Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Smartifisere dimmer og spotter på bad


Anbefalte innlegg

Tenker det er på tide å bytte ut halogen-spottene på badet med dimbare LED-pærer og dimmeren med en z-wave-variant.  Dagens pærer er av type GU5.3, så skulle gjerne hatt tips til kurante varmhvite LED-alternativer som er dimbare.

 

Jeg tenker som sagt å bytte ut dagens dimmer også, en Micromatic MDC-17 så langt jeg kan se.  Siden GU5.3-pærer er 12V, kan det tenkes at det er transformatorer for pærene liggende i taket på badet?

 

IMG_0120.thumb.JPG.a016298c72421810ebe9ba686865ce50.JPG

 

På det andre badet vårt så er det bare en Fibaro Dimmer 2 dimmerpille og en énpolet vippebryter med impulsfjær.  Burde det ikke gå greit å bytte ut denne dimmeren med en tilsvarende løsning?

Endret av ØysteinHJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan i alle fall svare på deler av spørsmålet ditt da vi har byttet fra en veldig ligende dimmer. På bad så er det et krav med to-polet brudd ved utskiftbare lys. Vi løste dette ved å sette inn Fibaro Dimmer 2 i tillegg til en 2+1 bryter med impuls til høyre og to-polet brudd til venstre.

 

1410223.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Kropling skrev:

På bad så er det et krav med to-polet brudd ved utskiftbare lys. Vi løste dette ved å sette inn Fibaro Dimmer 2 i tillegg til en 2+1 bryter med impuls til høyre og to-polet brudd til venstre.

Ja, jeg leste det i en annen tråd.  Tror faktisk elektrikeren har blingset på det nye badet vårt i kjelleren.  Det har vi bare en enkel impulsbryter for kontroll av dimmeren, ikke to-polet brudd.

 

Men en 2+1 bryter med impuls + en Dimmer 2 burde fungere fint da.  Takk for tips. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg leste det i en annen tråd.  Tror faktisk elektrikeren har blingset på det nye badet vårt i kjelleren.  Det har vi bare en enkel impulsbryter for kontroll av dimmeren, ikke to-polet brudd.
 
Men en 2+1 bryter med impuls + en Dimmer 2 burde fungere fint da.  Takk for tips. [emoji846]

Ellers er ikke dette et krav til ikke-utskiftbare lys, så hvis du bytter til integrerte led downlights så slipper du unna med 1-polet enkel bryter med impuls :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har MR16 og 12V, er det ikke noe krav om to-polt brudd, men noen bruker det fordet. Jeg hadde tilsvarende der vi bodde før, og brukte da kvalitets-pærer fra Philips med innebygget kjøling som er dimbare, sammen med Elko Zigbee-dimmer med ratt (denne har faktisk to-polt brudd). Jeg har faktisk både dimmer og de pærene enda, si ifra hvis du er interessert så skal du få de billig av meg ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.