api'er" som håndterer dette.  At den også har "plug'n play" oppsett er ikke noe minus da undertegnende er novise pluss med tidligere erfaring fra Sensio (hytta) og Futurehome + Tibber(dagens bolig)  

 

@torstein89:  1) hvordan er rekkevidden på Homey Pro mtp 3 etasjer og garasje?  2) brukergrensesnitt ved daglig bruk mtp barn og bedre halvdel? 

Det er lite å lure på. Hvis du selv har lyst på Homey Pro og @Tukun anbefaler dette så er det egentlig bare å hoppe i det. Det finnes mange løsninger og en kan sikkert gruble på dette i månedsvis. Min mening er å styre unna det folk advarer mot og så langt er det ikke noe av det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, stigvi skrev:

Det er lite å lure på. Hvis du selv har lyst på Homey Pro og @Tukun anbefaler dette så er det egentlig bare å hoppe i det. Det finnes mange løsninger og en kan sikkert gruble på dette i månedsvis. Min mening er å styre unna det folk advarer mot og så langt er det ikke noe av det her.

En annen ting også som jeg glemte å nevne var app. Ser du er vant med Futurehome og Tibber, da vil i hvert fall HomeSeer være et steg "tilbake" med tanke på UI. Det ser veldig gammel dags ut i forhold til appene du er vant med å bruke. I tillegg kan du sitte å lage flows (automasjoner) i web leser og app på mobil. I tillegg til app på mobil har de også nå web grensesnitt som du setter opp selv med hvilke favoritter du ønsker å se.

 

Her fra web:

image.thumb.png.428057f44991670318a12cd5947ab80b.png 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, torstein89 skrev:

Ellers har vel kanskje ikke Homey det beste ryktet på seg for sin Zigbee-antenne, men det er det jeg synes er fint at andre hub-er kan integreres, så bruker man heller antennen til den opprinnelige boksen hvis behov.

Igjen  - takk for raske og gode svar👍

 

ZigBee antennen kan være et issue da hele boligen er planlagt med ELKO Smart som kjører på ZigBee - er det slik at man bør vurdere å installere ELKO Smart Hub'en i tillegg til HP?  Eventuelt er det kompabilitetsutfordringer mellom ELKO og HP som noen kjenner til? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, stigvi skrev:

Det er lite å lure på. Hvis du selv har lyst på Homey Pro og @Tukun anbefaler dette så er det egentlig bare å hoppe i det. Det finnes mange løsninger og en kan sikkert gruble på dette i månedsvis. Min mening er å styre unna det folk advarer mot og så langt er det ikke noe av det her.

Virker som Homey Pro er et riktig valg  -  takk for comments:-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Tukun skrev:

En annen ting også som jeg glemte å nevne var app. Ser du er vant med Futurehome og Tibber, da vil i hvert fall HomeSeer være et steg "tilbake" med tanke på UI. Det ser veldig gammel dags ut i forhold til appene du er vant med å bruke. I tillegg kan du sitte å lage flows (automasjoner) i web leser og app på mobil. I tillegg til app på mobil har de også nå web grensesnitt som du setter opp selv med hvilke favoritter du ønsker å se.

 

Her fra web:

image.thumb.png.428057f44991670318a12cd5947ab80b.png 

Ser ryddig og oversiktlig ut - takk for at deling 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er forøvrig tilleggene i EL-plan: 

 

Bad Plan U
Smart termostat Super TR RF
Smartpir med bryter.
levering og montering smart dim 316 GLED
Bad Plan U 
Smart termostat Super TR RF
Smartpir med bryter.
levering og montering smart dim 316 GLED
Punkt stikkontakt , sonos.
 Vaskerom/teknisk
Smart termostat Super TR RF
Smartpir med bryter.
Stue, Plan U (fremtidig hybel)
Punkt for bryter, varmefolie m/2 stk rør ned til gulv
Levering av smart termostat super Tr RF.
Downlights punkter.
Nye kurser for hybel 16 amp.
Kurs for komfyr.
Komfyrvakt
Levering og montering smart dim 316 GLED
Kjellerstue/Hybel
Punkt for bryter, varmefolie m/2 stk rør ned til gulv
Levering av smart termostat super Tr RF.
Nye kurser for hybel 16 amp.
Kurs for komfyr.
Komfyrvakt
Levering og montering smart dim 316 GLED
Soverom 1,2,3
Levering og montering smart dim 316 GLED
1. Etasje.
Entre 
Smart termostat Super TR RF
Smartpir med bryter. Bad 3,7m2
Smart termostat Super TR RF
Smartpir med bryter.
 
 
Stue
Punkt for bryter, varmefolie m/2 stk rør ned til gulv
Levering av smart termostat super Tr RF.
Levering og montering smart dim 316 GLED
Wic
Smartpir med bryter.
Bad 1 
Smart termostat Super TR RF
Smartpir med bryter.
levering og montering smart dim 316 GLED
Punkt stikkontakt , sonos.
sov Plan 1 
levering og montering smart dim 316 GLED
Punkt for tak endler over natt bord .
Punkt for bryter Takpendler. ( Punkt må stå på vegg v/Tak)
sov 2 
levering og montering smart dim 316 GLED
2 Etasje 
 
Kjøkken
Punkt for bryter, varmefolie m/2 stk rør ned til gulv
Levering av smart termostat super Tr RF.

Levering og montering smart dim 316 GLED

Stikk til Robostøvsuger under kjøkkenbenk

Stue 
Punkt for bryter, varmefolie m/2 stk rør ned til gulv
Levering av smart termostat super Tr RF.
Levering og montering smart dim 316 GLED
Punkt for lys på hver side av drager.
Punkt for bryter lys drager.
Garasje
Smartpir med bryter
Rør for fremtidlig utelys
 
Utvendig
 
Punkt for screens m/boks og tilkobling
Rør for fremtidlig lys på terrasse.

 

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke erfaringer med Homey, men Elko sine Zigbee enheter har varierende støtte i andre Zigbee system.

 

Bruker selv deconz med conbee II og Home Assistant. Spesielt termostaten har rykte på seg for å bruke mange custom properties, som da ikke er dokumentert. Virker dog som at andre i det alle minste får lese ut og stille temperatur (etter mye frem og tilbake), som jo da kanskje er det viktigeste. Om du ønsker full støtte på disse, tror jeg du er nødt til å invistere i Elko sin hub, smøre deg med tolmodighet til noen smartinger greier å reverse-enginere propertiene og/eller Elko dokumenterer propertiene.

 

Kan også nevne at Elko bruker custom properties for min/max på dimmekurven på dimmerene sine, så de får du kanskje ikke konfigurert gjennom software om du skulle trenge det. 316 GLED har derimor dette direkte på hardware, og er dermed relatvit greit å stille om det skulle trenges.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.5.2021 den 6.27, stigvi skrev:

Tja, når noen lager en hel reiseskildring over mange episoder bare for å oppgradere fra versjon 3 til 4, så kan en jo lure

Sammenlignet med de tonnevis med "enkle komme igang"-videoer og guider for Home Assistant, så er @Fermate sin tråd ganske finslig. ;) 

  • Like 1
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, bjornomy skrev:

Har ikke erfaringer med Homey, men Elko sine Zigbee enheter har varierende støtte i andre Zigbee system.

 

Bruker selv deconz med conbee II og Home Assistant. Spesielt termostaten har rykte på seg for å bruke mange custom properties, som da ikke er dokumentert. Virker dog som at andre i det alle minste får lese ut og stille temperatur (etter mye frem og tilbake), som jo da kanskje er det viktigeste. Om du ønsker full støtte på disse, tror jeg du er nødt til å invistere i Elko sin hub, smøre deg med tolmodighet til noen smartinger greier å reverse-enginere propertiene og/eller Elko dokumenterer propertiene.

 

Kan også nevne at Elko bruker custom properties for min/max på dimmekurven på dimmerene sine, så de får du kanskje ikke konfigurert gjennom software om du skulle trenge det. 316 GLED har derimor dette direkte på hardware, og er dermed relatvit greit å stille om det skulle trenges.

 Takk for nyttig input! Ser ut som jeg bør vurdere ELKO SH i tillegg til Homey -  ser prisen ligger drøye 2k.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@VidarT selv om tråden handler om Homey Pro eller ikke, så er det vel blitt mer snakk om komponentene rundt. Du har ikke f.eks vurder Heatit/Fibaro/andre++ sine komponenter i stedet for Elko? Du kan for øvrig ha Elko "i front" og noe smart "bak" i form av "aktuator" eller "dimmere". 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.5.2021 den 6.27, stigvi skrev:

Tja, når noen lager en hel reiseskildring over mange episoder bare for å oppgradere fra versjon 3 til 4, så kan en jo lure


Du må ikke la deg skremme av mine langtekkelige prosjekter der jeg diskuterer med meg selv.

Jeg hadde et råttent system som trengte å starte fra bunn og tanken var og ikke bare dele de tekniske trinnene i prosessen men også hvilke vurderinger og betrakninger som jeg gjorde meg underveis.

Det finnes andre som har opplevd konverteringen som klikk og kjør:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Sammenlignet med de tonnevis med "enkle komme igang"-videoer og guider for Home Assistant

Det er fordi det er så mange som bruker Home Assistant

Home Assistant Analytics (home-assistant.io)

PS. Kurven viser bare de som har oppgradert til april eller mai utgaven OG slått på analytics som er av som standard

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også svært glad i Home Assistant, men så har jeg kun erfaring med det, bortsett fra et par triste måneder med en Vera edge som jeg helst prøver å glemme.

Kjenner ikke så godt Homey, men har hørt gode ting av bekjente, og det er jo kjekt på en måte med en ferdig boks some støtte bla zwave, zigebee og 433mhz.

Selv kjører jeg ubuntu server med diverse docker containere, der en av dem er home assistant, så er det 3 usb pinner for de forskjellige radioene, og en mbus for AMS måleren. Fungere veldig bra, men av og til er det hikke med USB<->SERIAL pinnene. USB til serial er egentlig ikke til å stole på 100% da det kan oppstå feil og når det skjer så må som regel noe restartes, så i industrien er dette ikke godt nok. Hjemme ja, men det er klart en fordel med en hardware som har dette innebygget. Minus er jo selfølgelig at om noe ryker, er det ikke bare å bytte en usb pinne. Eller om du vil oppgradere, eller skreddersy noe til ditt behov, kanskje du ikke vil ha zwave eller 433mhz kun zigebee eller omvendt. Om noen år er kanskje min shuttle for dårlig, men ikke Zwave eller conbee sticken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.