Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

ZXT-120 og Homeseer


Anbefalte innlegg

Jeg har en Remotec ZXT-120 koblet opp til HS4. Devicen som dukker opp etter inclusion ser slik ut mhp temperatursetpunkter:

image.thumb.png.bb8d3158119c8c2c4f1abb58b063ee02.png

Dette er litt uvant fra tidligere da jeg kun hadde ett temperatursetpunkt som da ble "sammenstilt" med mode(heat eller cool). Her ser det ut som om jeg må sette forskjellige setpunkter basert på om jeg skal kjøle eller varme.

 

Jeg kjører varmepumpen enten på varme eller kulde (ikke noe automatikk), og ser nå for meg å måtte lage endel ekstra logikk for å håndtere setpunktene...eller er finnes det en smart måte å gjøre dette på der jeg kun trenger å forholde meg til ett temperatursetpunkt i tillegg til vifte og modus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men det er ett setpunkt for "Heat" og ett for "Cool". Slik det dette i praksis ser ut til å fungere så må jeg nå legge til ett ekstra sett med setpunkter, samt logikk. Problemet slik jeg nå tolker det er at om jeg "submitter" et setpunt i HS så sier varmepumpa "pip", og basert på om jeg legger verdien inn i "heat" eller "cool" så skifter varmepumpa modus i henhold til dette. Modusknappen synes da ikke å være nødventil til annet enn å skru av varmepumpa.

 

Tidligere kontrollerte jeg gjennom denne:

image.png.0770d4b8c8105f4e8d04da4ad7844e83.png

Over streken er direkte kontroll av varmepumpa, mens under så er det smarthuspresets for dag- og natt/borte-innstillinger. Det som ble sendt over var setpunkt(modus-agnostisk), viftehastighet og modus. Jeg kunne ønske å bruke samme tilnærming nå, men det virker ikke mulig uten en "driver"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter nærmere fundering...siden det dukker opp child-devicer for alle disse setpunktene så er vel dette høyst sannsynlig en 1-til-1 representasjon av hvordan zxt-120 faktisk fungerer....og slik den fremstod i HC2 antakeligvis var antakelig en abstraksjon. Sukk, da faller nok valget på å lage et antall events som håndterer temperaturer og modi.

 

Slik jeg skjønner virkemåten så vil enhver endring av en "varmepumpeverdi" trigge et telegram som drar med seg alle settings (setpunkt, vifte og modus). Man kan altså ikke bare sende kommandoer for temperatur uten å måtte resende alt annet. Om varmepumpa feks står på modus "Heat" og jeg submitter et "cooling set point" på feks 20grader så kvitterer varmepumpa med et pip. Jeg observerer at child device for modus ikke endrer seg, og kan vel da anta at modus fremdeles er "heat", men hva er det da som sendes over? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutes ago, Fjosepose said:

Etter nærmere fundering...siden det dukker opp child-devicer for alle disse setpunktene så er vel dette høyst sannsynlig en 1-til-1 representasjon av hvordan zxt-120 faktisk fungerer....og slik den fremstod i HC2 antakeligvis var antakelig en abstraksjon.

Det kan nok stemme ganske bra. Man er, som du har merket, et steg nærmere "metallet" med HS enn HC2.

 

MEN:

Jeg har flere modi med ZXT-120:

image.png

 

Er det ikke det "Auto changeover" setpunktet kan brukes til da? Jeg bytter stort sett bare modi, da det kjøles kun i mer spesielle situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tenke at "auto chageover" er automodus der varmepumpa agerer etter settingene dine og temperaturen den selv måler. Så dersom varmepumpa måler 25 grader i rommet og modus = auto changeover så vil følgende skje:

 

1) Auto changeover setpoint=28 ==> varmepumpa varmer

2)Auto changeover setpoint=20 ==> varmepumpa kjøler

 

Om dette stemmer så får man klassikeren med at varmepumpa på vinteren prøver å kjøle stua fordi du fyrer i peisen😀 Eller har du erfart noe annet?

 

Jeg kunne tenke meg å styre varming og kjøling eksplisitt, men da må styringen skje gjennom events/scrips hvor jeg først gjør sjekk på om det skal varmes eller kjøles for så å skrive til riktig setpoint, og til slutt sette modus om den er endret(mm dette settes indirekte gjennom at man allerede har skrevet til aktuelle setpoint).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Børstet støv av en gammel Sensibo, som jeg også kom på vil dekode telegrammene fra en varmepumpe-fjernkontroll. Har nå testet hva som skjer når man setter setpunktene for hhv "cool" og "heat", og det var som jeg antok at også tilsvarende mode settes(og endres) i samme slengen.

 

Det betyr at man egentlig ikke trenger å forholde seg mode-settingen(mm du ønsker å slå av enheten). Eneste man må holde orden på er om det skal kjøles eller varmes, og deretter sette riktig verdi i tilsvarende setpunkt-register.

 

For min del blir det da ett mindre pip hver gang varmepumpa styres av systemet mitt.

Endret av Fjosepose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.