Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Går det an å bruke alarmpanelet bare opp mot en dørlås, uten alarmenheter?


Anbefalte innlegg

Jeg vil bruke et alarmpanel for å kunne åpne døra, sånn at hvis noen skulle få tak i mobilen min eller få tilgang til systemet på en annen måte (innenfra det trådløse nettet, ingen klarer å komme gjennom pfSense-brannmuren) kan de ikke åpne uten å kunne koden også. Problemet er at det ser ut til at man bare kan bruke alarmpanelet i HomeAssistant hvis man har en alarmenhet. Går det an å opprette en dummy-enhet, eller noe sånt, så det som skjer når koden er riktig, er at IDLocken blir åpnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mastiff skrev:

Går det an å opprette en dummy-enhet, eller noe sånt, så det som skjer når koden er riktig, er at IDLocken blir åpnet?

 

Du kan opprette et alarmpanel: https://www.home-assistant.io/integrations/manual og så lage en automasjon til å styre låsen utfra hvilken status alarmpanelet er i. 

Vis noen har fått tilgang til systemet så har dem allerede full tilgang.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Offpiste Takk, jeg får snuse på det. Jeg håper jeg kan sette det opp sånn at det sender hvert tastetrykk som en egen MQTT-melding, for det er det jeg egentlig trenger. Selve beregningen av om koden er riktig vil jeg ha bort fra det utvendig tilgjengelige systemet, det er nettopp derfor jeg vil bruke dette. Men kaskje det aller enkleste er å lage en keypad av vanlige knapper, når jeg tenker meg om. For alarmens keypad kan vel bare sjekke koden direkte i den Hass-instansen?

 

Og uansett om noen kommer inn på systemet, får de ikke tilgang til mer enn det jeg lar dem. Alt som er tilgjengelig utenfra, er bare "slave"-instanser i form av virtuelle Pi-er (jeg har vel til sammen rundt ti virtuelle maskiner kjørende på hovedserveren, og jeg har plass til mange flere med 64 GB RAM og en grei Xeon-prosessor), der "master"-instansen styrer hva som skal deles. Jeg har én slave som bare kan lukke opp døra, og så har jeg en annen som bare kan lukke opp garasjedøra. Etter hvert blir det en slave for diverse andre funksjoner også, som lys.

 

Edit: Det overstående gjør jeg med MQTT (så det eneste de utvendig tilgjengelige slavene an gjøre, er å sende MQTT-meldinger), men jeg bruker også denne, der man kan få en kopi av alt til å dukke opp i slavene: https://github.com/custom-components/remote_homeassistant

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.