Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Upålitelig lys


Anbefalte innlegg

De fleste lysene jeg har integrert i HA er lyspærer som er koblet opp mot HA gjennom deconz og gjennom philips hue hub. I gangen bruker jeg en bevegelsesensor som skrur på tre gu10 spotter (philips hue) i en skinne. De fleste gangene går alle lysene på som normalt, men av og til er det bare 2 av 3, eller gjerne 1 av 3 som skrur seg på ved bevegelse. Løsningen på dette er å ta strømmen av og på ved å bruke den vanlige bryteren. Nesten samme problem har jeg med en elko dimmer på badet. Her er problemet på natta. Siden jeg skal ha dimmeren til å dimme helt ned til 5 % kjører jeg et script som først skrur på lyse til 100% før den dimmer ned til 5 %. Dette måtte jeg gjøre ellers gikk bare 1 spott på. Av og til går ikke lyset på inne på badet selv om reelet har slått seg på. Jeg kan se i dimmerhjulet av lyset er avskrudd som sier at dimmeren er skrudd på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Upålitelige lys kan skyldes flere ting. 

Lyspærer sender attributt rapporter ved hver forandring (on/off, farge eller brightness) og hvert 15 minutt. Hvis attributt rapportene forsvinner på Zigbee nettverket, HA server ikke svarer fort nok eller at lysene dropper pakker (Hue parer) så vil du oppleve at noen lys er på selv om de skal være av eller omvendt.

 

Flere ting du kan du kan gjøre for å unngå at pakker forsvinner på Zigbee nettverket:

1) Bruker du Deconz light groups? HA sender da bare en kommando til en gruppe av lys og lysene i gruppen tar deretter og videreformidler mellom seg kommandoen. Dette gir mindre trafikk på Zigbee-nettverket.

 

2) Har du et solid Zigbee nettverk?

- Se på signalstyrken. LQI mellom 128-255 er sterkt signal, mens alt under er et svakt signal. Bruk Deconz sitt nettverkskart for å finne enheter som har lav LQI. Kjøp noen Zigbee rutere for å skape et solid Zigbee nettverk. Ikea sine signalforsterkere er god og billige https://www.ikea.com/no/no/p/tradfri-signalforsterker-10400408/. Lys kan også være Zigbee rutere, men de er upålitelige da de kan bli slått av ved hjelp av en lysbryter og har også en liten buffer (Hue pærer). De fleste enheter skal vise LQI 255 hvis du har solid Zigbee nettverk.

- å ha en USB utvidelse kabel mellom Deconz II usb adapter og  HA raspberrry pi4. SDD disken skaper mye signal forstyrrelse.

- Sørg også for å plassere Deconz II på et sentralt sted i rommet langt unna Wifi ruter og andre ting som forstyrrer signalet. Har du sjekket at WiFi nettverket ditt ikke brukes samme kanal som Zigbee nettverket?

Se her for flere tips: https://docs.hubitat.com/index.php?title=How_to_Build_a_Solid_Zigbee_Mesh

 

3) Home assistant pc har ikke for mye å gjøre? En eller flere databaser skriver og leser mye på disken. Kan fort skape en situasjon hvor Zigbee pakker blir prioritert bort.

 

Har selv problemer med upålitelige lys for tiden. De punktene jeg nevner har jeg gjort selv. Dette har gjort at Zigbee nettverket er mye bedre enn tidligere. 

 

Har prøvde Deconz, ZHA og Zigbee2mqtt som programvare.

- Deconz er fungerer godt med HA og er stabilt, men per idag fungerer ikke Fyrtur sin rullegardin. Har derfor gått vekk fra Deconz. 

- Så har jeg prøvd ZHA som er innebygd i HA. Fungerer veldig godt, men utviklerene må løse pakketap problemer fra lyspærer før jeg går tilbake til ZHA. Gir masse warning i loggen om : "No response to 'Command.aps_data_indication' command with seq id '0x0f'". Håper det blir fikset på: https://github.com/home-assistant/core/issues/48539

- Så nå bruker jeg Zigbee2mqtt som fungerer veldig godt. Eneste som irriterer meg drøssevis med meldinger om: "Invalid color mode received". Blir nok fikset på: https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/7736

 

Kan gjerne hjelpe deg mere, men trenger da litt mere informasjon. Ser du noe relevant fra Deconz loggen eller HA loggen om pakketap?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

solosuper skrev (5 timer siden):

I gangen bruker jeg en bevegelsesensor som skrur på tre gu10 spotter (philips hue) i en skinne. 

Jeg har - som deg - også tre GU10 pærer i gangen i en skinne, samt en bevegelsessensor. Men alt er IKEA utstyr (Pærer og sensor). Jeg har hatt disse i drift i over 2 år og har aldri hatt problemer med de av noe slag. Har enda ikke byttet batteri i sensoren heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, hos meg er det definitivt Hue utstyr som lager minst trøbbel.

Da på OpenHAB sin zigbee-binding, samt noen Hue pærer på Hue hub.

Jeg har egentlig ikke opplevd at lyspærer fungerer dårlig som routere.

Men jeg har opplevd at Ikea sine lyspærer krasjer og slutter å route. Da må de restartes ( bug i Ikea sin firmware).

Men det må nevnes at jeg prøver hardt å holde meg til utstyr som er sertifisert av Zigbee Aliance.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikea pærer rapporterer sine atributter (farge, brightness, av/på) ved endring eller ved av/på. Derfor tror jeg ikke problemet oppstår på grunn av Ikea pærene.

Hue pærer gjør ikke det. Se: https://github.com/dresden-elektronik/deconz-rest-plugin/issues/1809.

Quote

Hue and innr bulbs don't support attribute reporting. IKEA and OSRAM bulbs do.

Hue pærer må polles for å sjekke hvilke atributter de har. I Deconz og zigbee2mqtt (https://www.zigbee2mqtt.io/information/availability.html) er dette innebygd, men i ZHA vil dette komme i neste release tror jeg. 

 

Mistenker at Zigbee nettverket har endret seg og du har fått en ustabil forbindelse frem til ruter eller deconz II usb adapter (controller). Zigbee nettverk er ikke statisk. Du kan tvinge parer til å bruke en bestemt ruter i ZHA, men jeg har ikke sett at dette kan gjøres i Deconz eller zigbee2mqtt. Det kan derfor være lurt å se på nettverkskartet i Deconz for å finne ut om du har noen røde linjer fra parene til ruter/controller. Dette forteller om svak signalstyrke noe som kan forklare pakketap av attributter som sendes fra Ikea parene. Hvis dette er tilfelle må du sette inn noen rutere mellom parene og controller som står på hele tiden. Dette gjør ikke bevegelsestyrte parer som slår seg på og av som hos meg. 

 

Se på denne guide for hvordan feilsøke deconz problemer: https://community.home-assistant.io/t/guide-to-deconz-high-level-debugging/176921

Å finne ut hvorfor lysene er upålitlige krever dessverre at man må lese seg litt opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å flytte raspberry bort i fra ruteren da disse ligger i samme skap. Har også lagt over disse lyspærene til deconz istedefor gjennom philips hue hub. Det siste døgnet har lysene fungert prikkfritt så satser på at det holder seg sånn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var godt å høre.

 

Hos meg sliter jeg fortsatt med lys som er av, men som HA sier er på og omvendt. Jeg tror at dette kommer av at attributtene som blir rapportert av lys (on/off, brightness og color) blir av og til borte før de ankommer Conbee II usb stick eller at Conbee II ikke svarer.

 

Har funnet ut at Conbee II usb stick disconnecter av og til noe som kan forklare at conbee ikke svarer.

[11558.531058] usb 1-1: USB disconnect, device number 21
[11558.837956] usb 1-1: new full-speed USB device number 22 using xhci_hcd
[11558.965855] usb 1-1: New USB device found, idVendor=1cf1, idProduct=0030, bcdDevice= 1.00
[11558.965857] usb 1-1: New USB device strings: Mfr=1, Product=2, SerialNumber=3
[11558.965858] usb 1-1: Product: ConBee II
[11558.965859] usb 1-1: Manufacturer: dresden elektronik ingenieurtechnik GmbH
[11558.965860] usb 1-1: SerialNumber: DE1963646
[11558.967328] cdc_acm 1-1:1.0: ttyACM0: USB ACM device
➜  ~ dmesg | grep "USB disconnect"
[  129.074720] usb 1-4: USB disconnect, device number 6
[ 1404.578009] usb 1-1: USB disconnect, device number 4
[ 1412.404422] usb 1-1: USB disconnect, device number 8
[ 1436.265510] usb 1-1: USB disconnect, device number 12
[ 1647.940745] usb 1-1: USB disconnect, device number 14
[ 1657.334045] usb 1-1: USB disconnect, device number 15
[ 1681.700150] usb 1-1: USB disconnect, device number 19
[11550.714886] usb 1-1: USB disconnect, device number 20
[11558.531058] usb 1-1: USB disconnect, device number 21

 

Jeg ser også at signalstyrken på Deconz II som blir rapportert av zha er ustabil. Av og til LQI: 33 og andre ganger LQI: 210. Har prøvd å flytte på usb stick og endre retning på antenne uten at dette påvirker signalstyrken. Har derfor bestillt Electrolama zig-a-zig-ah! (zzh!) som er anbefalt å bruke i zha og zigbee2mqtt. Håper dette løser problemene med ustabile lys hos meg.

 

Har også bytte fra zha til zigbee2mqtt som pinger pærene hvert minutt og på den måte sjekker status på pærene. https://www.zigbee2mqtt.io/information/availability.html

Deconz gjør noe tilsvarende også. Zha gjør dette hver 15 minutt. Det kommer en oppdatering som gjør at dette kan oppdateres oftere. 

 

Endret av haraldov
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg funnet ut hvorfor jeg får disse USB disconnected meldingene i dmesg. Dette skyldes en dårlig USB forlengelsekabel fra Biltema som mest trolig skapte elektriske forstyrrelser: https://www.biltema.no/kontor-teknikk/datatilbehor/datakabler/usb-kabler/usb-20-a---a-2000044534

 

Fant løsningen her: Why does my USB RF stick keep disconnecting and connecting again?

 

Byttet den med en USB forlengelsekabel fra Jula og meldingene var vekk: https://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholdning/hjemmeelektronikk/datatilbehor/usb-kabler-og-adaptere/usb-kabel-000393/ . 

 

Etter at jeg byttet over til Zigbee2mqtt hvor jeg bruker availability_timeout på 1 minutt så er mine lys stabile. Jeg antar også at USB disconnect problemene har hjupet litt.

advanced:
  availability_timeout: 60

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.