Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Homey Pro som tok «kvelden» og gjenoppretting fra Homey+ backup


torstein89

Anbefalte innlegg

Først litt kjip erfaring om at hvis hardware til Homey Pro går i stykker under ett år i bruk, så vet jeg ikke om dette er bra på sikt etter at garanti løper ut... Eller om jeg har vært uheldig.

 

Ble kjøpt av Tibber i fjor og er en Homey pro early 2019 versjon. Oppdaget en dag at jeg ikke fikk kontakt og når jeg restartet (plugget ut strøm) og på igjen blinket innebygde LED lys i hytt og gevær + ingen kontakt... Sendte da denne til Tibber i retur (garanti) uten noen oppfølging, før en tilsynelatende splitter ny Homey pro ble sendt i retur.

 

Men erfaring nummer to er hvor smertefritt selve gjenopprettingsprosessen var med backup fra Homey+ sikkerhetskopi! Litt plunder underveis, men ca 30 minutter så var ALLE enheter, flyter, og brukere på plass akkurat som det var [emoji7]

 

Homey skriver selv at 3.parts integrasjoner kanskje må re-aktiveres som feks Google Home, Alexa og lignende. For min del tok jeg kobling av og på for Tibber og også disse enhetene kom tilbake med alle strømstyringer som Tibber var satt opp med. Puh! Lettet [emoji28]

 

Holder fortsatt en STOR knapp på at Homey er veien å gå for mitt valg av system, da jeg ellers er svært fornøyd med muligheter og enkelheten til bruk av "kula".

 

NB! for all del, husk å kjøpe Homey+ abonnement til ca 10 kr mnd, eller annen backup via konsoll eller hva man kan! Var definitivt verdt det! Kommer også til å skrive en post til for hvordan fremgangsmåten var for gjenoppretting var nå som jeg har den friskt i minnet.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremgangsmåten for gjennoppretting (Krever at du har tatt sikkerhetskopier med Homey+ abo.):

  1. Start oppsett av Homey som vanlig. Du får beskjed via høyttaleren hva du skal gjøre.
  2. Du vil bli bedt om Wifi-nettverk, og den går mest sannsynlig over på spørsmålet: Vil du oppdatere Homey til X.X (Nyeste versjon). Jeg svarte JA, og for min del så gikk den da til V.7.XX. Dette tar jo litt tid.
  3. Etter oppdatering så er den "fabrikkinnstilt", og ikke få panikk siden du tror du ikke fikk valget om gjenoppretting. Du snur da Homey-kula på HODET!! hehe.. Den starter nedtelling på 10 sekunder, og nei den SPRENGER ikke når den når 0 :) Den går over i safe-mode, eller noe i den duren
  4. Den kommer til å reboote osv, og da vil den prøve å sette seg opp på nytt med Wifi-osv. Du bør da komme et valg om "vil du gjennopprette din Homey"  som du velger ja på
  5. Du skal nå velge sikkerhetskopi fra din konto på den siste som ble gjort. Husk å være på samme konto som Homey+ er knyttet til
  6. Det vil muligens komme en feilmelding om at "noe gikk galt" under gjennoppretting, men bare vær tålmodlig og la Homey få kjøre seg opp. Da dukker det plutselig opp en "kopi" av navnet på Homeyen du hadde. pga den er nå gjenopprettet. 
  7. Gå inn i appen og trykk på Mer --> Trykk på Homey navnet under brukernavnet ditt --> Så skal du nå fjerne den som var "den gamle" Homey din. Jeg valgt å løse dette ved å logge inn i Web-grensesnittet og navngi den nyeste (du ser versjonsnummeret der, og den nyeste var da v7 vs den gamle med v6) med noe annet enn den gamle. Så kunne jeg gå inn i appen igjen og fjerne koblingen av den "gamle" Homeyen.
  8. Vær sikker på at gjennoppretting har gått som det skal. Man bør også få en visuell tilbakemelding i form av LED som lyser blått, når den holder på med gjennoppretting.

 

Sikkert noen detaljer jeg har glemt, men nå husker jeg/vi kanskje bedre hvis man skulle komme i samme situasjon senere. Fint å dele.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.