Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Zigbee - Conbee - Deconz


Guahtdim

Anbefalte innlegg

Jeg startet opp der og prøvde å få inn rullegardinene (Fyrtur og Kadrilj) (hektet av og tok nært ConBee), men no-go. Prøvde de som lys. 

Jeg håpet at man kunne gjøre det i deconz, men når jeg prøver å sette join tid så ser det ikke til å funke (når jeg trykker get så settes time/input tilbake til 0).

Endret av Guahtdim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Guahtdim skrev:

Jeg håpet at man kunne gjøre det i deconz, men når jeg prøver å sette join tid så ser det ikke til å funke (når jeg trykker get så settes time/input tilbake til 0).


Join bør visst alltid gjøres via Phoscon, ikke direkte i DeCONZ. Mener en del config blir satt ved inkludering via Phoscon som ikke skjer i deCONZ. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønske er å klare å styre Fyrtur og Kadrilj med dette, men samtidig la knappene som styrer fungerer. Akkurat nå er jeg litt matt av at ikke noe ser ut til å fungere. Jeg har klart å få inn en av knappene, men da fungerte den ikke mer på å få opp og ned rullegardinene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Guahtdim skrev:

Jeg har klart å få inn en av knappene, men da fungerte den ikke mer på å få opp og ned rullegardinene.


Du må opprette en binding mellom knapp og rullegardin. Husker ikke om det er mulig i Phoscon nå, eller om det må gjøres i deCONZ eller via REST-API (husker dessverre ikke hvordan jeg gjorde det)…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet mye med å få rullgardinene inn i ZHA på HA. Men dette fungerte for meg: sette conbee i add, deretter resette rullgardin med å holde begge knapper inne. Da dukker den opp. Har ikke forsøkt å bruke kontrollerne, men regner med at de er mulig å legge til igjen i etterkant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde det ett par ganger. Tror jeg. Ble dette gjort i Phoscon eller i deConz? Mulig jeg ikke har fått koblet opp PI som kjører dette korrekt siden den sier den mangler nett til tross for at jeg når den fra en annen maskin. Mulig Phoscon ikke er så god med mindre det er kablet nett?

 

 

Men ting er endelig kommet opp i Ikea hub. Så slik sett så vet jeg at det fungerer.

 

Men jeg vil ha det inn i Homeseer....

Endret av Guahtdim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde deCONZ versjon 2.11.5 i Home Assistant for noen dager siden. Jeg fikk inkludert alle mine Zigbee enheter, bortsett fra min Fyrtur rullegardin som ikke lot seg inkludere. 

Har etterpå brukt ZHA (innebygd i HA) og Zigbee2mqtt. Begge inkluderte Fyrtur uten problemer. 

 

Jeg tror Deconz har sluppet en oppdatering som gjør at kommunikasjon mellom Deconz og Fyrtur er litt trøblete.

Jeg ser at andre har dette problemet også i Deconz: https://github.com/home-assistant/core/issues/48539

Quote

I moved to ZHA because Dresden Elektronik issued an update a few days ago that broke comms with my FYRTUR window coverings so I decided to move to ZHA.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei

 

Har fått Fyrtur gardiner å virke med Phoscon/Conbee 2 og Homebridge. En legger til gardinen som lyspære. Så i Phoscon WebGUI under "Wireless light control" må en legge gardinen inn under fjernkontrollen i "groups"

 

Etter dette restarter en Phoscon og via homebridge vil gardinen bli lagt til i Homekit.

 

Men har merket at det er veldig ustabilt. Hender at gardinen plutselig er vekke fra Phoscon og må legges inn på nytt.

Screenshot 2021-09-13 at 10.14.04.png

Screenshot 2021-09-13 at 10.14.42.png

Screenshot 2021-09-13 at 10.18.10.png

Screenshot 2021-09-13 at 10.21.15.png

Endret av wdpk88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

wdpk88 skrev (52 minutter siden):

Men har merket at det er veldig ustabilt. Hender at gardinen plutselig er vekke fra Phoscon og må legges inn på nytt.

Dette må du heller se litt an. Etter en omstart av deconz kan det gå litt tid før den oppdager gardinene. De er batteridrevne og sender ikke data uten at det er nødvendig. Pass også på at de har siste firmware. Det hjalp mye på mine. Du kan oppdatere de fra deconz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, stigvi said:

Dette må du heller se litt an. Etter en omstart av deconz kan det gå litt tid før den oppdager gardinene. De er batteridrevne og sender ikke data uten at det er nødvendig. Pass også på at de har siste firmware. Det hjalp mye på mine. Du kan oppdatere de fra deconz.

Har versjon 2.0.073 av gardinen. Kan heller ikke se noen nyere versjon i Deconz. Kjørt update i Python også.

 

Screenshot 2021-09-13 at 22.39.49.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
1 hour ago, Moskus said:

Jeg har kjøpt en ny plisségardin fra Ikea, og prøver å tvinge den inn i min eldgamle deConz-installasjon. @Guahtdim, fikk du det noen gang til?

Jeg ga opp hele deConz-greiene og kjører Ikea sin hub frittstående. Kjipt, men inntil en killer stick/app kommer så avventer jeg.

 

Mulig noen andre har fått inn Kadrilj eller Fyrtur i deConz? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.