Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Homeseer HS4 z-wave nettverk


Anbefalte innlegg

Jeg observerer at enkelte devicer ikke reagerer på kommandoer...det kan være ett og annet lys som ikke slår seg av, eller en termostat som ikke reagerer på nytt setpunkt ifm nattsenking. Hyppigheten av dette kan være opp til flere ganger i uka.

 

Jeg har sett litt på nettverket gjennom Z-seer+ og der ser jeg at ganske mange devicer har de "villeste" ruter. Devicer like i nærheten av z-wavekontrolleren hopper via 4-5 andre devicer og gjerne en omtur via utelampa. Har forsøkt å kjøre optimalisering både gjennom z-seer og plug-in, men disse tilsynelatende omveiene består.

 

Betyr dette at jeg i praksis bør sette rutene manuelt for et best mulig resultat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har problemer med meshet ditt.
Dvs. nodene kan ikke snakke med hverandre.

Lang avstand eller vegger?

 

Forøvrig er z-wave begrenset til 4 hopp.

Ser du på "neighbours"? I tilfelle er det ganske missvisende, routingen i meshet vil ta ganske andre veier 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huset er ikke så stort...rekkehus med 3 etg. Z-wavekontrolleren er i midten(hver etg 40/50m2, kun trevegger). Manga av devicene som har mange(4) hopp er i stua/kjøkken/gang i nærmest åpen synslinje til kontrolleren(og ikke mer enn 6-7m unna). Endel av disse tar seg en tur ut, og tilbake til en wallplug(ca 1.2m fra kontroller) og så opp til kontroller.
 

Om jeg må gjøre ting manuelt får jeg mye å gjøre på...finnes det en god automatisk tilnærming som kan gi meg en god start, og deretter litt manuell flikking?

Endret av Fjosepose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg tilbake "on-track" til det opprinnelige spørsmålet om hvorfor enkelte devicer "mister" kommandoer relativt ofte. Har lagt merke til at dette skjer med lys og setpunkt for termostat. Nå er de fleste devicer forøvrig direkte mot kontroller:

image.thumb.png.627a03f78c338f63ea8a70c32bace096.png

 

Hva er grunnen og botemiddel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutes ago, Fjosepose said:

Er forøvrig loggen i HS et greit sted å sjekke dette? Eller må jeg rigge opp zniffer for at det skal bli en ordentlig sjekk?

Anbefaler det lille programmet til Moskus for å identifisere noder som spammer nettverket, se denne tråden her: 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannelig så er det ikke mine Heatit z-wave (første versjon) som maser mest, og hver av de har de 80 kall på ca 15 minutter. Det blir omlag en rapport tvert 10ende sekund og når jeg har 6-7 stykker av dem blir det jo noe trafikk. Resten av nodene var stort sett stille.

 

Jeg har oppgradert FW til 1.92 men ser ikke ut til at det finnes allverden med justeringsmuligheter på disse. Mulig at det finnes noen tips her på forumet...

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Fjosepose said:

mine Heatit z-wave (første versjon) som maser mest, og hver av de har de 80 kall på ca 15 minutter

 

Jeg hadde samme problem, kun 1 var nok til å skape treigt nett hos meg. Er jo lange tråder om problemet og de ulike variantene. Byttet min, og det hjalp. Fulgte oppskriften her: https://www.thermo-floor.no/informasjon/produktinformasjon/heatit-z-trm2

Endret av Gizmo
skriveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke Heatit trm2m (som kan/kunne byttes til trm2fx), se helt til høyre på denne linken: https://manuals.heatit.com På disse kan man i praksis kun stille inn samme parametere som man kan i menyen på selve termostaten. 

image.thumb.png.7c57200dcb2adfb338361cf5f66a73c1.png

Ser ut som om jeg er prisgitt firmwaren 1.92 og hva den gir av rapporteringsintervall...

 

 

 

 

Fant en post om at det er lagt til 5 ekstra parametere...får lete litt mer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noe som stemmer sånn ca:

image.thumb.png.66b6d11ada5406c59dcad3d41f3358e3.png

Skaleringen i register 17 ser ikke ut til å klaffe helt, men verdi 36 gir meg omlag avlesning en gang i minuttet. Tenker at jeg prøver med på å sette registerne til 100, og sjekke hva oppdateringsraten blir i praksis. Tviler på at parameter 18 slik den er satt default påvirker avlesningsresultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaget forøvrig (litt tilfeldig) etter å ha gjørt en "node audit" at noen devicer mangler lifeline til controller, og at enkelt av assosiasjonsgruppene hadde "pekere" til devicer som både finnes og ikke finnes(node nummer langt nøyere enn det jeg har i mitt system). Jeg kan med sikkerhet si at jeg ikke direkte har gjort noe av dette...men hvordan det har skjedd er jeg usikker på.

 

Vet ikke helt hva dette i praksis har medført men vet at downlighten på kjøkkenet hva vært noe tricky noen ganger. Jeg antar at alle devicer skal ha lifeline tilkontroller?

Endret av Fjosepose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutes ago, Fjosepose said:

node nummer langt nøyere enn det jeg har i mitt system

Akkurat dette har jeg kun opplevd med gamle Fibaro RGBW controllere. Har ingen fix.

 

And nyere noder bør ha lifeline, ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Moskus said:

Akkurat dette har jeg kun opplevd med gamle Fibaro RGBW controllere. Har ingen fix.

Dette var en Heatit z-dim...løsningen(håper jeg) var å slette det som ikke passet, og legge inn node 1 i assos. gruppe 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.