Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

SDJ-health for HS4


Anbefalte innlegg



Litt med oppsette over hvordan enhver enhet skal ha en rot og underliggende enhet. Og at underliggende enhet blir en on/off.


Har sett at mange erfarende HS3 brukere ikke liker endringen fra Patent/Child til Device/Feature. Jeg hadde bare noen uker med HS3 før jeg oppgraderte og kunne ikke nok da til i det heletatt skjønne forskjellen. På meg virker det i de fleste tilfeller likt, bortsett fra at Device i HS4 ikke har Status/Control. Som gjør at det blir en linje ekstra i oversikten. Men hvis jeg har skjønt det riktig velger en i HS4 Device først så Feature mens i HS3 så velger en Parent/Child direkte.

Sent from my SM-G781B using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Fjosepose skrev:

Feks det at man må hente hver enkelt parameter er klønete og uoversiktelig.

Tja... du kommer fra Home Center, som jukser en del når det kommer til dette punktet. Andre systemer gjør det faktisk stort sett likt.

 

13 timer siden, Guahtdim skrev:

Det er fortsatt endel ting jeg ikke klarer å "spise" når det kommer til HS4.

"Jeg" kjører HS4 på en del andre systemer enn mitt eget hovedsystem, og det er faktisk forholdsvis lett å bli vant til. Ser poenget med virtuelle devicer, men det må det jo kunne finnes en omvei rundt. Z-wave plugin'en har ingen problemer med lage kun én device hvis man f.eks. har eldre Z-wave-dingser uten strømmåling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da ender jeg opp med tid og lyst.

For overflyttingen nå er også planlagt sammen med overflytting til ny hardware og muligens putte USB-enheter på hver sin Pi for å gjøre det litt enklere med bytting ved problemer. Og muligens få litt bedre dekning på 433MHz enheter.

 

Problemet er at ingenting gjør at jeg MÅ bytte så da blir det hele tiden skjøvet til "senere".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Moskus skrev:

Tja... du kommer fra Home Center, som jukser en del når det kommer til dette punktet. Andre systemer gjør det faktisk stort sett likt.

Ja, jeg oppdaget etterhvert at ikke alle "funksjoner" man kunne sette/justere i parameteroppsettet hos HC2 var native z-wave, og at enkelte funksjoner var programmerte overbygg. Synes uansett at "totalopplegget" var oversiktelig, og samtidig fint med navn/forklaringer på parameterne. Menmen, nå er jobben gjort på dette området for min del. Om ikke annet så håper jeg, om ikke anne,t at parameterene i HS4 i fremtiden kan komme i en tabell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Guahtdim skrev:

Så da ender jeg opp med tid og lyst.

For overflyttingen nå er også planlagt sammen med overflytting til ny hardware og muligens putte USB-enheter på hver sin Pi for å gjøre det litt enklere med bytting ved problemer. Og muligens få litt bedre dekning på 433MHz enheter.

 

Problemet er at ingenting gjør at jeg MÅ bytte så da blir det hele tiden skjøvet til "senere".

Jeg laget meg en slags migreringsstrateg, som viste seg både å være god og lur(tror jeg). Prinsippet for styring og kontroll ville jeg ta med meg (og det fungerte fint også på HC2). Jeg bygget så opp samme struktur i HS4 med diverse hendelse/tidsstyring og parametere(VD). For eventer i HC2 som ble styrt av sensorer la jeg også inn kall som overførte samme informasjon til HS4 via API. Med dette hadde jeg i praksis to systemer som agerte likt på samme tidspunkt og/eller hendelser.

Jeg valgte så ut grupper av devicer som jeg flyttet over, og det fine med dette var at beboerne i smarthuset ikke merket noe. Det ble selvfølgelig noe innsatsmessig overhead med å gjøre det på denne måten, men det gjorte at jeg heller ikke hadde noen stress med noen ting. Brukte ca to ukes tid på å flytte alle devicene. Forberedelsene gjorte også at jeg ble godt kjent med HS4 og hvordan ting&tang virket der.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fjosepose skrev:

Synes uansett at "totalopplegget" var oversiktelig, og samtidig fint med navn/forklaringer på parameterne

Det skal jo være noen fordeler med å ha et system hvor utviklerne må programmere inn støtte enhet for enhet.

 

1 time siden, ZoRaC skrev:


Last ned MyZwaveParameters-plugin. :) 

... den virker vel dessverre ikke for HS4, selv om jeg ikke helt forstår hvorfor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.