Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

«Intern fiber», installasjon


Anbefalte innlegg

Om en skulle måle galskap i en skala fra 1 til 10 ville jeg sikkert fått 37, men det får så være….[emoji23]

 

Kablinga over til garasjen er ikke ideell, og jeg må uansett gjøre noe tiltak da jeg nå har bare én fungerende kabel som går dit, og den ligger delvis på gulvet før den når switchen.

Derfor tenkte jeg at det må jo være perfekt å legge fiber ut dit! Da får jeg også kjørt to switcher i stack[emoji846]

I tillegg kasta jeg endelig ut Unifiswitchen på stua til fordel for en litt mer seriøs sak som har ett par sfp’er.

 

Er det noen her som har prøvd å trekke ferdigterminert fiber i K-rør?

Hvor store rør trengs for OM3 med LC-connectorer?

(Ja, jeg kan måle de, men det skal kunne trekkes på et kurant vis - der er liksom ikke bare å ta i med disse greiene om der skulle butte, så må ha en dimensjon som gjør trekkinga enklest mulig..)

 

 

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det er vel nærmere 4 meter tror jeg :P
(Men selvfølgelig, racket står ikke helt inntil veggen mot garasjen, og første switch i garasjen står ikke mot huset.. Skal det legges pent og ordentlig går det nok fort 30-40 meter tenker jeg.)

Tenkte også å ringe det firmaet som er størst på fibermontering her og høre om de kan/vil terminere. Dersom prisen på det er akseptabel er det kanskje like greit å gjøre det sånn.

 

Og ja, det er jo for læringa jeg gjør det selv også. Rent teoretisk skal det vel være mulig å se på Cat6 til garasjen som en flaskehals, men det er kun i teorien ja... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, bjwanvik skrev:

Hehe, det er vel nærmere 4 meter tror jeg :P
(Men selvfølgelig, racket står ikke helt inntil veggen mot garasjen, og første switch i garasjen står ikke mot huset.. Skal det legges pent og ordentlig går det nok fort 30-40 meter tenker jeg.)

Tenkte også å ringe det firmaet som er størst på fibermontering her og høre om de kan/vil terminere. Dersom prisen på det er akseptabel er det kanskje like greit å gjøre det sånn.

 

Og ja, det er jo for læringa jeg gjør det selv også. Rent teoretisk skal det vel være mulig å se på Cat6 til garasjen som en flaskehals, men det er kun i teorien ja... :)

Er det noen spesiell grunn til at du må ha fiber i garasjen og ikke kan bruke cat6 kabel, eventuelt cat7?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Moskus skrev:

... because he can? ;) 

Korrekt :)

Jeg må absolutt ikke - har Cat 6 i dag.
Her er det kun for læringa sin del, og at jeg kan. Så kan en selvfølgelig si at det er realt å stacke switcher, og at det er fremtidsrettet :)

Endret av bjwanvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fiber hjemme er da ikke galskap? 
Det er jo det som skal til for å få 10GB connections over lengre strekk (eller gjennom tynnere trekkerør) enn DAC'er er tilgjengelig/går gjennom, hvis man ikke vil bruke SFP'er som blir kjempevarme (10Gbit SFP'er for CAT6/7 bruker mye strøm og blir fort 80-100grader ). Det er også det som skal til for å lage nettverk som ikke har samme jordpotensial eller hva det heter - hvor ikke ALT nettverkstilkoblet utstyr ryker samtidig ved lynnedslag (ask me how I know)..

Det er altså mange gode grunner til dette :)

 

Når det gjelder trekkerør så fikk jeg trukket 2 par med LC fiber sammen med et par CAT 6 gjennom et 25mm rør. splittet fiberparene så jeg kunne legge en og en LC-connector etterhverandre.  Gikk fint, men hadde nok ikke gått så fint om det var veldig mange bøyer.

I 18mm rør er det nok enkelt-fibre med LC-connectorene "etterhverandre" sammen med noe annet for å trekke som gjelder.

 

Har forøvrig kjøpt 100 meter ferdigterminert og lagt i rør i bakken også mellom et par hytter - det er ikke store hullet i veggen en trenger for å dytte gjennom en og en ferdigterminert LC-connector.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiber som motorvei internt er jo veldig fremtidsrettet, men SFP-modulen blir vel faskehalsen. En ting er selve SFPen, men så skal man i tillegg ha en switch som tåler høyere hastighet enn 1 Gbit på SFP-porten.

 

Om man skal ha 1 Gbit ville jeg nok valgt Cat 6 fremfor fiber - ihvertfall dimensjonert rørene slik at jeg fikk igjennom Cat6(A), og ikke bare en fiber som sveises i den ene enden etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle switchene mine er veldig gode og håndterer svært mye data, så det er ikke noe problem[emoji846]

Tusen takk for tipset om å splitte LC’en, det hadde jeg ikke tenkt på..





Siden sist har jeg fått to aksesspunkter med mulighet for fiber, så kanskje jeg går heeeelt av skaftet og legger fiber til disse og…[emoji846] (utendørs AP vel og merke, og må innrømme at jeg liker PoE litt for godt, spesielt utendørs.)


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 01/06/2021 at 09:21, quackyo said:

Fiber hjemme er da ikke galskap? 
Det er jo det som skal til for å få 10GB connections over lengre strekk (eller gjennom tynnere trekkerør) enn DAC'er er tilgjengelig/går gjennom, hvis man ikke vil bruke SFP'er som blir kjempevarme (10Gbit SFP'er for CAT6/7 bruker mye strøm og blir fort 80-100grader ). Det er også det som skal til for å lage nettverk som ikke har samme jordpotensial eller hva det heter - hvor ikke ALT nettverkstilkoblet utstyr ryker samtidig ved lynnedslag (ask me how I know)..

Det er altså mange gode grunner til dette

 

Når det gjelder trekkerør så fikk jeg trukket 2 par med LC fiber sammen med et par CAT 6 gjennom et 25mm rør. splittet fiberparene så jeg kunne legge en og en LC-connector etterhverandre.  Gikk fint, men hadde nok ikke gått så fint om det var veldig mange bøyer.

I 18mm rør er det nok enkelt-fibre med LC-connectorene "etterhverandre" sammen med noe annet for å trekke som gjelder.

 

Har forøvrig kjøpt 100 meter ferdigterminert og lagt i rør i bakken også mellom et par hytter - det er ikke store hullet i veggen en trenger for å dytte gjennom en og en ferdigterminert LC-connector.

 

Hei, jeg har 25mm trekkerør på 26m fra huse til garasjen? Trakk du alle fire kablene samtidig? Vet du tykkelse på Cat6 kablen din? Jeg har 100m med Cat6a S-FTP jeg tenkte å trekke to lengder av, men kan jo gå ned til en. I tillegg ville jeg gjerne fått i fiber ferdigterminert med LC.

Når du sier du splittet fiberparene, da splittet du de langs hele kablen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trakk alt samtidig, kan ikke tro annet enn at det er bedre enn å prøve å dra gjennom noe flere ganger.

Så vidt jeg husker splittet jeg ikke hver enkelt-fiber, bare teipet de til CAT6'en med kontaktene (2 og 2) etterhverandre. Men jeg tok hver LC ut av "adapteren", sparer vel en millimeter eller to ved å ha kontaktene løse.

Aner ikke tykkelsen på cat6'en jeg brukte, den var type "vanlig". .. :) 

Skal du splitte hele kabelen må du jo splitte hele fiberparet, hvis ikke knekker du fort lederen.

Vil tippe det er nødvendig om det skal gjennom et 15/18mm rør, men i et 25mm ville jeg forsøkt uten.

 

Det er jo bare å prøve, har du mekanisk empati gir du deg før det går i stykker, og du får det alltids ut igjen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...
On 17/05/2021 at 21:43, bjwanvik said:

Er det noen her som har prøvd å trekke ferdigterminert fiber i K-rør?

Jeg trakk en med dupleks LC fra huset til hageboden for noen år siden.  Nå ligger det jo et 50mm rør i bakken der så akkurat den delen var ikke noe problem.  Men inne i både hus og bod har jeg noen korte strekk med 20mm rør. Det holder, men jeg tror også det er minimum.

 

Mulig du kan få gjennom mer enn ett par dersom du velger "staggered" terminering, slik at ikke alle LC-konnektorene ligger ved siden av hverandre?  Har ikke prøvd.

 

FWIW, å brukte jeg for sikkerhets skyld en vanvittig mekanisk overbeskyttet kabel av denne typen med ferdig trekkestrømpe: https://www.fs.com/de-en/products/70402.html Må innrømme at jeg falt for "Rodent Resistance" 🙂

 

Har nå ikke testet det siden den stort sett ligger i rør uansett.  Kabelen var ihvertfall en drøm å trekke.  Solid som faen, og likevel ekstremt myk og fleksibel.  Og trekkestrømpa beskyttet konnektorene under trekkejobben.  Kan anbefales om du har tid til å vente og vil ha en kabel som ikke går fløyten om rottene går help amok.  Eller katta.

 

 

On 17/05/2021 at 21:43, bjwanvik said:

Hvor store rør trengs for OM3 med LC-connectorer?

Og hvis det er noe jeg angrer litt på så er det at jeg trakk multimode.  Tanken var vel noe sånt som at det ikke spiller noen rolle - nok båndbredde uansett.  Og jeg hadde både SX SFPer og SR/SX dual-rate SFP+ liggende - så det var fint å utnytte.  Dessuten er multimode visstnok litt mer temperaturgunstig pga lavere effekt, og det så jeg for meg var en fordel siden jeg terminerte hus-enden av linken i et PCIe-kort i en PC.

 

Problemet viste seg i fjor da jeg byttet ut medakonverteren i boden med en switch (ZyXEL GS1900-10HP) som jeg kjørte OpenWrt på.  Det medførte litt fikling i oppstartsfasen, for å si det forsiktig.  Da skulle jeg veldig gjerne hatt mer enn det ene fiberparet ut dit.  Litt krøkkete når du river ned den eneste forbindelsen med omverden, og ikke vet om den kommer opp igjen etter reboot. Endte opp med å legge en laptop med et mobilmodem der ute til løsningne var stabilisert.  Det hadde jo vært litt enklere om jeg hadde hatt single mode og kunne kjørt 2 BiDi-linker, eller evt hadde hatt flere multimode-par.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Kan oppdatere denne med endelig(?) løsning :)

For 2-3 uker siden hadde jeg elektiker her som la opp kraftigere strøm til garasjen (har problemer med at sikringa går når jeg bruker høytrykk og det begynner å bli kaldt ute), og så det som hensiktsmessig å legge fiber samtidig, siden en først holdt på under jorda.

 

Elektrikeren målte at kabelen han skulle legge var 30m, så jeg tok en sjans og bestilte 40m ferdigterminert OM3/LC. I og med at elektrikeren skulle være her uansett var jeg ikke så nøye med rør da han hadde et rikelig utvalg i bilen, men mener å huske at fasiten ble 20mm.
Røret ble kun brukt under jorda og opp til bordkledning på hus samt oppetter bordkledning i garasje, så lurte elektrikeren fiberen over strømkabelen som han la rett under bordkledninga. Blir ikke kjempeenkelt å evt trekke om det som ikke ligger i rør, men regner med det går fint.
Har for sikkerhets skyld en av de gamle CAT6-kablene fremdeles liggende.

 

Når det kommer til oppsett var det nesten litt for enkelt - jeg kobla en SFP i hver sin stackport på hver sin switch, koblet i kabelen, og etter 5 sekunder var stacket i drift! :)
(Dessverre var det ikke helt det jeg hadde planlagt da, så det ble litt knot med konfigurering av garasjeswitchen.)



Og når jeg først er i gang kjøpte jeg like godt enda en switch til garasjen for ett par uker siden for å slippe å strekke alt for mye kabel bort dit den står (behov for forskjellige vlan der) - den har jeg også kjøpt SFP'er og ferdigterminert fiber til :P

 

Er fullstendig klar over at jeg har _veldig_ lite kunnskap om fiber enda, men så langt har det vært mye greiere enn jeg trodde :) Har straks fiber mellom alle viktige enheter i nettverket, og kommer nok til å fortsette å gå for fiber der det er mulig - ihvertfall inntil jeg evt må anskaffe en ren fiberswitch for å ha nok porter..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.