Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Bluetooth tilstedeværelsesdetektor


Anbefalte innlegg

PIR sensor er ganske vanlig å bruke for å detektere om det er noen i rommet, slik at lys kan slås av og på. 

Problemet er at den krever bevegelse. Derfor tenkte jeg det ville være kult om man kunne detektere om en telefon er innenfor Bluetooth-rekkevidde i tillegg.

Jeg har ikke klart å finne noen som har lavet noe slikt, verken for Arduino/HC-05, ESP32, eller Raspberry PI, iallefall ikke uten å sette telefonen 'discoverable'.

Jeg ville jo tro at det var mulig å finne ut om en paret telefon var innenfor rekkevidde. Jeg tror bilen min bruker det for å låse seg opp.

 

Har noen sett noe kode i denne retning?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[monitor] Reliable, Multi-User, Distributed Bluetooth Occupancy/Presence Detection - Share your Projects! - Home Assistant Community (home-assistant.io)

Prøv "Monitor". Dette er i Home Assistant sitt forum, men den baserer seg på MQTT så den er universell. Jeg kjører den på en Raspberry Pi Zero W og den detekterer telefonene uansett hvor de er i huset som er 3 etasjer.

Edit: Og søk etter Room Assistant hvis du vil ha noe som detekterer telefoner på rom-nivå.

Endret av stigvi
  • Like 1
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har såvidt forøkt Room Assistant. 

Forstår ikke helt meldingene. Det rapporteres an distanse som sakte endrer seg efter at telefonen har entret rommet eller forsvinner, men er ikke særlig riktig.

Lurer på om man er nødt til å flere enn én for å få noe ut av det.

Dessuten sliter jeg litt med at PIen henger efter kort stund (vet ikke om det har noe med RA å gjøre).

Må nok prøve litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 18/05/2021 at 09:36, kjetilsn said:

Om du har en TTN dekning der du holder til, eller setter opp en gateway, eller modifiserer litt på koden kan du jo bruke paxcounter:

https://github.com/cyberman54/ESP32-Paxcounter

 

Den ser jo artig ut. Men jeg kan ingen ting om LoRa. Skjønte forøvrig ikke helt hvorfor LoRa behøves og man ikke bare kan bruke WiFi.

Har noen forsøkt denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, harelabb skrev:

Skjønte forøvrig ikke helt hvorfor LoRa behøves og man ikke bare kan bruke WiFi.

Rekkevidde. LoRa har vanvittig mye lenger rekkevidde enn Wifi.

 

Men har man wifi, behøver man ikke gå veien om LoRa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.