Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styring av lys (lysrør) med ESP8266, koblet til 230V


Anbefalte innlegg

Jeg leker med tanken på om jeg kan styre noen lys (lysrør 1x 30W eller 2x15W) ved hjelp av en ESP 8266 og ett rele.

 

Jeg er klar over at jeg kan bytte ut disse gamle lysrørene med nyere led versjoner, og da få noe som er mer IOT tilrettelagt. Men det er jo ikke noe gøy.

Så jeg håpet å kunne gjøre det som et DIY prosjekt.  Jeg har begynt å kikke på deler og oppsett.

Det er ikke noen naturlig plass i nærheten hvor jeg kan sette inn en usb lader og trekke ut strøm til ESP'en.  Jeg planlegger derfor å lage et kort med strømforsyning.

Det er ganske god plass inne i lysarmaturen, så tenkte å plassere alt der.

 

ESP'en jeg har, kan kun gå på 3.3V. Men har ikke funnet noe godt oppsett med strømforsyning og reler på kun 3,3V. Jeg har derfor gått for 230VAC -> 5VDC -> 3,3VDC.

 

Jeg er naturligvis litt skeptisk til kvaliteten på noen utenlanske billige butikker, så tenkte å kjøpe en AC/DC transformer som garanter ikke er noe billig kopi.

Tenker da på en slik kanskje: RAC03-05SK - AC/DC Converter 3W 5V 600mA PC Pins, Recom fra Elfa Distrelec.

 

Videre så skjønner jeg at det ikke alltid er like greit å bruke rele til lysrør, så tenkte å bruke noe kvalitet der også:

AQG22105 - Solid State Relay AQG, SPST-NO, 2A, 264V, THT, Panasonic  også fra Elfa Distrelec (men håper å kanskje finne noe litt rimeligere en dette).

(Denne har null svisjing og snubber)

 

Det elektriske skjemaet slik det ser ut foreløbig:

el.thumb.PNG.24aaeffa8ac4f09b9e351e7e2beac2d4.PNG

 

PDF utgaven:Power relay.pdf

 

 

Har også lagd et utkast til PCB'en.

Det er ganske sikkert at det ikke vil bli seende slik ut til slutt, så dette er mer for å se hvor mye plass jeg trenger.

(Tanken jeg her lekt meg litt med, er at jeg skulle kunne kutte kortet i to, for å trekke ut ESP'en om wifi signalet ble dårlig inne i lys armaturen)

 

Om dette eventuelt blir lagd, så blir jeg å lage en 3D printet boks som kortet blir stående i. Tenker også å kjøre det utendørs en finværsdag på høy last, for å forsikre meg om at det ikke blir noe varmgang i noen av komponentene.

 

Toppen av kortet:

340717107_PCBTop.thumb.PNG.86d76b24400f36fe1c31cb8b3593a60d.PNG

 

Og en liten 3D rendring:

1328524679_PCB3D.thumb.PNG.0adf21b31d03ad73209cd59c706a7438.PNG

 

Om noen har noen synspunkter på et slikt prosjekt så vil jeg gjerne høre det :)

 

Og om noen har erfaring med disse komponentene, eller anbefaler andre, så vil jeg gjerne høre det også.

 

Edit: Lagt til noe mer forklaring.

 

Endret av Kardemomme
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

I was going to design a similar PCB, but I have been using the Chinese Sonoff boxes so far - at least the simple ones use ESP8266 and you can easily put your own firmware in them.  For example: Basic  But.. as you say, they may not be as fun as making your own hardware 🙂

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.