Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Klorgenerator for saltvannsbasseng, styring og overvåking.


Anbefalte innlegg

Kan du ta bile av det du prøver å koble sammen? Hvis det er USB i begge ender og den ene er serie over USB, så vil det ikke fungere, da det er host-slave prinsipp i USB, og du da har to slaver som venter på en host.

 

Løsningen da er jo bypasse USB-delen og koble sammen UART-signalene i kryss (RX til TX osv) pluss jord. Hvis de ligger på ulikt smenningsnivå så må du enn med en level-converter.

Endret av petersv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

petersv skrev (11 minutter siden):

da det er host-slave prinsipp i USB, og du da har to slaver som venter på en host.

Nettopp det jeg har konkludert med. 

 

Ikke verdens mest oversiktlige bilde men viser nå prinsippet... 

IMG_20210617_160159.thumb.jpg.299d6ca966aa92a6b0ea8271267603ee.jpg

Midt på den blå kabelen har jeg muligheter til å krysse 2 og 3, koble til skop og mate med 5V.

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner nok RX og TX på andre siden av USB-TTL kretsen (sjekk på datamaskinen hvilken chip du har ved å google HWID, sikker FTDI eller lignende, og se i datablad for pinning). Du har jo skop, så du finner det nok. Gjetter på denne:

EDIT: Dette er jo Arduinoen, da har du RX og TX for UART på pinnerekkene, så da bruker du de istedenfor USB og må gjøre øvelsen over på PSU-en.
image.png.29c0cbf376f8952a0d3c30e6abb2485e.png

Endret av petersv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du skal ha host config. Jeg tror (men jeg kan ta feil)  problemet nå er at du prøver å bruke en hammer som skrujern. Med en TTL to USB så vil du kunne sende de forventede signalene via USB. Men mulig host-config gjør noen initielle hand-shakes som du trenger.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hacket meg inn på PSU. I rød ring er Tx/Rx i Arduino. 

1665005653_IMG_20210617_1704532.thumb.jpg.9c1da13377e03513fec6d6aa1bc866a5.jpg

 

Ingen kommunikasjon før jeg plugger inn USB til PC, da mottar i alle fall PSU data men ser ikke ut til å svare. Prøvde USB strømforsyning til Arduino uten hell, må ha PC i andre enden av kabelen.

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg gått for pingleløsningen, flowovervåking, strøm av/på og polaritetsvending styrt av Arduino og strømregulering/spenningsbegrensing i PSU. Gjør nok jobben helt greit men hadde lyst å gjøre det "på rette måten"... 

 

Tilkoblingene:

Rød/Sort: Spenning fra PSU

Nærmeste kontakt: Strøm til klorgenerator.

Midterste kontakt: Flowswitch.

Borterste kontakt: 5V USB tilførsel til Arduino,

IMG_20210617_184313.thumb.jpg.9fd5d8d285c2bcd06a61be01484086f1.jpg

 

Driftsmodus:

25% av tiden er klorgenerering på, ellers av, polariteten veksler for hver periode.

PSU er stilt inn på 3.5A og regulerer spenningen til den strømmen er oppnådd. Stiger spenningen trenger klorcellen rengjøring, synker den er der for lite salt i vannet.

Trykknappene til høyre er Øk/Mink driftsprosent.

"Drift #" er teller som teller ned resten av tiden i aktuell modus.

IMG_20210617_184321.thumb.jpg.b37331e47cda61d2bb8721a18c069c18.jpg

 

Pausemodus:

Rele styrt av Arduino bryter kretsen til klorsellen og spenningen stiger da til max innstilt. Det var spesielt denne funksjonen jeg ville ha gjort i PSU via USB i stedet for å bare bryte kretsen.

IMG_20210617_184619.thumb.jpg.4affe52fd600b21149af9d22a99b28d0.jpg

Endret av SveinHa
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Etter en god natt under dyna dukket en ny ide opp. I stedet for å "tvinge" Arduino til å gjøre noe den egentlig ikke har lyst til, kanskje RPi med litt Pyton er en riktigere vei å gå? Tiden er jo alltid moden til å lære noe nytt 🤗

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, SveinHa said:

Ingen kommunikasjon før jeg plugger inn USB til PC, da mottar i alle fall PSU data men ser ikke ut til å svare

Ingen kommunikasjon fra hvor? Arduinoen får du nok fint liv i uten USB tilkobla, litt googling må nok til. Den vanlige er at USB til TTL-tranceiver-kretsen er poweret fra PC-en, så du får ikke liv i den uten USB tilkoblet, men det skal ikke ha noe å si for TTL. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (16 timer siden):

Hacket meg inn på PSU. I rød ring er Tx/Rx i Arduino. 

1665005653_IMG_20210617_1704532.thumb.jpg.9c1da13377e03513fec6d6aa1bc866a5.jpg

 

Ingen kommunikasjon før jeg plugger inn USB til PC, da mottar i alle fall PSU data men ser ikke ut til å svare. Prøvde USB strømforsyning til Arduino uten hell, må ha PC i andre enden av kabelen.

 

petersv skrev (17 minutter siden):

ngen kommunikasjon fra hvor?

Med standard strømforsyning til Arduino er der intet liv i TTL Rx/Tx men i det øyeblikket jeg plugger inn USB kabel til PC blir der liv i TTL Tx, dog uten svar på Rx. TTL Rx/Tx er jo samme porten som USB. Der ligger noe USB initiering der en plass som jeg ikke har funnet ut av...

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guahtdim skrev (2 minutter siden):

Eventuelt at du kjøper host shield til Arduino

https://www.sparkfun.com/products/9947

Det er jo det som må til ja. Har lett litt etter noe slikt uten å finne... Med Postens momsgebyrer blir den jo like dyr som en RPi hos Kjell...

 

Programmet i seg selv er jo enkelt og lite men det er jo klart at der er en viss terskel med å komme i gang med et ukjent språk/utviklingsmiljø som Python men har lyst å prøve det og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, SveinHa said:

Det er jo det som må til ja. Har lett litt etter noe slikt uten å finne... Med Postens momsgebyrer blir den jo like dyr som en RPi hos Kjell...

 

Programmet i seg selv er jo enkelt og lite men det er jo klart at der er en viss terskel med å komme i gang med et ukjent språk/utviklingsmiljø som Python men har lyst å prøve det og.

Slik det er nå så opplever jeg sjeldnere og sjeldnere å måtte betale noe ekstra moms og gebyrer. Man finner også diverse shields på Aliexpress, men de jeg så var laget for Arduino Mega. Men for prisen du betaler for Shield hos Sparkfun så får du både Mega og Shield på AliExpress. Ulempen er leveringstid. Den kan være alt fra 5 dager til 50 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guahtdim skrev (1 minutt siden):

Slik det er nå så opplever jeg sjeldnere og sjeldnere å måtte betale noe ekstra moms og gebyrer.

Det er litt både og. Flere utenlandske nettsjapper håndterer Norsk MVA og enkelte ganger slipper en helt unna og men i det øyeblikket Posten legger siden klamme hender på pakken blir det jo minst 150 bare i gebyr og det er mye på slike smådeler som dette. Fra Kina tar det ikke bare lang tid men fryktelig mange pakker forsvinner underveis også for tiden, opplevde aldri det for noen år siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på du kommer noe enklere i mål med Rpi. Du har jo flere UART-er på arduinoen, så anbefaler å bruke en av de andre. 
 

Quote

The Arduino Mega has three additional serial ports: Serial1 on pins 19 (RX) and 18 (TX), Serial2 on pins 17 (RX) and 16 (TX), Serial3 on pins 15 (RX) and 14 (TX). To use these pins to communicate with your personal computer, you will need an additional USB-to-serial adaptor, as they are not connected to the Mega's USB-to-serial adaptor. To use them to communicate with an external TTL serial device, connect the TX pin to your device's RX pin, the RX to your device's TX pin, and the ground of your Mega to your device's ground.

https://www.arduino.cc/en/reference/serial>
https://www.arduino.cc/en/Tutorial/LibraryExamples/SoftwareSerialExample

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, petersv said:

Jeg siktet mer til at det neppe fungerer med Rpi hvis du ikke får det til med Arduino.

Rpi er en USB host så slik sett løser han 50% av problemet. 

 

Og her er noe jeg fant med tanke på å kontrollere noe over USB (mulig du må kjøpe hele boka, men det er kanskje greit)

https://subscription.packtpub.com/book/hardware_and_creative/9781849696623/10/ch10lvl1sec70/controlling-usb-devices

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raspberry har en modell zero med wifi, den klarer seg sikkert i til denne jobben.


Ellers så har man pyserial for python. Med den kan man kople seg rett på serialporten som Linux automatisk splitter ut av USB som /dev/ttyUSBx.

Pyserial ligger i pakkebrønnen som python-serial, tror jeg.

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rpi Zero mener jeg ikke har noen usb ut som passer til ditt bruk. Gå for f.eks. RPI 3a+  starter kit så har du alt du trenger for å drive den..

 

Like the Pi Model A+, the Pi Zero does not have a USB Hub built in which means you get one USB port! Moreover that USB port is not a standard type A port, instead it is a 'USB On-The-Go' port

Endret av Guahtdim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guahtdim skrev (4 timer siden):

Moreover that USB port is not a standard type A port, instead it is a 'USB On-The-Go' port

Ojsann, det har ikke jeg fått med meg.
Men hva det innebærer i praksis er uklart for meg. En port er nok.

Tenkte jeg skulle bruke RPI zero med wifi til MIDI-styring av effekter på pedalbrettet mitt. (MIDI over USB med USB-MIDI konverter)

Tenkte å bruke arduino opprinnelig men støtte på USB-host problemet. Mens Wifi og bluetooth åpner for muligheter.

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gikk mesteparten av kvelden med til seriekomm. Ser ut til at labstrømforsyningen ikke er egnet for produksjonsmiljø... eller ikke egnet til USB kommunikasjon i det hele tatt... Har lest på nett at protokollen ikke er særlig pålitelig og ser det tydelig selv også... Det ble nevnt at for å f.eks. sette spenning så måtte en lage loop som først setter spenning og så leser spenning og så loope til de blir like... En kan jo også lese 00.00V gjentatte ganger når setpunkt er f.eks 30.00. "Grei" omgåelse av problemet på en måte men ikke særlig fristende...

 

Om en setter spenning eller strøm og bruker feil antall siffer før eller etter komma blir det enten ignorert helt eller delvis, f.eks. sett 12.12V kan lett bli 02.12V og 12.123 kan bli noe sånt som 12.4. Satt nettopp nå og prøvde å slå på utgangen med "OUTPUT1\n" flere ganger fra PuTTY og ingenting skjedde. Prøvde så "OUTPUT0\n" og da gikk den PÅ?!?!?

 

Nei, ser ut til at jeg har kommet i mål med Arduinoprosjektet mitt ved å unngå kommunikasjon med PSU og bare styre av/på og polvending med releer.

 

Men det var nå gøy å knotte litt Python3 på RPi4 og da, like greit som Arduino.

Endret av SveinHa
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.