Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Mitt HA/Zigbee-oppsett


Anbefalte innlegg

Jeg har satt opp følgende:
Raspberry PI 3 med Raspbee II-modul

Home Assistant med ZHA-integrasjon

 

Målet er å få et godt system for overvåking av vår 28 fots båt, som ligger i vinteropplag på sjøen og er utsatt for både frost og fukt. Jeg har imidlertid satt opp systemet hjemme først, for å få noen erfaringer (og selvsagt leke meg litt ;) )

 

Erfaringer så langt:

  • Dette er krøkkete å sette opp, og krever teknisk innsikt og helst programmeringserfaring. For eksempel måtte Bluetooth på PI'en deaktiveres for å få Raspbee-modulen til å virke, dette måtte gjøres ved å editere bootconfig-filen på SD-kortet til PIen. Men når det først er satt riktig opp, er det svært pålitelig.
  • Zigbee-modul i HA-boksen anbefales. Da kan du velge og vrake i alle Zigbee-enheter på markedet (stort sett), og kjøper du de fra Kina blir de ekstra billige. Du slipper å forholde deg til ulike hubs, men kobler enhetene rett opp mot HA-boksen.
  • ZHA-integrasjonen er intuitiv og fin, og har et bra GUI. Har ikke prøvd Deconz.
  • Foreløpig har jeg satt opp to Sonoff temp/fukt-sensorer, AC-enheten i stua (via Sensibo) og Netatmo værstasjon. Det fungerer fint.
  • I går satt jeg opp en IKEA trådfri signalforsterker https://www.ikea.com/no/no/p/tradfri-signalforsterker-10400408/ - den ble oppdaget og installert på første forsøk. Veldig billig og grei dersom du skal ha et stort nett med enheter i ulike etasjer. 
  • Neste prosjekt er 220 V-kontakter (i bestilling fra Kina).
  • Dersom man skal programmere med zigbee-enhetene (automasjoner og slikt), må/bør det opprettes sensor-objekter i HA som henter inputs fra enhetene. Dette er litt krøkkete å få til, men dersom man oppretter en egen sensors.yaml - fil og inkluderer den fra configuration.yaml, gir det god oversikt. I yaml-filer er innrykk ekstremt viktig å få rett, det er litt stressende i begynnelsen. Her er et eksempel på en sensor som henter data fra en Sonoff-temp/fukt-enhet:

        utetemp:
          friendly_name: "Utetemperatur"
          unique_id: UTESENS01
          unit_of_measurement: "C"
          value_template: "{{ states('sensor.ewelink_th01_055dcd22_temperature') | float | round(1) -1 }}"

    Denne henter data fra sensor.ewelink_th01 etc. og lager en ny entitet som heter sensor.utetemp som gir output i et flyttall med én desimal.

 

Utveksler gjerne med andre som har liknende oppsett!

 

Mvh


Ole Irgens

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som at du har kommet godt i gang. Jeg har to tokanals 230V-releer med zigbee for lys og lignende som jeg ikke trenger (må ha dimmer istedenfor). Si ifra om dette er av interesse da jeg gjerne selger de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.