Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro z-wave Dimmer 2 blinker innimellom


Beitnes

Anbefalte innlegg

Hei

 

Er i gang med å sette opp z-wave enheter fra Fibaro/Aeotec i huset.

Har i dag 16 dimmere montert i hovedetasjen, men jeg har merket at på èn av disse lysssonene blinker lyset innimellom.

Dimmeren er koblet til en 105VA elektronisk trafo med 3 spotter av 35W.

 

Jeg har programmert alt med controlleren til Futurehome.

Når jeg programmerte denne enheten virket det som den automatiske kalibreringen feilet da dimmeren ikke ville dimme helt ned, så jeg parametrerte automatisk kalibrering og da var dimmeverdiene lik resten av huset, men jeg merket etterhvert svak og noen ganger strerkere blinking(kommer tilsynelatende på random tidspunkt). Etter dette har jeg kjørt kalibrering iallefall 3 ganger, og det løser problemet en liten stund før "tilbakefall". Merker at blinkingen forekommer oftere på lav dimming.

 

Noen erfaringer/tanker?

 

/Audun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Beitnes skrev:

Alle tre pærene er koblet til samme trafo, så jeg ser blinking i alle tre pærene ;-)

Det er ikke nødvendigvis en selvfølge, men nå er det jo mer sannsynlig at trafoen/dimmeren ikke er så fornøyde sammen enn at en av pærene ikke er helt 100%. ;) 

 

Skudd i blinde, riktignok, men 1) trafoen er selvfølgelig de andre to trafoene, og 2) den står ikke et sted hvor den blir varmere enn de andre to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt om jeg forstår spørsmålet. Jeg har bare tilkoblet 1stk 105VA trafo med 3stk 35W GU5,3 12V lyspærer, så pærene har da samme spenningskilde.

Trafoen har vel ikke 3 separate 12V "kanaler", men heller tilkobling for 3 pærer av praktiske årsaker?

Det skurrer bare litt for meg da de andre trafoene i stua er like, og er koblet mot like dimmere. 

Men det kan jo alltids være en svakhet i trafoen.

 

Jeg kan selvfølgelig bytte trafoen og se om problemet vedvarer. En trafo koster jo ikke så mye, og jeg får alltids bruk for den andre ;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan vel nevne at jeg og et par andre  har hatt blinking også ref:https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/556-fibaro-fgd-212-blinking/

 

forskjellen hos meg er vel at jeg har en dimmer med 12stk trafoer og led lamper på. denne blinker. jeg har en annen med 5stk trafoer og leds av samme type som den andre kursen som ikke blinker. det har virket som om det er mest når de står på fullt men de blinker uansett nivå ser det ut til. etter jeg satte inn en bypass ble det sakte bedre men ikke borte. og siden det ble sakte bedre vil jeg vel anta at bypassen ikke hadde noe med det å gjøre..

Har forøvrig en kamerat som også nylig satte inn en fibaro dimmer. det var på 7stk led downlights. han fikk samme blinkeproblem så det kan vel virke som om det er noe hos fibaro som er årsaken.

 

Samme kurs med en qubino dimmer blinker ikke hos meg..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Beitnes skrev:

Vet ikke helt om jeg forstår spørsmålet. Jeg har bare tilkoblet 1stk 105VA trafo med 3stk 35W GU5,3 12V lyspærer, så pærene har da samme spenningskilde.

Det er jeg som tenkte feil. Jeg fikk for meg at du hadde flere slike trafoer (koblet til hver sin serie med pærer), og at en av dem blinket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.