Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

AirBnB-automatisering


Anbefalte innlegg

Hei, jeg leier ut en bolig på airbnb, og styrer varme, adgang og vanntilførsel fra smarttelefonen min.

Slik jeg har dette satt opp i dag kreves det ganske mye direkte kontroll for hver gjest. Varme skal skrus

opp til riktig tidspunkt før adkomst, skrus ned igjen etter avreise, adgang(Danalock) skal deles ut, vannet

skal skrus av og på. Så hender det at dette blir glemt, noe som sjelden er en oppskrift på suksess.

 

Så, finnes det en mulighet for å automatisere dette direkte opp mot en tjeneste som airbnb? Ideelt skulle

info om innsjekk- og utsjekk-tid gått direkte til en smarthub, og deretter skrudd varme opp/ned, sendt adgangslenke

fra danalock, og skrudd på vannet til riktig tid.

 

Jeg regner meg selv som relativt teknisk oppgående, men når jeg leser på dette forumet ser jeg at jeg har en vei å gå :)

Så jeg kan ikke programmere og 3D-printe alt fra bunn, men om det finnes noen enheter som kan kobles sammen for

å få dette til å fungere hadde det vært gull verdt.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AirBnb tilbyr vel et API, men usikker på om de har ferdig integrasjon mot noen smarthusløsning pr i dag. 
 

Ett alternativ er å synce AirBnB til en Google-kalender og bruke integrasjoner mot smarthusløsninger på den måten. F.eks med HomeSeer og GCalSeer-plugin. :) 

 

Du sier ikke noe om hva slags løsninger du bruker til vann, varme, osv i dag? Danalock, har du Z-Wave-utgaven? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for raskt svar!

 

Det høres ut som en mulig løsning det du foreslår ja. All styring er "dum" per i dag. Danalock er i bluetooth-utgave, og varme og vannpumpe styres med SMS-strømplugger(YoyoMotion). Så nå prøver jeg å ikke gjøre samme tabben en gang til, med å kjøpe mer utstyr som jeg vokser fra etterhvert som ønsket om automatisering blir større. Jeg har Nobø-ovner med nobø-hub i bolighuset vårt, som jeg forsåvidt kunne satt inn i denne fritidsboligen, men den hub'en er heller ikke særlig egnet for automatisering har jeg forstått.

 

Jeg har sett etter en hub med både z-wave og zigbee-støtte for å holde mulighetene åpne. Forstår det slik at HomeSeer kun har z-wave-støtte, men lokal styring som ikke er avhengig av sky for daglig drift, det er et pluss.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Demodulator skrev:

Forstår det slik at HomeSeer kun har z-wave-støtte, men lokal styring som ikke er avhengig av sky for daglig drift, det er et pluss.


Neida, man får Zigbee-støtte i HomeSeer med en ConBee-usb-pinne, programvaren deCONZ (kan installeres på samme maskin som HomeSeer) og JowiHue-software-plugin til HomeSeer. :) 

 

59 minutter siden, Demodulator skrev:

Danalock er i bluetooth-utgave, og varme og vannpumpe styres med SMS-strømplugger(YoyoMotion). Så nå prøver jeg å ikke gjøre samme tabben en gang til, med å kjøpe mer utstyr som jeg vokser fra etterhvert som ønsket om automatisering blir større. Jeg har Nobø-ovner med nobø-hub i bolighuset vårt, som jeg forsåvidt kunne satt inn i denne fritidsboligen, men den hub'en er heller ikke særlig egnet for automatisering har jeg forstått.


Høres ut som du bør bytte ut en del for å få dette integrert. Danalock kan du kanskje kjøpe en Danabridge til, hvis den lar seg integrere med noe. 
 

Plugin-moduler finnes det masse å velge i, både Z-Wave og Zigbee. 

 

Mener det finnes en integrasjon for Nobø også, men usikker hvor integrert det er. Mener det er en tråd eller to på forumet her om Nobø-integrasjon. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.