Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Bytte G4 halogen til dimmbare G4 LED?


Anbefalte innlegg

Tenkte på å bytte ut G4 halogenpærene i kjøkkenet/stua med LED for å redusere varmeproduksjonen nå om sommeren

En rekke er 20W / 300 lumen, mens resten er 15W / 200 lumen

Jeg klarer ikke finne dimmbare LED-pærer med 300 lumen på prisjakt, maks er 200 lumen. Finnes ikke dette?

Forøvrig går 20W pærene med jevnlig mellomrom, mens ingen av 15W pærene har gått i de fem årene jeg har bodd i leiligheten. Er dette normalt?

Endret av eisa01
Bedre topic title
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Har ikke gjort noe med dette, men med tanke på strømprisene så vurderer jeg det igjen

Det finnes fortsatt ikke dimmbare pærer på Prisjakt med mer enn 200 lumen.

Tok en ny titt på de 14 pærene i stue-seksjonen, og de ser også ut til å være 20W i likhet med de 6 i kjøkkenseksjonen, men de lyser svakere?

Jeg tok og byttet om på to pærer, og den "nye" pæren i feil seksjon lyser likt som de gamle... Så hvor mange lumen de skinner med ser ut til å variere

Dimmerne er Elko 315 GLE, og det er vel kanskje en skjult trafo et sted (noen måte å sjekke dette på?)

Kan legge til at i kjøkkenseksjonen så går pærene med jevne "normale" mellomrom, mens i stue-seksjonen har jeg aldri byttet pærer i mine 6 år i leiligheten, så de er fort 8 år gamle...

Hva er det som skjer her, og hva vil det si hvis jeg vil bytte til LED?

Å fyre av 400 W for belysning (eller gulvvarme for naboen over) virker litt spinnvilt i disse dager - 20 kr/dagen (8 timer) før strømstøtte liksom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • eisa01 endret tittelen til Bytte G4 halogen til dimmbare G4 LED?
  • 1 måned senere...

Klarte ikke dy meg så kjøpte Elektroimportøren sine Namron 2.5W (220 lumen) dimmbare LED

 

Rimelig sikker på at disse er identiske med Biltema sine 2.3W pærer (og sikkert mulig å kjøpe direkte andre steder)

 

Først og fremst så lyser de sterkere enn halogenpærene på 20 W, så det fins gode erstatninger nå!

Jeg vet ikke helt hva som er montert oppe i taket, men endte opp med at jeg må ha en halogenpære per gruppe på 3 spoter for at ting skal fungere tilfredstillende
Kan det være en trafo plassert for hver gruppe på tre spoter? Måtte putte den i "midten" for å eliminere lett flimring.

Går da fra
20*20W = 400 W
til
7*20W + 13*2.5W = 175 W

Så en besparelse på 82 kWh/år per time jeg har på lyset i snitt hver dag. Så fort 650 kWh om det i snitt er 8 timer per dag, payback på ett år selv med normale priser

Dimmingen er ikke helt jevn mellom pæretypene, så i likhet med hvordan man setter fram stearinlys så må jeg kanskje bytte til de gamle halogenpærene hvis jeg skal ha selskap

Endret av eisa01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.