Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

[Test] ZigBee Smart-Plugger


Anbefalte innlegg

Jeg hadde behov for et par smart-plugger som kunne måle effektforbruk i tillegg til den vanlig av/på funksjonaliteten.

Har lenge brukt IKEA's plugger og har vært godt fornøyd med disse. Stabile, billige og med god ZigBee rekkevidde. Men de er unødvendig store og klumpete og de kan ikke annet enn å slå av/på. Men de fungerer godt mot ConBee/deConz.

Men, nå var det på tide med noe mer. Så jeg gikk til anskaffelse av 3 ulike modeller:


Aqara

Tuya

Develco


Alle tre lover det samme + litt til; Av/På og effektforbruk. Prisene er ikke avskrekkende om man kjøper disse i Kina. Men da må man belage seg på å vente. Det tar ofte 3-6 uker før varene kommer. Kjøper man disse her hjemme, må man ofte betale det mangedobbelte, men får ting på dagen, så det blir jo en avveining. Dette gjelder dog ikke Develco. De sier seg å være Danske, men produktene er laget i Thailand. De selges nok også under diverse andre OEM navn, men jeg har ikke klart å finne de.

Men mine testresultater var sprikende. Develco pluggen kom klart best ut. Tuya sliter jeg med fremdeles.  Aqara (som egentlig er en Lumi enhet) var litt vrang i starten, men kom seg raskt. Problemet med den er at den er så stor at den dekker 1,5 hull i en dobbelkontakt!  Develco pluggen derimot er den slankeste av alle de jeg har sett, og den fungerer overraskende godt. Eneste problemet med Develco pluggen (som jeg hadde) er at temperatur- og alarmsensoren dukker ikke opp i Home Assistant. Develco enheten gir som standard oppdatering av måledata hvert sekund, så det blir mye trafikk av det, men dette lar seg lett endre i deConz.

På Aqara enheten, derimot - klarte jeg ikke å endre oppdateringsfrekvensen. Den leverer som standard kun en måling i minuttet. Det kan i noen sammenhenger bli litt for snaut. Derimot så dukket teperatursensoren opp i Home Assistant som den skulle på Aqara enheten.

 

Tuya enhetene som jeg hadde, lot seg ikke registrere som annet enn av/på brytere. Det viser seg at Tuya har "tukla" med firmware og enheten leveres i to ulike utgaver. Visstnok skal den ene fungere greit. Den har modelbetegnelsen: _TZ3000_8nkb7mof
De jeg fikk hadde betegnelsen:  _TZ3000_cphmq07q og de lot seg ikke parre som smart plugg, kun som en on/off plugg.  Det er aktiviteter på gang for å løse dette, men det gjenstår å se om nettets smartinger klarer å løse det. [Edit 19.10.2021]  Dette er løst i deConz versjon 2.13.1 og Tuya enheten fungerer nå som den skal.

 

image.png.a48f6c9523461cef14e4e33a815e9d80.pngimage.png.a1e2d6cb4a7f55f7d240a7d92e7e6e8b.png

Tuya pluggen ser pen ut, er godt laget og fungerer helt greit med deConz 2.13.1 og Conbee II. Prisen i Norge er rundt 140 kr.

 

image.png.380354e651602bd5805677c8d0e3e20f.pngimage.png.8e27fb54bc5168cf7599b53d4ad5c164.png

Develco pluggen ser godt ut, og fungerer godt. Men hva verdien 1.927KWh faktisk betyr, er jeg usikker på (?)  Kanskje en av dere vet? prisen i Norge ligger i overkant av 300kr.

 

image.png.656d50c89742c087626302e263fd1934.pngimage.png.87916fe187e7bfec58a00147722b9f14.png

Aqara pluggen var litt vrang i starten, men kom seg etter hvert og fungerer nå geit. Her vises også temperaturen. Men enheten er stor og klumpete. Prisen i Norge ligger rundt 250kr. Her ser du ett av problemene med denne pluggen:

 

101347660_AqaraPlug.jpg.6afae48d60b81fa947f2feb264227c53.jpg

Endret av VikingOy
  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fin oversikt. Tuya har en plugg TS0121 som har strømmåling. Ikke særlig dyr fra aliexpress. Merk at jeg har 4 stk og en av dem avviker mye på voltmåling. (viser 262v når reell spenning er 231v)

Screenshot_20210808-212617.jpg

Skjønner ikke helt hva du mener med develco pluggen. kWh er forbrukt effekt totalt.

 

Screenshot_20210808-212848.jpg

 

Ser at du ikke bruker zigbee2mqtt. Det har sikkert noe å si i forhold til hva som er tilgjengelig. Når det gjelder oppdateringsfrekvens kan den settes som du vil både på tuya og develco pluggen. Hvertfall I zigbee2mqtt.

 

Screenshot_20210808-213625.jpg

Endret av thoj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @thoj, og takk for bidrag.

Hva gjelder Develco enheten, så forstår jeg deg dithen at verdien 1.927KWh betyr akkumulert forbruk ?  Altså det totale effektforbruket som har gått gjennom pluggen siden den ble tatt i bruk første gang, eller?
Men hvilken nytte har man av det tallet?

 

Jeg har en MQTT broker i nettet mitt, men bruker denne kun til WiFi enheter. Helt ærlig så har jeg nok ikke skjønt hvordan man får Z2M til å fungere. Hvilken Zigbee coordinator er det du benytter?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter de fikk på plass energy i Home Assistant frister det med noen flere smartplugger. Takker for posten din. 

 

Kjapt forklart om Z2M. Jeg bruker zigbee2mqtt som en container, men add-on fungerer nok på samme måte.

Setter bare opp z2m, velger riktig coordinator sti (Bruker ConBee). Setter opp en MQTT server. Jeg har en egen container for det. 

Setter opp MQTT i integrasjoner i HA og peker på serveren din. Da kommer alle enhetene opp der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, VikingOy said:

Hei @thoj, og takk for bidrag.

Hva gjelder Develco enheten, så forstår jeg deg dithen at verdien 1.927KWh betyr akkumulert forbruk ?  Altså det totale effektforbruket som har gått gjennom pluggen siden den ble tatt i bruk første gang, eller?
Men hvilken nytte har man av det tallet?

Riktig. Nei det er jo veldig kjekt hvis du vil vite forbruk per dag / time. Da slipper en å akkumulere Watt selv. Jeg bruker det selv til å regne ut faktisk kostnad per enhet.

 

https://www.home-assistant.io/integrations/utility_meter/

 

Det nye Energy dashbordet i home assistant kan vel gjøre mye av dette automatisk ved å ta i bruk dette tallet. Nå skal det sies at enten zigbee2mqtt eller mqtt integrasjonen mangler noe for å få de inn i energy dashboardet. Men regner med det blir fikset ganske kjapt.

21 minutes ago, VikingOy said:

Jeg har en MQTT broker i nettet mitt, men bruker denne kun til WiFi enheter. Helt ærlig så har jeg nok ikke skjønt hvordan man får Z2M til å fungere. Hvilken Zigbee coordinator er det du benytter?


 

Jeg bruker en CC1352P-2 som er rimelig overkill men finnes masse alternativer: https://www.zigbee2mqtt.io/information/supported_adapters.html

 

Skal være grei skuring å få opp med å følge getting started

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei, fin test. 

 

Kjøpte selv noen Develco plugger her om dagen, fungerer helt perfekt og grei pris(299). 

 

Så at det sto noe om å endre oppdateringsfrekvens over her. Har du (eller noen) noen tips til hvordan gjøre det? Devalco pluggene sender hvert 10 sekund som jeg kan se, og det er jo alt for ofte for noen nytte. 

 

Home assistant, ConBee 2. Har installert en mqtt broker, uten at jeg vet hva det egentlig er. Men lar dette seg gjøre uten å installere zigbee2mqtt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evelen skrev (41 minutter siden):

Kjøpte en kasse med Develco for ei god stund sidn da de var på tilbud til 100,- per stk.

Bare testet en til nå, håper å få lagt opp en del flere ila uka :)

 

Noen som vet om en som kan klage svært høy last over tid? Les: Varmtvannstank.

Ifølge manualen så er den rated til 10A over tid (220*10=2200watt). Det står også at den kan belastes med opptil 16A i korte perioder, som blir 3500w.

 

Jeg har min på varmtvannsbereder, og har vert tilkoblet et par dager. Den har bare funksjonen av eller på og max watt er 1820watt. Så i mitt tilfelle så kan den tåle om den var konstant på. Så det kommer an på hvor mye watt din varmtvannsbereder trekker. 

 

 

Screenshot_20210917-085250893.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler dere til å følge med for varmgang osv når dere bruker sånne plugger til VVB. Jeg kjøpte deltaco wifi plugger og åpnet den for å se hvordan den var innvendig. En ser tydelig på bilde at det mangler loddetin fra relé(bryter) til utgangen. Hvis en belaster denne fullt tipper jeg det kunne gale

55AC3D42-2344-4E19-8470-3AC89AC5D1B7.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (21 timer siden):

Denne her: https://www.elkjop.no/product/smarte-hjem/smart-varme-strom-inneklima/136869/apex-smart-plug er jo rimelig slank OG 16A/3860W.  Har ikke prøvd den da...

 

Apex Smart Plug

Den er utviklet i Norge i samarbeid med nemko og vil kutte om belastningen er for høy. I tillegg til å måle temperatur. 
Uansett skal ikke slikt brukes på VVB! Skremmende å lese at folk fortsatt bruker stikkontakt og ikke fått koblet det fast. Det er en grunn det ikke er lov lengre. 
Og enda verre at folk kjøper billige jallaplugger. 🙄

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er ikke utviklet i Norge i samarbeid med NEMKO. 
NEMKO er et uavhengig organ for elektrisk materiell kontroll. De driver ikke med utvikling sammen med noen. Det ville i så fall gå på bekostning av dere troverdighet og nøytralitet.  Nei, dette er en Develco OEM-enhet der man har gjort visse tilpasninger og bl.a. fått lagt inn en av/på knapp.

Et rent bestillingsprodukt m.a.o.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VikingOy skrev (32 minutter siden):

Denne er ikke utviklet i Norge i samarbeid med NEMKO. 
NEMKO er et uavhengig organ for elektrisk materiell kontroll. De driver ikke med utvikling sammen med noen. Det ville i så fall gå på bekostning av dere troverdighet og nøytralitet.  Nei, dette er en Develco OEM-enhet der man har gjort visse tilpasninger og bl.a. fått lagt inn en av/på knapp.

Et rent bestillingsprodukt m.a.o.

Du tar dessverre feil. Her har du utdrag fra Datek sin side:

Nå er vår Smart Plug å finne i butikkhyllene hos Elkjøp, i merkevaren Apex✌️

Denne skiller seg ut som en av de minste 16A pluggene i markedet. Den er Zigbee sertifisert og kan brukes sammen med alle Zigbee 3.0-kompatible hubs/gateways. Dette er markedets sikreste smart plug utviklet i Norge, i samarbeid med Nemko. Styr lyset ditt eller annen elektronikk med pluggen💡Løp og kjøp🏃🏃‍♀️

#datek #smarthome #smartplugg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venin skrev (3 timer siden):

Helt korrekt. Og om man leser dette riktig, så fremgår det tydelig at NEMKO er et sertifiseringsorgan, og ikke et utviklingsselskap som utvikler duppeditter i hytt og gevær!
Når Datek i sin "markedsføring" prøver seg på at "dette er utviklet i samarbeid med NEMKO", så er nok det å trekke sannheten litt vel langt. Det stemmer nok at NEMKO har hatt en viktig rolle i utviklingen av ny sertifiseringsstandard for IoT utstyr, der helt sikkert dette produktet har vert ett av mange som har inngått i testprosessen (nye standarder etableres ikke på grunnlag av ett enkelt produkt). Dette er nemlig i NEMKO's interesse og kjernen i deres forretningsvirksomhet. Men å gå derfra til å påstå at NEMKO har deltatt i utviklingen av produktet, for på den måte å sole seg i troverdigheten til NEMKO, er i beste fall en overdrivelse, i verste fall kan det være ødeleggende for Dateks relasjon til NEMKO dersom NEMKO velger å reager på å bli brukt i markedsføring på den måten. 

Det er ikke vanskelig å se likheten til Develco's design, og ingen skal få meg til å tro at Develco ikke har patentert dette, og derved nok er hovedleverandør av en kundespesifisert variant som helt sikkert Datek har bestilt. Det er nemlig det som kalles OEM-business. En helt vanlig praksis. Det betyr helt sikkert også at produktet er forbedret på flere punkter. Det måtte man nok for å tilfredsstille kravene fra NEMKO, og det er bra for oss forbrukere.

Men det er langt derfra til å hevde at det er et norskutviklet produkt i samarbeid med NEMKO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

La meg få oppklare ett par ting. Denne Smart Pluggen er designet og utviklet av oss i våre lokaler i Lillestrøm. Den er produsert hos vår produsent i Kina. Den har overhodet ikke noe med Develco  gjøre, som jo er en konkurrent av oss i Datek. Develdo sin Smart Plug mini er 10A, samme med Develco Relax Smart Plug. Vår plugg er sertifisert for 16A, men klarer mer enn det.

 

Når vi sier utviklet i samarbeid med Nemko så er det riktig at de ikke har deltatt aktivt i utvikling. Vi har fjernet denne beskrivelsen de fleste steder, og skal sørge for å fjerne den også i resterende beskrivelser av APEX Smart Plug. Nemko har kontor et par kilometer fra oss her på Lillestrøm, og siden det er svært krevende å utvikle en så liten smart plug som garantert støtter 16A, har vi vært ut og inn hos de for tester og rådgivning.

Vi jobber med Nemko på mange måter og var blant annet de første de kjørte gjennom den nye Cyber Security Certification høsten 2020. Les mer her:
https://blog.nemko.com/cyber-security-certification-gives-competitive-advantage 

 

Skulle det være flere spørsmål til denne eller andre av våre sensorer er det bare å tagge meg her inne.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VikingOy skrev (På 18.9.2021 den 16.21):

Denne er ikke utviklet i Norge i samarbeid med NEMKO. 
NEMKO er et uavhengig organ for elektrisk materiell kontroll. De driver ikke med utvikling sammen med noen. Det ville i så fall gå på bekostning av dere troverdighet og nøytralitet.  Nei, dette er en Develco OEM-enhet der man har gjort visse tilpasninger og bl.a. fått lagt inn en av/på knapp.

Et rent bestillingsprodukt m.a.o.

Dette er nok feil. Produktet er 100% utviklet av oss her på Lillestrøm, og skiller seg vesentlig fra Develco sine produkter som er 10A. Vår Smart Plug er 16A. 

Samarbeid med NEMKO har du rett i. Den er ikke utviklet i samarbeid med NEMKO, og dette skriver vi heller ikke noen steder vi har klart å finne. Hvis du finner dette skrevet noe sted så hører vi gjerne fra deg så vi får rettet opp.

Endret av Datek Harald
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har testa Develco pluggen på 13A (Tesla lader) i 24 timer. Det er så å si igjen varmeutvikling fra den så jeg er rimelig trygg på at de kan takle 10A kontinuerlig.

 

Men det er kommet et annent problem. Av og til ser det ut som pluggen resetter kWh telleren tilbake et random tall. Hvis den hadde resatt til 0 hadde det vært greit men den går plutselig tilbake f.eks. 4kWh. Så den kan gå fra 54kWh til 49kWh helt plutselig. Noen som har oplevd det samme?

Endret av thoj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Datek Harald skrev (På 9/20/2021 den 8.58):

Skulle det være flere spørsmål til denne eller andre av våre sensorer er det bare å tagge meg her inne.

 

Hei Harald :)

 

Har nå satt opp Apex pluggen deres og fungerer veldig bra. Har et spørsmpl ang strømmåling. er det noen måte at den kan rapportere totalt forbruk også? De andre pluggene jeg har gir meg strømforbruk NÅ, av/på bryter, og totalt kwh. Mens Apex pluggen gir meg strømforbruk NÅ, av/på knapp og temperatur. Er dette mulig? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moregela skrev (9 timer siden):

 

Hei Harald :)

 

Har nå satt opp Apex pluggen deres og fungerer veldig bra. Har et spørsmpl ang strømmåling. er det noen måte at den kan rapportere totalt forbruk også? De andre pluggene jeg har gir meg strømforbruk NÅ, av/på bryter, og totalt kwh. Mens Apex pluggen gir meg strømforbruk NÅ, av/på knapp og temperatur. Er dette mulig? :)

Hei. Dessverre har ikke APEX Smart Plug innebygget teller, så den vil ikke kunne rapportere forbruk totalt i kwT. For slik funksjon må man ha støtte på plattform og regne ut der. I HA bruker man "Integrations" eller Riemann sum integral. Vi har også laget slik støtte i vår løsning. Litt usikker på hva som finnes i andre økosystem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (3 minutter siden):

ALLE andre plugger med effektmåling har kWh teller så det det hadde vært veldig flott om det kunne dukke opp en slik funksjon i denne også etterhvert.

Det krever en fysisk chip i selve pluggen, som vi ikke har. Vår plugg ble laget for noen år siden for å være ett wattmeter, 16A og med liten formfaktor. I en evt. versjon 2 av Smart Plug vil nok en slik chip være på plass, men det kommer ikke på APEX dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Noen som har Aqara sin plug med Zigbee2MQTT og får energimåling? 

 

Jeg har satt opp flere nå, men får bare effekt. Får ikke energimåling, ei heller temperatur (den det driter jeg forsåvidt i). Har latt den stå en stund med last i tilfelle den bare rapporterte hele kWh eller noe, men det hjelper ikke.

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,
Aqara pluggene mine har fungert fint, men de er litt klønete å parre første gangen. Jeg har mine koblet via deConz. Du initierer purring fra Phoscon som 'light' og deretter observerer når den dukket opp i deConz. Da må du umiddelbart åpne Basic Cluster og initierte flere 'Read' manuelt.
Etterhvert vil den da også dukke opp i Phoscon og etterhvert også i HA.
bd1ee23a7a0210480a2a1cae7c71e040.jpg

Sent fra min SM-G996B via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.