Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Trådløs styring av variabel motstand - hva finnes?


Anbefalte innlegg

Jeg har en Ecolite ladestasjon for min elbil og forsøker å bruke den til å bufre bruk av strømmen som jeg produserer med mine solcellepaneler. Slik det nå fungerer kan jeg skru den av og på, men jeg vil gjerne kunne variere ladestrømmen avhengig av annet forbruk og strømproduksjon. Dette kan gjøres ved en variabel motstand på ladestasjonen. Jeg lurer derfor på om det finnes noen gode løsninger for trådløs styring av en variabel motstand og om noen har forsøkt det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Larry,

 

Er det et et mostandsnettverk som brukes eller et potmeter?

Om det er motstandsnetverk ville jeg brukt digitale pinner utganger og feks mosfet fra feks en nodemcu eller tilsvarende. Om det er potmeter så kan du bruke pwm fra feks nodemcu og noe lignende dette https://electronics.stackexchange.com/questions/129803/pwm-controlled-variable-resistance. Lagde noe lignende for å kunne styre hastighet på en spindel som tidligere ble hastighetstyrt med potmeter, nå med PWM via LPT port på en gammel PC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også Ecolite som jeg styrer fra PCen, med en Arduino og et par releer. Den legger inn 3 forskjellige motstander, pluss short. Gir Off, 1,3, 1,9, 2,6, og 4,1 kW (20 A kurs).

Har nettverkskabel til garasjen, men samme løsning bør være kurant å implementere med en ESP8266 (NodeMCU). 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.