Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Fibaro Smart Implant og kobling på garasjeportåpner Raynor Liftmaster 600


Banega

Spørsmål

 

Hei, jeg ønsker å koble Fibaro Smart Implant inn så jeg både kan åpne garasjen gjennom z-wave nettverket mitt men fortsatt bruke den eksisterende impulsbryteren.

 

Var vanskelig å finne noe dokumentasjon på nettet for denne åpneren, fant ikke noe som var helt likt. Jeg har dratt ut ledningene og målt spenningen mellom flere punkter i de orange strekene på tegningen, men det er vanskelig å vite helt sikkert hva som er strøm og hva som er inngang for portåpneren. 

 

Noen ideer til hvordan jeg kan koble dette? Dagens impulsbryter er koblet mellom koblingskontakt 1 og 2 på bildet, når disse kortsluttes så starter garasjeporten, men der måler jeg 33 V og det er kanskje litt for mye for Fibaro Smart Implant? Mens mellom koblingskontakt 3 og 1 er det mer anstendige 27 V. Jeg har også en trådløs fjernkontroll og har testet med denne, spenningen er konstant.

raynor600i – LM600-post.jpg.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
MrE skrev (3 minutter siden):

Hva får du mellom den første røde og den første hvite?

Det samme som på tegningen mellom den andre røde og den første hvite, ca 33 V. Virker som om begge de to røde er koblet sammen og de fire hvite også, så det ikke skal spille noen rolle hvilken av dem man kobler inn i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har funnet en denne koblingsoversikten som ligner, men her er det to koblingsklemmer mer enn på min, så kanskje jeg har en litt annen modell. Dingsen nede til venstre som er koblet på på samme måte som min impulsbryter er koblet på, er ifølge bruksanvisningen et slags avansert betjeningspanel som bl.a. har en knapp for innvendig åpne/lukke. Men sånn dings har ikke jeg, i stedet har jeg altså bare en vanlig impulsbryter.
image.thumb.png.5d789427b80cc30e71f3e70513edc7ce.png
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Erik G skrev (16 timer siden):

Du kan utgangen på Fibaro Smart Implan parallelt med pulsbryteren du har og sende en puls for åpne.

Fibaro Smart Implan tåler 30 V DC +-5%, så det er innenfor.

 

 

Jeg vet ikke om jeg forstår hva du mener med parallelt med pulsbryteren, det er jo så mange tilkoblinger å holde styr på. Basert på en av koblingstegningene som fulgte med Fibaroen har jeg pønsket ut følgende, er det noe slik du tenkte?
image.png.6b677682118b8e279b5537e3534f2d1b.png
 Da tenker jeg at impulsbryteren brukes som fysisk trigger av Fibaroen, og at det er Fibaroen som gjør selve kortslutningen av 1 og 2, som impulsbryteren gjorde før.

 

Eller tenkte du bare slik;
image.png.08f101e686d5760ed954db143e498cd0.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Erik G skrev (2 timer siden):

Den siste tegningen.

Da er utgangen på Fibaroen parallell med impulsbryteren.

 

Kan prøve. Men hva skjer da om noen trykker på impulsbryteren? Vil ikke det kutte strømmen til Fibaroen mens bryteren er trykket inn og det blir kontakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Her lurer jeg på om det stopper opp for meg. Jeg tolket også +-24 V på bildet mitt til å være den klemma som er merket med et tretall, men jeg målte bare 5-6 V der og når jeg ser på bildet fra manual til en liknende men ikke den samme åpneren så ser det ut som at det mangler et uttak der. Mao at 24V er nedenfor, ikke ovenfor der teksten står. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det burde være den som er merket med 3, men har du målt i mellom de to klemmene?

Der skal det være 24 V. Det er de som driver fotocellene dine.

Hvis ikke er det den klemmen som er under, som du ikke har. Da tror jeg du bør ha en egen strømforsyning til Fibaroen.

Endret av Erik G
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Var ute og målte. Det er 0 V mellom de to klemmene oppe til høyre merket 3. så jeg tror etiketten +-24V er villedende og gjelder en komponent som ikke er der på min modell. 
 

Gitt de målingene jeg har gjort ellers, er det noe annet punkt jeg kunne ha brukt for å få strøm til Fibaroen? Hva blir galt med mitt forslag til kobling ref den første håndskrevne skissen min?

 

Selv om jeg får til å drive Fibaroen f eks med et 9V batteri, vil ikke 33V spenningen på input eller output være for mye for Fibaroen? Se specs her:

 

image.thumb.png.bff8a6d4b328f469fe8211f704d4023d.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg undersøkte litt mer om hvordan Fibaroen fungerte og koblet den opp på et 9V batteri jeg hadde liggende. Så fikk jeg lagt den til i z-wave nettverket mitt og testet innstillingene. Målte med multimeter motstanden på OUT1 utgangene i takt med at jeg aktiverte bryteren. Stilte inn lengden av impulsen til 0,5 sekund. Så tok jeg sjansen på å koble den inn i garasjeportåpneren, fortsatt på batteri, med OUT1-utgangene (START/STOP og GND) på hhv klemme 1 og 2 fra bildet mitt (der som den gamle bryteren var koblet inn). Det funket! Så koblet jeg inn den gamle bryteren på hhv GND og  IN1 på Fibaroen, og da kunne jeg trigge Fibaroen både fra z-wave og fra gammel bryter! 

 

Så da ble koblingen til slutt slik:
image.png.a24df38a51879a766d719fed001f8f5b.png

 

Stor suksess. Det neste jeg gjorde var å få tak i en rimelig Cleverio z-wave magnetsensor og klasket det på garasjeporten for å vite om den var lukket eller ei, og teste litt. Men 9V batteriet tok kvelden før et døgn var gått, så må nok finne en bedre egnet strømkilde. Ser om jeg kan finne en gammel AC/DC strømforsyning på ca 12 V liggende og koble den til.

 

Tusen takk for hjelpen @Erik G!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
On 26/06/2021 at 00:12, Banega said:

Det neste jeg gjorde var å få tak i en rimelig Cleverio z-wave magnetsensor og klasket det på garasjeporten for å vite om den var lukket eller ei, og teste litt.

Du kan bruke IN2 og en mikrobryter til det (mulig også en vanlig magnetbryter fungerer). :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.