Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

SDJ-health for HS4


Fjosepose

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har installert SDJ-health for å forsøke å lage varsling på når batteribytte trengs. Det som er litt «ulagelig» for meg er at den «gode» i formasjonen er gjemt inni masse tekst.

 

Er det noen her som har et script som feks kan putte alle batterivarsler inn en i haon-string?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker EasyTrigger til å varsle meg om enheter med lavt batteri. Eneste jeg gjør når jeg legger til nye enheter er å sette «location 2» (som jeg kaller «type») til «Batteri», så blir den automatisk med i eventet. :) 

 

92E8D1A8-0A55-4255-921C-B2FACC1F41C9.thumb.jpeg.f652127fccd775885eafc0bd6d9ca229.jpeg

 

A4789953-5D8C-4CCF-85F6-06CA390F7DDA.thumb.jpeg.1cc13f11b7a9fb382432ab8392432036.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Moskus skrev:

Jeg har et script... men jeg har tydeligvis ikke postet det?

Tenker du på den batteri-modifiserte utgaven av "CheckDoorsAndWindows.vb"? Ser fin ut den, men da blir det litt jobb å finne fram og legge inn alle batteridevicer. Ser dog ut til å kunne løse jobben, eller være et utgangspunkt for løsning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, ZoRaC skrev:

Jeg bruker EasyTrigger til å varsle meg om enheter med lavt batteri. Eneste jeg gjør når jeg legger til nye enheter er å sette «location 2» (som jeg kaller «type») til «Batteri», så blir den automatisk med i eventet.  

..hmmm, denne location 2 mener jeg å ha sett noensteds, men akkurat nå klarer jeg ikke å finne ut hvor den er. 
 

Forøvrig tenker jeg at denne metoden din er greiest(dog ikke uten arbeidet med å fikle med alle batteridevicene) siden her kan jeg dytte meldingene til en push-message-widget i mitt smartpanel, ikke helt ulikt slik som på en mobil(farger og størrelser ikke justert enda):

image.png.317b9afa3c122d05c8a6e988fcb2afd4.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Fjosepose skrev:

hmmm, denne location 2 mener jeg å ha sett noensteds, men akkurat nå klarer jeg ikke å finne ut hvor den er. 


Man har 2 kolonner i oversikten, mener de heter Room og Floor som default. Location 2 er altså det som heter Floor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det på tide at alle eksperter går over til HS4[emoji1]

Jeg bruker allerede Floor og Room så enig at disse går ikke an å benyttte. Hvor kan jeg sette verdier i «andre properties» som i screenshot over?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Moskus skrev:

Synd å bruke et så fornuftig felt til det, er det andre properties man kan endre istedenfor?  

 

 

9 minutter siden, Fjosepose skrev:

Jeg bruker allerede Floor og Room så enig at disse går ikke an å benyttte.


Hmm… det må være et eller annet problem jeg ikke har skjønt da, for dette funker helt fint. Jeg har ikke så mange etasjer at jeg må ha en helt egen kolonne for det… 😛 

 

6C403931-2D43-471B-9DB8-682E10631A5F.jpeg.a565acc3bfabf1e612a3340d0f204248.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ZoRaC skrev:

 

 


Hmm… det må være et eller annet problem jeg ikke har skjønt da, for dette funker helt fint. Jeg har ikke så mange etasjer at jeg må ha en helt egen kolonne for det… 😛 

 

 

Å gjøre slik er galskap for da blir det uorden i universet🤪

Ellers så ser jeg at jeg muligens kan nyte godt av at jeg har navngitt alle "batteridevicene" med "batteri" i navnet. Ser ut til at man kan lage en Easytrigger-gruppe med å bruke "name contains..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, ZoRaC skrev:

Hmm… det må være et eller annet problem jeg ikke har skjønt da, for dette funker helt fint.

Det er så enkelt at for å finne rullegardin i soverommet med tilhørende parametre er det (for mange) enklest å finne 2. etg. -> Soverom -> Rullegardin -> Child/Feature. Det er ikke ofte jeg f.eks. vil liste opp alle temperaturer i huset, jeg er mer interessert i å se "bare rommet" og hvordan det har det (temperaturer, rullegardiner, solskjerming, om vinduer er åpne/lukket, etc).

 

2 timer siden, Fjosepose skrev:

Å gjøre slik er galskap for da blir det uorden i universet🤪

Klart! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Moskus skrev:

Det er så enkelt at for å finne rullegardin i soverommet med tilhørende parametre er det (for mange) enklest å finne 2. etg. -> Soverom -> Rullegardin -> Child/Feature.


Mine «floors» heter «etasje-romnavn», så å vise alt i 2. etg er alle «floors» som starter med «2-». Bare barnerommet er «2-barnerom» f.eks. Da kan «room» heller være type. Av og til vil jeg se alle temperaturer, eller alle batterier, eller alle CO2-nivåer. Da er det bare å krysse av for «temperatursensor» i «room» og alle «floors»  :) 

 

4 minutter siden, Moskus skrev:

Det er ikke ofte jeg f.eks. vil liste opp alle temperaturer i huset, jeg er mer interessert i å se "bare rommet" og hvordan det har det (temperaturer, rullegardiner, solskjerming, om vinduer er åpne/lukket, etc).


Hos meg er det motsatt - om jeg lurer på hvor varmt det er på soverommene så bryr jeg meg fint lite om lyset er på, Chromecast spiller musikk, TVen er på, rullegardiner er oppe, osv i rommene. Det er sjelden jeg vil vite «alt» om et rom. HSTouch er derfor ikke oppdelt i screens for alt pr rom, men en for alle lys, en for alle temperaturer, en for alle motionsensors, osv. :) 

 

2 timer siden, Fjosepose skrev:

Ser ut til at man kan lage en Easytrigger-gruppe med å bruke "name contains..."


Ah, smart! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herfra tenkte jeg resten skulle bli enkelt....planen var så å pakke/formattere batteriinformasjonen i en event(ala det ZoRac gjør) og videre "trøkken den ut" via MQTT. Jeg ser at eventen min endrer på STATUS i en VD som jeg har laget, men jeg klarer altså ikke å få informasjonen videre til mqtt-broker. Virker neste som om "fritekst" fra en event ikke trigger MQTT-plug-in´en, i motsetning til om jeg feks hadde forhåndsdefinert STATUS´er(korresponderende til values) i VD...

 

Noen som har erfaring med MQTT plug-in´en på dette området? Jeg har brukt den mye, men opplever ofte at den er noen ganger vel "organisk"...kan tilsynelatende gjøre sammetingen to ganger, men få ulikt resultat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Fjosepose skrev:

Jeg ser at eventen min endrer på STATUS i en VD som jeg har laget, men jeg klarer altså ikke å få informasjonen videre til mqtt-broker.


Må du via en VD? Kan du ikke bruke «send MQTT message» som action i eventet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, ZoRaC skrev:

Mine «floors» heter «etasje-romnavn», så å vise alt i 2. etg er alle «floors» som starter med «2-». Bare barnerommet er «2-barnerom» f.eks. Da kan «room» heller være type. Av og til vil jeg se alle temperaturer, eller alle batterier, eller alle CO2-nivåer. Da er det bare å krysse av for «temperatursensor» i «room» og alle «floors»

Du trenger ikke forklare dine sære valg til oss, vi liker deg uansett. :P 

Men seriøst: Det er mange veier til Rom. Jeg liker å grovsortere først og så finsortere etterpå, og har gode erfaringer med den måten for andre hjem enn mitt eget. Men det betyr ikke at det ikke finnes noe bedre for deg. :) 

 

Men nok om det. 

 

 

2 timer siden, ZoRaC skrev:

Kan du ikke bruke «send MQTT message» som action i eventet?

... som leder meg til et EasyTrigger-spørsmål: Vil alltid $$GLOBALVAR:ETDeviceSomething gjelde siste gruppa som ble trigget? Hva om det er flere elementer som matcher?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, ZoRaC skrev:

Må du via en VD? Kan du ikke bruke «send MQTT message» som action i eventet?

MQTT fra event synes ikke å fungere helt bra...ting stoppet å virke.

Har forøvrig funnet ut feilen med MQTT. Der som man sender en identisk string to ganger så vil devicen havne på MQTT-blacklist og dermed ikke fungere. Grunnen til at dette hender er at ved andre sending så er det jo ikke noen endring i data som skal over og "systemet" sender derfor heller en value som av en eller annen grunn putter devicen på blacklist.

 

Eksempel når jeg sender samme string (HS44444) på device (1671) to ganger med noen minutters mellomrom

 

27/05/2021 12:54:16 23056 | HSEvent STRING_CHANGE| 64| | HS44444| 1671
27/05/2021 12:54:16 23056 | Publish TNi3/mcsMQTT/Funksjoner/0/Batteri_alert_text=HS44444

27/05/2021 12:57:28 215383 | HSEvent VALUE_SET| 2048| | 0| 0| 1671
27/05/2021 12:57:28 215383 | 1671 has been blacklisted from event callbacks

 

Gjør jeg endringer på stringen går det fint. Her er det nok en bug etsteds!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider



Nå er det på tide at alle eksperter går over til HS4[emoji1]



Enig, må snart få orden/navn på device'ene mine :)

Er vel snakk om at HS4 versjon 4.2 og oppdatert Z-Wave plugin snart skal komme . Da er det vel ingen grunn til å vente lengre!?

Sent from my SM-G781B using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, aarpi3 skrev:

Er vel snakk om at HS4 versjon 4.2 og oppdatert Z-Wave plugin snart skal komme . Da er det vel ingen grunn til å vente lengre!?

Jeg gikk fra HC2 til HS4 og det gikk egentlig greit. HS4 har sine "særegenheter" som sikkert kan bli bedre, men ikke som jeg synes er noe betydelig argument for å vente. Z-wave plugin´en er jo en liten katastrofe men den er vel lik som for HS3, så intet tapt eller vunnet der. Kjør på...når du har fått vaksine og/eller koronarestriksjonene er opphevet er tiden borte😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Moskus skrev:

... que?

Ja, her tenker jeg at det er rom for forbedringer, kanskje spesielt rundt det med å legge inn og justere parametere. Det finnes endel workarounds i form av scripts, men mye av dette burde vært innebygget. Feks det at man må hente hver enkelt parameter er klønete og uoversiktelig. I migreringsprosessen så var det dette jeg brukte lengst tid på å gjøre...lese parameterbeskrivelser og sjekke/justere. Heldigvis hadde jeg spart på settingene fra HC2(som forøvrig hadde et finfint opplegg akkurat på dette området).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Fjosepose said:

Nå er det på tide at alle eksperter går over til HS4emoji1.png
 

Man skal ikke undervurdere pigritia når man har noe som virker. Antatt oppgradering av HS3 til HS4 er nå satt til desember 2021 for min del. Med mulighet for at det sklir. Det er fortsatt endel ting jeg ikke klarer å "spise" når det kommer til HS4. Men kanskje jeg har misforstått.

Endret av Guahtdim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Guahtdim skrev:

Det er fortsatt endel ting jeg ikke klarer å "spise" når det kommer til HS4. Men kanskje jeg har misforstått.

Hva er det som ikke smaker i HS4? Selv har jeg ikke hatt HS3, men synes uansett at det var befriende å dra fra HC2, (selv om z-wave parameterhåndtering er knot)

 

Endret av Fjosepose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt med oppsette over hvordan enhver enhet skal ha en rot og underliggende enhet. Og at underliggende enhet blir en on/off

https://forums.homeseer.com/forum/homeseer-products-services/system-software-controllers/hs4-hs4pro-software/1472432-bizarre-and-confusing-way-devices-are-added?p=1472576#post1472576

 

Men mulig jeg misforstår. Mye bunner vel ut i latskap og at man har noe som fungerer veldig bra. Og ingen "magic bullets" i HS4 som gjør at jeg MÅ bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.