Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

FGS 222 (Fibaro double relay switch) for HS4


Anbefalte innlegg

Jeg flikker stadig på oppsettet mitt og i dag tenkte jeg å legge inn en "auto off" direkte i devicen som er en Fibaro FGS 222 (v2.2) Double Relay Switch. https://manuals.fibaro.com/content/manuals/en/FGS-222/FGS-222-EN-A-v1.1.pdf Jeg har opplegg for nedtelling i HS4, men tenkte at det kan være fint med en ekstra sikring av sterke lyskilder som kan være sjenerende om de blir stående på om natten pga en feil.

 

Auto off fungerte fint i HC2, men der var det også et SW-lag mellom settings og de faktiske registerne. Nå jobber jeg rett i registerne, og i utgangspunktet så burde jo dette være riktig så enkelt. Register 4 og 5 styrer hver sin kanal mhp auto off tid:

                      image.png.5323e8985aa54aad1697dbe3f9ab2fbb.png

 

Ser at forklaringsteksten er noe misvisende, men fant at det skulle være 0.1s steps. Da burde 1 timer være 36000. Men det snodige er at registeret på to byte kun tar verdier opp til 320000. Alt over dette returnerer en negativ verdi.

 

Nå har jeg sittet i boden og knotet, og orker ikke mer. Er det noen her som har FGS222 i sitt oppsett, og som kan bringe litt lys over saken?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg leser det så kan registerverdiene settes, i tillegg til 0=disable, fra 1 til 65535. Dette mapper over til tidsplanet med 0 til 6553 sekunder, altså maks 1 time 48min.

 

Mitt problem er at registeret ikke klarer å ta i mot verdier høyere enn (ca) 32000...vet ikke om dette er et device eller HS4-problem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Fjosepose said:

Dette mapper over til tidsplanet med 0 til 6553 sekunder, altså maks 1 time 48min.

Ja, selvfølgelig. Bare jeg som er treig i dag. Skylder det på mandag. ;) 

 

3 hours ago, Fjosepose said:

Mitt problem er at registeret ikke klarer å ta i mot verdier høyere enn (ca) 32000...vet ikke om dette er et device eller HS4-problem...

Forskjell er muligens signed og unsigned integer. 

 

15 hours ago, Fjosepose said:

Men det snodige er at registeret på to byte kun tar verdier opp til 320000. Alt over dette returnerer en negativ verdi.

Det kan stemme. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en greie dette med signed/unsigned. Skjønner på en post at selv om HS viser verdien som signed, så settes verdien likevel korrekt i device, og da er jo mesteparten av (man)dagen reddet😀 Det betyr i så fall bare at man må ha kalkulatoren klar om man får en negativ parameter-verdi ut fra HS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.