Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

UI eller YAML eller begge deler


Anbefalte innlegg

Hei Home Assistant-brukere!

 

Ser at det er stort fokus på å flytte alt over til UI. Det er vel og bra og bidrar til å ta ned terkselen for å komme i gang og gjør Home Assistant mer tilgjengelig for hvermansen.

 

Men hva bruker dere som er her inne mest? Utelukkende UI, sverger dere til YAML på alt dere gjør eller en kombinasjon?

 

Og hvis du skal ha hjelp til noe her inne; vil du helst få YAML-kode eller et skjermbilde fra UI?

 

Jeg ser at bruken min har endret seg etter hvert som HA har endret seg. Jeg benytter gjerne UI til å opprette nye automasjoner, skript, "helpers" osv, men fortsatt synes jeg det er veldig effektivt å gå inn i YAML-filene for å gjøre endringer, spesielt hvis jeg skal gjøre flere endringer på en gang.

 

HA har, i alle fall blant dem som ikke har prøvd det skikkelig i det siste, et rykte på seg for å være veldig kodebasert med høy kneik å komme over før man kan ha glede av det. Dette mener jeg ikke er tilfelle overhodet lenger og forløpig ser jeg i tillegg at bevegelsen mot UI og brukervennligheten (gledelig) ikke går ut over fleksibiliteten kodeaspektet gir meg.

 

Mitt nåværende HA-system er i skrivende stund 924 dager gammelt og det har vært en reise i rivende utvikling. Enorm forskjell nå fra da jeg startet og jeg er meget fornøyd med at valget falt på akkurat Home Assistant. Det gjør virkelig gode valg rundt utviklng og de virker å ha en god plan og visjon om framtiden, etter min mening.

 

Er litt nysgjerrig på hva dere andre som bruker HA mener om dette :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 29/05/2021 at 21:14, stigvi said:

Jeg bruker vel verken det ene eller det andre. Jeg installerte pyscript og all automasjon er i python.

Jeg har sett litt på det jeg også, men er ikke så rå på python. Klarer å skrive skript som fungerer, men er ikke god nok til å få utnyttet det skikkelig. Du kunne ikke delt et eksempel på et relativt enkelt skript du bruker?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg egentlig liker YAML, ikke YAML i seg selv når konfigurasjonen vokser, men jeg liker å "scripte" det selv. Føler JEG er i kontroll. Det er selvfølgelig en del fordeler med UI, blant annet at man ikke trenger å restarte HA for å få inn en ny integrasjon. Så jeg er forsåvidt glad for endringene med at mer og mer blir UI om det gir meg flere fordeler enn ulemper.

 

Automasjonene mine er 98% YAML, men leker med pyscript for å kunne redusere enkelte automasjoner drastisk. Eksempler er hva som skal gjøres basert på hvem som åpner døra (ID Lock 150) og dynamisk endring av moduser (hjemme/borte/natt osv) basert på mange parametre, som feks hjemmekontor. Dette har vært mange forskjellige automasjoner (hjalp litt med blueprints og "choose"), men er rotete å lage og ikke minst vedlikeholde.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Mathias skrev:

Jeg har sett litt på det jeg også, men er ikke så rå på python. Klarer å skrive skript som fungerer, men er ikke god nok til å få utnyttet det skikkelig. Du kunne ikke delt et eksempel på et relativt enkelt skript du bruker?

 

 

Et kort eksempel for å slå av lys over koketopp

 

@state_trigger("input_boolean.platetopp == 'off' and input_boolean.platetopp.old == 'on'", state_hold = 600)
def cooktop_vent_off():
    if light.kjoekken_ned == "off":
        light.ventilator_a.turn_off()
        light.ventilator_b.turn_off()




Eller når noen ringer på:
(hold_off på 30 hindrer skriptet å kjøre oftere enn hvert 30 sekund i tilfelle barnebarn kommer på besøk og går bananas med ringeknappen 🙂 )
 

@event_trigger("deconz_event", "id == 'bell' and input_boolean.sleeptime == 'off'")
@time_active("range(00:00, 23:59:59)", hold_off=30)
def doorbell(context, device_id, event_type, trigger_type, unique_id, id=None, event=None):
    log.info("Noen ringte paa")
    light.garasje.turn_on(flash = "short")
    light.bod.turn_on(flash = "short")
    light.vaskerom_tak.turn_on(flash = "short")
    light.bad_u_etg.turn_on(flash = "short")
    script.doorbell.turn_on()
    script.send_melding.turn_on(variables = {'title': 'Dør', 'message': 'Noen ringte på', 'channel': 'Info'})
    camera.bakside_hd.snapshot(filename = "/media/snapshot_bell1.jpg")
    camera.framside_hd.snapshot(filename = "/media/snapshot_bell2.jpg")
    camera.kamera1_hd.snapshot(filename = "/media/snapshot_bell5.jpg")
    camera.kamera3_cam.snapshot(filename = "/media/snapshot_bell3.jpg")
    camera.kamera4_cam.snapshot(filename = "/media/snapshot_bell4.jpg")
    notify.mobile_app_sm_g715fn(message = "Har dere besøk?", title = "Varme", data = {'actions': [{'action': 'nothing', 'title': 'Nei'}, {'action': 'SWITCH_ON_VISITORS', 'title': 'Ja'}]})

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.