Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

BlitzWolf smartplugs er upålitelige


Anbefalte innlegg

Oppsett: Pi3 med Raspbee II og HA, ZHA-integrasjon.

 

I går kom det to BlitzWolf 220V SHP13 smartplugs i posten, disse skal være kompatible, men er i praksis upålitelige. De lar seg fint sette opp, og virker tilsynelatende bra, men så slutter de å respondere uten forvarsel. Har prøvd begge to, med samme ujevne resultat. Oppsettet i automasjonen i HA er slik:

 

- id: '1622059793611'
  alias: Brytertest - på
  description: ''
  trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.nedefukt
    above: '70'
  condition: []
  action:
  - type: turn_on
    device_id: 10f7847bf227782615018353c12e22c9
    entity_id: switch.tz3000_g5xawfcq_ts0121_0ef2d2fe_on_off
    domain: switch
  mode: single

 

- denne skal skru på strømmen dersom fuktigheten er over 70, og sette på en avfukter. Når jeg tester, trigger jeg automasjonen selv. Og da virker det fint i starten, men så slutter det brått å virke, uten noen feilmeldinger eller forvarsler. Enhetene forblir også online, det er ikke slik at de faller ut av nettet.

 

Kan det hende at pluggene ikke er kompatible likevel? Og er det noen som har tips til smartplugs som viser seg å være stabile over tid? Disse er kjøpt fra Banggood, og det kan jo hende at den kinesiske kvalitetskontrollen er litt så som så. Jeg ser at kjell.com har flere zigbee-baserte plugger til 250-350 kr/stk, noen som har erfaringer med dem?

 

Mvh


Ole Irgens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, VikingOy skrev:

De beste og billigste smartpluggene er IKEA sine. Fungerer helt fint med ConBee II.

Ja, gjør det nå det? Jeg kjøpte en slik, og ville styre den uavhengig av den tilhørende fjernkontrollen, men da jeg prøvde å koble den opp direkte mot ZHA, ble den ikke oppdaget i det hele tatt.

 

Mvh

 

Ole Irgens

Endret av ole_irgens
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, ole_irgens skrev:

Disse er kjøpt fra Banggood, og det kan jo hende at den kinesiske kvalitetskontrollen er litt så som så

Her er det selvfølgelig delte meninger, men flertallet vil sannsynligvis si at kinavarer gjerne kan unngås å koble i 220V. Det er så mye lureri der ute, og et klistremerke med en logo på (om det så er et merkenavn eller CE-merket) er ingen hindring.

 

Jeg har postet denne noen ganger før, men den illustrerer poenget alldeles utmerket:

https://www.youtube.com/watch?v=2TJEzdqtXlQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Moskus skrev:

Her er det selvfølgelig delte meninger, men flertallet vil sannsynligvis si at kinavarer gjerne kan unngås å koble i 220V. Det er så mye lureri der ute, og et klistremerke med en logo på (om det så er et merkenavn eller CE-merket) er ingen hindring.

 

Jeg har postet denne noen ganger før, men den illustrerer poenget alldeles utmerket:

https://www.youtube.com/watch?v=2TJEzdqtXlQ


Jeg har som ufravikelig prinsipp at alt som skal kobles til 230V skal være fra en produsent/forhandler som kan dokumentere opprinnelse og er til å stole på. Det utelukker stort sett alt av kina varer for 230V. Jeg vurderer om jeg skal utvide prinsippet til å gjelde usb også. Med ny standard på vei for usb 3 der en tillater opp til 240W så kan det fort gå veldig galt der også med varmgang og brann.
 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, stigvi skrev:


Jeg har som ufravikelig prinsipp at alt som skal kobles til 230V skal være fra en produsent/forhandler som kan dokumentere opprinnelse og er til å stole på. Det utelukker stort sett alt av kina varer for 230V. Jeg vurderer om jeg skal utvide prinsippet til å gjelde usb også. Med ny standard på vei for usb 3 der en tillater opp til 240W så kan det fort gå veldig galt der også med varmgang og brann.

Støttes. Både 230V og USB-C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ole_irgens skrev:

Ja, gjør det nå det? Jeg kjøpte en slik, og ville styre den uavhengig av den tilhørende fjernkontrollen, men da jeg prøvde å koble den opp direkte mot ZHA, ble den ikke oppdaget i det hele tatt.

 

Hva mener du med "direkte mot ZHA" ?
Du må jo ha en GateWay av noe slag i mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, VikingOy skrev:

Hva mener du med "direkte mot ZHA" ?
Du må jo ha en GateWay av noe slag i mellom.

Ja, som jeg skrev i det første innlegget: Oppsett: Pi3 med Raspbee II og HA, ZHA-integrasjon.


mvh

Ole Irgens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner dessverre ikke Rasbee II annet enn at det vel et en variant av ConBee II.
Dersom du har mange andre Zigbee enheter koblet på samme Rasbee (Zigbee) nett uten tilsvarende problemer, så kan det jo tyde på feil i enhetene.

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen erfaring med rasbee/conbee/deconz..

Ikea sine strømplugger fungerer overaskende bra og er stabile hos meg.

Men det var en som hadde en fysisk defekt på ene jord"skinna". Den var bøyd feil vei så den stuket jord"fjæra" i veggkontakten.

Ikke se bort i fra at den er gjennkjent som en lyspære, da 0 er av mens 1 og opp er på som på en dimbar lyspære.

En skikkelig raring, men den fungerer 🙂

 

220 volts produkter fra ali/ebay er et stort IKKE AKTUELT hos meg.

Kopier og forfalskninger er ett problem både på produkt og komponentnivå. Selv om to produkter ser helt like ut er det ikke usannsynlig at de to er satt samen på to helt uavhengige kjøkkenbord der nr1 ble avbrutt av bleieskift på minstemann og nr2 ble avbrutt av bleieskift på bestefar.

Det er rett og slett ingen pålitelig kvalitetskontroll.

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.