Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Thermia Online og modbus


Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Dette blir langt, håper noen henger med til slutten. Jeg har en Thermia Diplomat Optimum bergvarmepumpe. Nesten samtidig med varmepumpa kjøpte jeg et H1-M adapter fra Husdata.se. Dette gir meg mulighet til å lese av de fleste parametre på pumpa over modbus. Dessverre fungerer det bare sånn passe, en god del av avlesningene i løpet av et døgn ender med bogus verdier. For registre kan jeg filtrere ut de avlesningene som er bogus, men for coils blir det litt verre.

 

Jeg har selvsagt tatt opp dette med Husdata.se, men han har mer eller mindre konkludert med at det funker for ham. (jeg har forøvrig andre modbus-enheter på samme bus som virker helt fint - og har også prøvd med husdata-interfacet alene på bussen)

 

Så er jeg klar over at både Husdata.se og Thermiq.net har andre løsningen - men jeg vil aller helst ha det på modbus...  Og aller helst ikke mqtt over wifi...

 

Uansett, jeg kjøpte Thermia Online her forleden. Det består av to deler, et kort man monterer inni varmepumpa, også en dings som man kobler mellom det kortet og ethernet.

 

På forhånd hadde jeg lest på et par svenske forum noen som skreiv/spekulerte i at kortet inni varmepumpa konverte fra varmepumpas Comli til Modbus, også var den andre boksen en slags modbus TCP-sak som lasta det opp til Thermias skyløsning. Som sannhetsvitne for dette ble det brukt at merkingen på kortet er A, B og GND (veldig typisk modbus), det finnes datablad på nett som viser at den boksen med ethernet-tilknytning (DCM 03) har RS485 input og sist, på eska til kortet man monterer inni varmepumpa så står det: "Gateway I2C to Modbus Converter".

 

Alt dette høres bra ut! Problemet er at med min svært begrensede kunnskap om dette er det ingenting som tyder på at det er Modbus der.

 

Jeg har et simpelt kjipt usb->RS485 adapter som jeg har brukt til lignende formål før med hell, sammen med CAS Modbus Scanner. Men selv om jeg har prøvd alle tenkelige baudrater og paritet og stop-bit osv, så får jeg bare "Exception" kode 2, 4 eller 8 (som for modbus betyr hhv. "Illegal Data Address", "Slave Device Failure" og "Memory Parity Error"). Jeg er ganske sikker på at ikke er vanlig modbus, i hvert fall. Har også vurdert om det er slik at kortet i VP er modbus master som sender data til en slave, men det ser ikke slik ut heller.

 

Så kommer endelig spørsmålet; hvordan kan jeg finne ut hva dette signalet er? Jeg antar det er RS485, men det er altså tilsynelatende ikke modbus. Eventuelt om det finnes programvare som prøver alle mulige kombinasjoner av baudrate og diverse automatisk? CAS Modbus Scanner søker jo gjennom alle adresser og registre, men man må selv sette tilkoblingsinnstillinger... Mener jeg har prøvd alle kombinasjoner som er det er bittelitt sannsynlig at de bruker, men jeg kan jo ha bomma...

 

Bonusspørsmål; det finnes ganske mange Thermia Diplomat i Norge (og ikke minst Sverige). Er det virkelig ingen som har laget noen form for intergrasjon mot Thermia Online? Skal jeg tro Google er svaret nei. Det er noen referanser til et API, som tilsynelatende ikke finnes lenger...

 

Ting tyder på at dette ble en relativt kostbar brevvekt ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.