Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Dimmer til dobbeltbryter (2 lysgrupper) & smart bevegelsessensor?


Anbefalte innlegg

Jeg skal snart bestille elektriker for å få montert litt dimmere og bevegelsessensorer i huset og har litt spørsmål. Jeg kjører Home Assistant og alt jeg har så langt er garasjedøråpner på systemet.

Dimmer: Jeg ser Fibaro Dimmer 2 nevnes i nesten alle sammenhenger, så jeg har tenkt på denne. Men, der jeg skal installere dimmer har jeg dobbeltbryter som går til 2 ulike stikkontakter (til lampe over stuebord og over spisebord). Kan jeg bruke Fibaro Dimmer 2 til dette og få til å dimme disse to separat? Det er ikke krise om det ikke går, det er jo samme rom, men hadde vært fint.

Bevegelsessensor: Jeg har googlet og sett litt rundt om det finnes smarte bevegelsessensorer til lysstyring, men finner ikke helt det jeg tenker. Jeg har en del rom jeg tenker det kunne vært ideelt med bevegelsessensor, og på noen av de kunne det gjerne vært en smart en så jeg kan integrere med andre ting enn lyset og gjerne kunne justere timeren. Finnes det noe slikt som kobles opp på veggen i stedet for lysbryteren? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 19/06/2021 at 11:02, Thomas_E said:

Kan jeg bruke Fibaro Dimmer 2 til dette og få til å dimme disse to separat? Det er ikke krise om det ikke går, det er jo samme rom, men hadde vært fint.

Du må i så fall få installert to stykker. Dimmer 2 er en-kanals, og kan ikke dimme to uttak separat.

 

On 19/06/2021 at 11:02, Thomas_E said:

Finnes det noe slikt som kobles opp på veggen i stedet for lysbryteren? 

I smarthus-sammenheng så er det vel dette som er det vanlige. Der vi har pusset opp har jeg felt inn AeoTec Multisensor 6 inn i veggen og er godt fornøyd med den. Brukes til bevegelse, temperatur, luftfuktighet (styring av ventilasjonsanlegg basert på fuktighet i bad), og Lux (solskjerming).

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Moskus said:

Der vi har pusset opp har jeg felt inn AeoTec Multisensor 6 inn i veggen og er godt fornøyd med den.

Det er gjerne noe sånt jeg kunne tenkt meg, men som kan erstatte lysbryter størrelsesmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Thomas_E said:

Det er gjerne noe sånt jeg kunne tenkt meg, men som kan erstatte lysbryter størrelsesmessig.

Ah, sånn ja. Tror du kan få fatt i 3D-printer som gjør at den passer i veggbokser også, men jeg har ikke tenkt på det selv. Det finnes ingen produkter, så vidt jeg vet, som er en kombinasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.