Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Viftekonvektor påkoblet bergvarme


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har nå hatt rørlegger inne for å gi meg ett prisoverslag på å koble til viftekonvektor til bergvarmen.

Den viftekonvektoren skal både kunne avkjøle og gi varme.

Til dette så trenger jeg en ventil som kan skifte inntaket til konvektoren. Finnes det en måte å få kontrollert en ventil ved hjelp av zwave? Vet hvordan jeg skal kontrollere av og på konvektoren. 

 

 

                                      

                      |---kaldvann----|

Bergvarme - |                           |Ventil----viftekonvektor

                      |--varmtvann---|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en viftekonvektor som ble koblet fra for noen måneder siden og erstattet med gulvsløyfer.

Den har to elementer som i utgangspunktet er seriekoblet, en stor nede som er skråstillt og en mindre øverst. Hos meg varmet begge disse og hentet varme fra fordeler fra bergvarmepumpen.

-husk at viftekonvektorer krever høyere temperatur enn gulvvarme for å avgi varme. Det betyr at bergvarmepumpen må produsere høyere temperatur. Besparelsen på strømregningen vil  dermed avta for heleoppvarmingen av boligen, selv om du skulle ha gulvvarme andre steder. Om du ikke har samme type oppvarming i hele huset ville jeg på sikt planlagt rør i gulvet. Da sparer du mer strøm.

-viftekonvektorer med to varmevekslere kan splittes slik at den ene varmer og den andre kjøler. De har da typisk to ventiler som åpner for flow. Kanskje du ville vert bedre tjent med å kontrollere viftekonvektoren fremfor ventilene, det er jo unødvendig med flere ventiler etterhverandre! Du har jo en vifte som skal gå og der. Leverandører av viftekonvektorer har ofte utbyttbare moduler for at de skal kunne styres eksternt.

-ikke stol på at rørleggeren din har den beste løsningen, de tilbyr ofte produkter de har kjenskap til, ikke nødvendigvis det beste for deg.

-Kiss - Keep it simple stupid!

Endret av bergen77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Terje Klungervik skrev (På 8.6.2021 den 14.54):

Hei

 

Har nå hatt rørlegger inne for å gi meg ett prisoverslag på å koble til viftekonvektor til bergvarmen.

Den viftekonvektoren skal både kunne avkjøle og gi varme.

Til dette så trenger jeg en ventil som kan skifte inntaket til konvektoren. Finnes det en måte å få kontrollert en ventil ved hjelp av zwave? Vet hvordan jeg skal kontrollere av og på konvektoren. 

 

 

                                      

                      |---kaldvann----|

Bergvarme - |                           |Ventil----viftekonvektor

                      |--varmtvann---|

Det er mye å tenke på bergvarme energihullet er et lukket system med sprit eller glycol skall vivteconvektoren bruker til både varme og kjøling må systemet inn med varmeveksler og masse styring enklest er kunn til kjøling da er ventiler nokk men må kobles riktig og varmepumpa kunn starte sirkulasjonspumpe energihull så pass på va du gjør hør med produsenten di har systemer ferdig konfigurert hilsen teknisk intressert fyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.