Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Bevegelsesensor.


xses

Anbefalte innlegg

Skal ha inn 2 bevegelses sensorer på mitt HA System for å få lys til å skru seg på. Minst mulig mikkmakk. Vurdere nå Conbee2 og Nedis Smart PIR-bevegelsesdetektor disse bør vel lett kunne dyttes inn og få til å skru på lys og av igjen etter en gitt tid. Prøver å holde kostnader litt nede.

 

Noen andre som har tips her?

 

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Philips sine er i allefall god kvalitet og ingenting tull med. I tillegg måler de lysstyrke og temperatur.
De koster litt mer ser jeg, og litt fler funksjoner. Trenger egentlig bare bevegelse inne. Til ute ville det være fint med lys og temp. :) må iallefall bli en Conbee2 uansett ser jeg. Virker som det er det som passer best for meg fremover.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du først tatt deg bryet med å sette opp en Conbee II så anbefaler jeg IKEA's bevegelsessensorer. De er billige, gode og kan settes fritt til den av/på tiden du ønsker deg.
Har ikke satt opp Conbee enda, men ser ut som om det er den veien som jeg lettest kan få koblet opp det jeg ønsker. Skal sjekke ut litt ikea ting og. Godt tips!

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, VikingOy skrev:

Har du først tatt deg bryet med å sette opp en Conbee II så anbefaler jeg IKEA's bevegelsessensorer. De er billige, gode og kan settes fritt til den av/på tiden du ønsker deg.

Jeg hadde gode erfaringer med IKEA sine bevegelsessensorer i starten, men misliker dem mer og mer. De registrerer tilfeldige bevegelser når det ikke er bevegelse/ varmeendringer ( jeg har lagt dem i et mørkt og stabilt rom og de har registrert bevegelse ), da blir de ubrukelige som innbruddsalarm. De går også ganske raskt tom for strøm ( rundt 6 måneder ) og de trenger 2 batterier. Kommer aldri til å kjøpe dem igjen dersom de ikke blir oppgradert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, feddiriko skrev:

Jeg hadde gode erfaringer med IKEA sine bevegelsessensorer i starten, men misliker dem mer og mer. De registrerer tilfeldige bevegelser når det ikke er bevegelse/ varmeendringer ( jeg har lagt dem i et mørkt og stabilt rom og de har registrert bevegelse ), da blir de ubrukelige som innbruddsalarm. De går også ganske raskt tom for strøm ( rundt 6 måneder ) og de trenger 2 batterier. Kommer aldri til å kjøpe dem igjen dersom de ikke blir oppgradert. 

Det stemmer nok bra dersom du har koblet de til IKEA sin GW. Jeg har opplevd det samme. Men etter å ha flyttet de over til ConBee II er de helt stabile og pålitelige - og jeg har mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, VikingOy skrev:

Det stemmer nok bra dersom du har koblet de til IKEA sin GW. Jeg har opplevd det samme. Men etter å ha flyttet de over til ConBee II er de helt stabile og pålitelige - og jeg har mange.

Jeg har de også direkte til ConBee II. Er flere ganger jeg ser at lyset plutselig går på mens jeg ser og da sjekker jeg opp at sensoren faktisk sendte bevegelses- signal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har de også direkte til ConBee II. Er flere ganger jeg ser at lyset plutselig går på mens jeg ser og da sjekker jeg opp at sensoren faktisk sendte bevegelses- signal.
Disse IKEA trådfri ser ganske store ut på bildene, oppfatter dere de som store? Kan jeg se et bilde hvor dere har satt opp?

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, feddiriko skrev:

Jeg har de også direkte til ConBee II. Er flere ganger jeg ser at lyset plutselig går på mens jeg ser og da sjekker jeg opp at sensoren faktisk sendte bevegelses- signal.

IKEA's sensorer er PIR-sensorer og de reagerer ikke på bevegelse, så det kan ikke stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, VikingOy skrev:

IKEA's sensorer er PIR-sensorer og de reagerer ikke på bevegelse, så det kan ikke stemme.

Okei, gatewayen mottar signal fra PIR detektorene via zigbee om at detektoren har detektert et varmelegeme som er varmere enn omgivelsene som har flyttet på seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, gatewayen mottar signal fra PIR detektorene via zigbee om at detektoren har detektert et varmelegeme som er varmere enn omgivelsene som har flyttet på seg...
Kan dette justeres på da? Til å ikke slå ut på f.eks bikkja eller noe annet mindre enn et voksent menneske?

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, feddiriko skrev:

Okei, gatewayen mottar signal fra PIR detektorene via zigbee om at detektoren har detektert et varmelegeme som er varmere enn omgivelsene som har flyttet på seg...

Ja, skjønner 👀
Det er nok ikke annet enn å forvente at slike "billig" produkter noenganger varierer litt i kvalitet. Jeg har vært veldig fornøyd med alle mine IKEA sensorer, men best av alt er at IKEA har bidratt til å presse prisene i markedet.  Det alene er grunn god nok til å støtte IKEA.  Det blir litt som at var det ikke for Elon Musk så hadde nok hverken BMW, Audi, VW eller Jaguar giddet å lage El-biler (enda).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som er verdt å nevne ved IKEA sine sensorer er vel 'sleep' tiden, altså tiden mellom hver gang den kan registrere en endring. Om jeg ikke husker helt feil, er denne på 3 minutter, som kan være litt mye i travle områder/rom.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, bjornomy skrev:

En ting som er verdt å nevne ved IKEA sine sensorer er vel 'sleep' tiden, altså tiden mellom hver gang den kan registrere en endring. Om jeg ikke husker helt feil, er denne på 3 minutter, som kan være litt mye i travle områder/rom.

Jeg tror du tar feil her. De "3 minuttene" som mange hevder er en begrensning med IKEA sensoren, er ikke en begrensning i enhetens evne til å detektere, men en egenskap som IKEA har implementert i sin GW for å slå av lyset dersom det ikke detekteres nytt signal innenfor et tidsvindu på 3min.
Om du parrer sensoren med en ConBee II (slik jeg har gjort), kan jeg selv fritt bestemme hvor lang både 'på' og 'av' tiden skal være. Det gjør jeg i automasjonene i Home Assistant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, VikingOy skrev:

Jeg tror du tar feil her. De "3 minuttene" som mange hevder er en begrensning med IKEA sensoren, er ikke en begrensning i enhetens evne til å detektere, men en egenskap som IKEA har implementert i sin GW for å slå av lyset dersom det ikke detekteres nytt signal innenfor et tidsvindu på 3min.
Om du parrer sensoren med en ConBee II (slik jeg har gjort), kan jeg selv fritt bestemme hvor lang både 'på' og 'av' tiden skal være. Det gjør jeg i automasjonene i Home Assistant.

Husket feil, men kan bekrefte at sensoren har 1 minutt 'cooldown' før den begynner å se etter nye bevelgelser. Som du kan se på bildet: "on" = bevegelse oppdaget, "off" = cooldown ferdig. Bruker selv conbee, og vet godt at man kan 'jobbe rundt' disse limitasjonene.

 

Etter cooldown ferdig kan det ta alt fra 10 til 60 sekunder å detektere ny beveglese, sikkert basert på hvor mye du beveger på deg i sensorsonen.

 

ikea_bevegelse_log.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både 9:12 -> 9:13 og 9:26 -> 9:28 er 1 minutt i mellom. Om man ønsker å gjøre en action basert på noe som skjer i løp av dette minuttet, må man ha en 'raskere' sensor. Dette holder lenge for folk flest, ønsket bare å opplyse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.