Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

HS3/4 og Zigbee - The basics explained?


Anbefalte innlegg

Jeg kjører kun z-wave hjemme, men vurderer å legge til en zigbee interface, for å ha enda større valgmuligheter når jeg skal kjøpe komponenter.

Jeg har alltid hatt en tilnærming om å gjøre oppsett så enkelt så mulig, for å minske potensielle feilkilder, og zigbee har egentlig avskrekket meg litt mtp deconz/phoscon/jowihue og alt det andre dere snakker om som jeg ikke kan noe av... :)

 

Kunne noen fortelle meg hvordan typisk zigbee oppsett virker?

Mao, hvorfor trenger man deconz? Hva gjør den egentlig? (Hvorfor er det ikke så enkelt som en z-wave plugin i homeseer?)

Og hvorfor i alle dager trenger man enda en plugin kalt jowihue? Jeg skal da ikke ha hue lyspærer?

 

Jeg sitter på gjerdet og venter på det rette tidspunktet å oppgradere til HS4. Hvis dere kan si til meg at "I HS4 er det bare å plugge inn zigbee stick, installere zigbee plugin, add node (ikea trådfri), ut og kjør!" - da er jeg gira. Er det sånn, eller hvorfor ikke? :)

 

Har forsøkt å google og få en forståelse, men det er visst ikke så enkelt.

Takk for alle svar.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurer jeg litt på også og håper noen med mer erfaring kan svare :)

Det jeg har funnet ut:

 

1. Med HS4 så er HUE veldig enkelt. En gratis plugin som kobler opp mot HUE bridge. Men den funker kun mot HUE som Zigbee interface.

2. Ellers så har du Conbee->deCONZ->Phoscon->jowiHUE, som du alt kjenner. JowiHUE kan kobles både til deCONZ og HUE. 

Det er egentlig ikke så vanskelig. deCONZ kan installeres på samme maskin som HS og installasjon/oppsett/integrasjon er ganske rett fram.

3. Hvis du vil ha det enda litt mer DIY så kan du gå for zzh->zigbee2mqtt->mosquitto->mcsMQTT. Personlig synes jeg zzh/zigbee2mqtt funker veldig bra med MQTT discovery. Zigbee2mqtt støtter masse enheter og virker som den eksponerer alt hva sensoren gir. I mine små forsøk så virker det som deCONZ behandler data og gjør litt logikk før det eksponerer data - som er bra noen ganger og iriterende andre ganger. Oppsette av HS Devices er litt jobb med mcsMQTT enn JowiHUE.

4. Det finnes enkeltstående plugins for Ikea Tråfri også. @Moskus har vel en også ligger det en i HS shoppen. Har ikke prøvd de, men regner med de er IKEA spesifikke.

5. HomeSeer Zigbee plugin'en (i HS4) er vel det du egentlig er ute etter, men den funker kun mot helt spesifikke Zigbee interface som ikke er så lett å få tak i. Vet ikke helt hvordan device støtten er heller, men det vet kanskje @Fermate?

 

Så svaret er kanskje at snart er det bare å plugge inn zigbee stick installere zigbee plugin og add node - ivertfall for de mest kjente enhetene...

Det hadde jo vært kult om Conbee II ble støttet av Homeseer plugin'en.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har deConz på en windowsmaskin, med en Conbee-stick. 
Denne fungerer som en bro, lik en IKEA hub eller en Hue hub. 
Har jowihue-plugin i HS3/HS4(samt deConz plugin i Home Assistant) som jeg har koblet mot deConz, tre Hue-bridger(pga mange lys, over 50 enheter pr. Hue-hub så kan det hakke litt) samt en IKEA hub. 
Legger bare til enheter i deConz, gjør oppsett fra Homeseer(så om jeg endrer navn på enheten i Homeseer, så synkroniseres navnet i deConz.  
Hadde nok starta med zigbee2mqtt(som jeg og har) om jeg skulle starta i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.6.2021 den 9.53, aarpi3 skrev:

men det vet kanskje @Fermate?


Jeg har bare så vidt begynt å teste ZigBee på HS4'en hjemme.
Kjører deConz, Conbee og JowiHUE på hytta i Danmark (for der er det ikke plass til Fibaro piller i veggboksene så jeg må bruke IKEA pærer isteden :( )
Blir kanskje litt eksprimentering der nede i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.6.2021 den 12.04, gullfrode skrev:

Har deConz på en windowsmaskin, med en Conbee-stick. 
Denne fungerer som en bro, lik en IKEA hub eller en Hue hub. 
Har jowihue-plugin i HS3/HS4(samt deConz plugin i Home Assistant) som jeg har koblet mot deConz, tre Hue-bridger(pga mange lys, over 50 enheter pr. Hue-hub så kan det hakke litt) samt en IKEA hub. 
Legger bare til enheter i deConz, gjør oppsett fra Homeseer(så om jeg endrer navn på enheten i Homeseer, så synkroniseres navnet i deConz.  
Hadde nok starta med zigbee2mqtt(som jeg og har) om jeg skulle starta i dag. 

Hvordan kommer zibgee2mqtt inn i bildet med Homeseer, hvilket oppsett har du på dette?
Går det via Node-red eller noe?

Jeg skjønner ikke helt hvor man installerer zigbee2mqtt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kommer zibgee2mqtt inn i bildet med Homeseer, hvilket oppsett har du på dette?
Går det via Node-red eller noe?
Jeg skjønner ikke helt hvor man installerer zigbee2mqtt?

Zigbee2mqtt blir en egen gateway/bridge/hun som oversetter mellom zigbee og mqtt. Mitt oppsett er koble Zigbee2mqtt til en separat mqtt server. I Homeseer bruker jeg plugin'en mcsMQTT opp mot samme mqtt server. Hvis en ikke har en egen mqtt server så kan mcsMQTT også være mqtt serveren.

Sent from my SM-G781B using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, aarpi3 skrev:


Zigbee2mqtt blir en egen gateway/bridge/hun som oversetter mellom zigbee og mqtt. Mitt oppsett er koble Zigbee2mqtt til en separat mqtt server. I Homeseer bruker jeg plugin'en mcsMQTT opp mot samme mqtt server. Hvis en ikke har en egen mqtt server så kan mcsMQTT også være mqtt serveren.

Sent from my SM-G781B using Tapatalk
 

Ok skjønner. 
Bruker du conbee til dette, eller noen av disse? https://www.zigbee2mqtt.io/information/supported_adapters.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Frankis78 said:

Ok skjønner. 
Bruker du conbee til dette, eller noen av disse? https://www.zigbee2mqtt.io/information/supported_adapters.html

 

 

Jeg bruker den øverste Electrolama zig-a-zig-ah! (zzh!). Som jeg føler har bedre rekkevidde enn Conbee II.

Men det er bare synsing. Jeg tester ut både zigbee2mqtt og deCONZ, og klarer ikke helt bestemme meg.

 

Fra andre tråder i forumet så er det andre mer erfarende brukere av zigbee2mqtt her i forumet.

 

 

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge alternativer (deconz/mqtt) krever jo at man må bruke masse mellomledd og 3.parts plugins. En lang kjede av plugins og mellomservere har større feilpotensiale. Jeg skal lese meg litt mer opp på begge alternativene, men jeg går fremdeles å venter på den perfekte integrerte zigbee hs-pluginen som gjør alt like enkelt som z-wave... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Squirrel skrev:

Begge alternativer (deconz/mqtt) krever jo at man må bruke masse mellomledd og 3.parts plugins. En lang kjede av plugins og mellomservere har større feilpotensiale.

Tja... hvor langt er "langt" egentlig? For meg er det ikke mye anderledes enn mange andre integrasjoner.

 

Når det er sagt:

29 minutter siden, Squirrel skrev:

jeg går fremdeles å venter på den perfekte integrerte zigbee hs-pluginen som gjør alt like enkelt som z-wave... :)

... er jeg helt enig! ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, Squirrel said:

Begge alternativer (deconz/mqtt) krever jo at man må bruke masse mellomledd og 3.parts plugins. En lang kjede av plugins og mellomservere har større feilpotensiale. Jeg skal lese meg litt mer opp på begge alternativene, men jeg går fremdeles å venter på den perfekte integrerte zigbee hs-pluginen som gjør alt like enkelt som z-wave...

 

Helt enig. Det hadde vært herlig med en tilsvarende løsning som Z-wave. Det er jo på vei ref 5. men er ikke så utbrett enda.

Men deCONZ/JowiHUE er en mye brukt bridge/plugin så burde være stabilt. Og installert på samme maskin som HS det blir ikke "enda en boks".

 

https://forums.homeseer.com/forum/hs4-products/hs4-plugins/lighting-primary-technology-plug-ins-aa/zigbee-homeseer-aa/1382186-zigbee-plugin-what-dongle-to-buy-for-testing

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, aarpi3 skrev:

Det hadde vært herlig med en tilsvarende løsning som Z-wave.

Ja, vi er veldig godt vant. Var godt fornøyd da jeg så at HST endelig åpner øynene opp for Zigbee og lager et eget system, det de har gjort tidligere kunne de aller helst bare unngått...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da har jeg startet med HS4, og en del av overgangen her blir å endre fra Deconz/Phoscon->Jowiehue til zigbee2mqtt som kjører på samme Pi som jeg kobler UZB til. 

 

Jeg har vært middels fornøyd med Deconz tidligere, derfor jeg nå prøver Zigbee2MQTT. Blant annet opplevd at noder forsvinner fra kontrolleren, og syns generelt det er ganske tregt i responsen. Første testing av Zigbee2MQTT er veldig lovende mhp responstid, det er rett og slett jævlig raskt. Det kan selvsagt skyldes at dette nå kjører på ny hardware og i et nettverk med kun 3-4 noder, men so far so good. 

 

Veldig enkelt å få inn devicer i HS4, men derifra er det mye tungvinn manuell punchejobb for å sette opp f.eks statusgrafikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...




 
Veldig enkelt å få inn devicer i HS4, men derifra er det mye tungvinn manuell punchejobb for å sette opp f.eks statusgrafikk. 


Fremdeles fornøyd med zigbee2mqtt?
Jeg har enda ikke klart å lande valget mellom deconz eller zigbee2mqtt.

Har du funnet noen snarveier for å sette opp HS4 enhetene?


Sent from my SM-G991B using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aarpi3 skrev (3 timer siden):

Fremdeles fornøyd med zigbee2mqtt?
Jeg har enda ikke klart å lande valget mellom deconz eller zigbee2mqtt.

Har du funnet noen snarveier for å sette opp HS4 enhetene?

 

Zigbee2MQTT har oppført seg veldig bra, og er vesentlig mer stabilt enn det jeg opplevde fra Deconz. Jeg ville aldri gått tilbake. 

 

Nja. Mye punching, men utvikler av mcsMQTT satt opp en måte  man kan kopiere devices på. Hvis man har mange tilsvarende temperaturfølere, IKEA-pærer eller sånne ting så går det ganske fort å kopiere over settings.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.