Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Zigbee mesh?


veggy75

Anbefalte innlegg

Hei dere,

 

Kjører et oppsett med Conbee og noen Xiaomi multi sensorer, dette fungerer greit når sensorer er nære Conbee.

Men jeg har aldri fått disse til å meshe/route. Kun routes direkte til Conbee. Er dette et problem med disse sensorene?

 

Andre tips til Zibee sensorer som dere vet mesher fint?

 

Vegard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at det er med disse som med andre enheter/nettverk at enheter på batteri ikke bidrar i mesh. Så hvis du la til en enhet i nettverket som er koblet på fast strøm så vil du se at den bidrar i mesh.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis disse xiaomi sensorene er like i oppførsel som Aqara så kan det gå dager før de tilpasser seg nye noder i nettverket. Setter du opp en node som går på strøm så la multisensorene få en uke på seg til å oppdage den. Tolmodighet er en dyd........

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aqara er vel ganske lik, nyere versjon av disse runde sensorene. Mulig jeg har misforstått men trodde at disse lot seg lage routes via andre.

Har laget static route mellom to med mer eller mindre hell.

 

Vil noen av de Trådfri fungere som router for disse eller er disse kun for Trådfri produktene?

Tenkte på å teste denne i såfall, https://www.ikea.com/no/no/p/tradfri-signalforsterker-10400408/

 

Noen andre billige Zigbee routers?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom plutselig på at jeg hadde noen Hue Bulbs som ikke var i bruk. Koblet disse til Conbee nettet og ikke min Hue Gateway da ble det bra signal og de gi imot en Hue Bulb som var i nærheten.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xiaomi / Aqara er kjente for å ikke snakke med en god del zigbee rutere. Usikker på om det er pga de ikke klarer å rute gjennom de Elko og Ikea ruterne jeg har i uset, eller om signalkvaliteten er såpass bra til controller (conbee II) at de ikke trenger det.

 

Jeg fant en liste en eller annen gang på hvilke routere Aqara er 'known to work with', men greier ikke finne denne igjen...'

 

EDIT: fant linken: https://community.hubitat.com/t/xiaomi-aqara-devices-pairing-keeping-them-connected/623

Endret av bjornomy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koblet opp en IKEA trådfri signalforsterker, og den gikk rett inn i mitt PI/Raspbee II- oppsett. Koblet en Sonoff-enhet (temp/fukt) mot IKEA-enheten, og det gikk også veldig greit og kjapt. Til 99 kroner må dette sies å være en grei og billig måte å utvidet nettet på.

 

Mvh

 

Ole Irgens

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aqara/Xiaomi er kjent for å være dårlige til å bytte rute. Man kan vel tvinge det ved å ta ut og inn batteriet. Så min erfaring er at det er viktig ved batteribytte at det skjer der den skal være og ikke et annet sted i huset. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de virker som de bør være i området den skal være når den blir lagt til som en node. Er dette et generelt for Zigbee mesh at de bruker lang tid på å knytte seg opp til nye routere om de blir flyttet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, veggy75 skrev:

Er dette et generelt for Zigbee mesh at de bruker lang tid på å knytte seg opp til nye routere om de blir flyttet?

Nei, zigbee dingser er mye raskere til å finne nye noder å route igjennom enn z-wave feks.

Alt etter firmware i dingsene så finner zigbee nye router i løpet av sekunder.

Aqara/Xiomi/Lumi følger ikke standarden i så måte, det er ikke sikkert at de noengang finner frem.

På zwave kan det ta dager.

 

Edit: Jeg må bare legge til at disse kina-dingsene ikke på noen måter representerer zigbee virkemåte.

Skal man ha noe ordentlig så se etter zigbee-sertifiserte dingser.

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Moskus skrev:

Ikke for folk flest, iallfall.

Det er når man tøyer strikken at man ser forskjellene.

For de fleste praktiske formål er zwave godt nok.

Jeg absolutt ikke i tvil om at routing i zigbee er mere aggressivt håndtert og kjappere enn zwave. Og det med en ganske stor faktor.


Og når man først er inne på routing:

Ikea sine lyspærer har en kjedelig bug som krasjer lyspæra på en sånn måte at dingsene rundt ikke oppdager at lyspæra ikke lengre kan brukes som router.
Når pæra får for mange routing-beskjeder så flipper den så passe halveis ut og den må rebootes før den virker som router igjen.

Dette i kombinasjon med kina-dingser som ikke er flinke på routing i utgangspunktet kan det forvirre ganske mye.

Årsaken er en feil i SDK fra silabs, så jeg anntar at flere fabrikater/dingser også er berørt. Jeg antar videre at noen har workarounds for dette i sin firmware.

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, NilsOF skrev:

Det er når man tøyer strikken at man ser forskjellene.

Sant. Men hjemmeautomasjonsutstyr mest er ment til fast installasjon, så strikktøying er i de aller, aller fleste situasjoner ikke nødvendig. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Moskus skrev:

så strikktøying er i de aller, aller fleste situasjoner ikke nødvendig. :) 

Jeg har blitt mere og mere sikker på at Aqara/Lumi sensorer tøyer strikken helt av seg selv 🙂

Og kombinert med noen andre dingser som har sine egne måter å tøye strikk på, 

så risikerer man at noe slutter å fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Denne artikkelen forklarer godt hvordan bygge opp et solid Zigbee nettverk: https://docs.hubitat.com/index.php?title=How_to_Build_a_Solid_Zigbee_Mesh

Den forteller også at Zigbee enheter på batteri ikke bidra til å skape et Zigbee mesh nettverk. Bare enheter på strøm gjør det.

 

Sliter per idag med ustabile Zigbee pærer. Har gjort flere ting for å skape et stabilt Zigbee nettverk. Ønsker dere å lese om dette har jeg skrevet litt om dette her: https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/8283-upålitelig-lys/?do=findComment&comment=89455

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
NilsOF skrev (På 20.5.2021 den 16.03):

Nei, zigbee dingser er mye raskere til å finne nye noder å route igjennom enn z-wave feks.

Alt etter firmware i dingsene så finner zigbee nye router i løpet av sekunder.

Aqara/Xiomi/Lumi følger ikke standarden i så måte, det er ikke sikkert at de noengang finner frem.

På zwave kan det ta dager.

 

Edit: Jeg må bare legge til at disse kina-dingsene ikke på noen måter representerer zigbee virkemåte.

Skal man ha noe ordentlig så se etter zigbee-sertifiserte dingser.

Jeg er ny på området, men ser at Elektroimportøren hevder at Aqara-dingsene er Zigbee 3.0 sertifisert.

Det er ren løgn, det da?

 

Har forøvrig satt opp noen Aqara-dingser i går (helt nytt system med Homey Pro), og det fungerte smertefritt (enn så lenge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mroek skrev (12 minutter siden):

Elektroimportøren hevder at Aqara-dingsene er Zigbee 3.0 sertifisert.

De nye fra Aqara er sertifiserte. De eldre fra Aqara fungere helt fint. De eldre enn det igjen er litt umulige, men fungerer allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mroek skrev (49 minutter siden):

Jeg er ny på området, men ser at Elektroimportøren hevder at Aqara-dingsene er Zigbee 3.0 sertifisert.

Det er ren løgn, det da?

Sikkert ikke, det er bare sånn at Aqara sine produkter ikke alltid har vært like pålitelige.

De har hatt en tendens til å justere litt på kretser og software med kanskje bare en liten endring på modellnummer. Så det som ser likt ut behøver ikke være det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.