Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Dimmere bak eksisterende utenpåliggende brytere


Guahtdim

Spørsmål

1. Hvis man kobler en dimmer til en vanlig av-på bryter hvordan vil dette fungere i forhold til av på (0-maks lysstyrke). Er man da avhengig av en z-bryter for å kunne sette opp dette?

 

2. Er det noen som har noen lure triks for å kunne putte en dimmer bak en eksisterende utenpåliggende bryter eller kjøper man også en ny bryter og en forhøyningsramme?

 

Jeg driver i første omgang og leker litt med tanke på å kunne koble en event mot brannalarm og slå på alle lys på soverom. På sikt så ønsker jeg nok å gå mot automatisering av lys av/på + varmekontroll, men det er greit å begynne med noe som fort får konas velsignelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Hei, og velkommen til forumet! :) 

 

 

5 minutter siden, Guahtdim skrev:

1. Hvis man kobler en dimmer til en vanlig av-på bryter hvordan vil dette fungere i forhold til av på (0-maks lysstyrke). Er man da avhengig av en z-bryter for å kunne sette opp dette?

.... jeg er ikke sikker på hva du prøver å oppnå. Skal du koble en Z-wave dimmer til en vanlig Elko bryter? Det går helt fint. :) Man skrur av/på med et trykk, og dimmer opp/ned ved å holde inne.

 

5 minutter siden, Guahtdim skrev:

2. Er det noen som har noen lure triks for å kunne putte en dimmer bak en eksisterende utenpåliggende bryter eller kjøper man også en ny bryter og en forhøyningsramme?

Det er slik det vanligvis gjøres. Man kjøper en mikromodul og legger den bak den eksisterende bryteren. Hvis denne bryteren står i en ramme som blir for liten til både bryter og mikromodul, må du muligens bytte den ut eller bygge på. Men det gjør elektrikeren kjapt. :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takker for hurtig svar.

 

Med tanke på spm 2 så er det meste jeg har av brytere utenpåliggende så det er ingen plass bak de i utgangspunktet. Huset er fra 1920 og er en "herlig" blanding av teknologi fra før 1990. Jeg er litt usikker på hvor pent det blir om bryterne blir stående ytterligere 20-30 mm ut fra veggen. Først og fremst er jeg bare nysgjerrig på om det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 minutt siden, Guahtdim skrev:

Jeg er litt usikker på hvor pent det blir om bryterne blir stående ytterligere 20-30 mm ut fra veggen.

Ja, jeg kjenner problemstillingen. Jeg er vokst opp i et hus fra 1905, og har kjøpt et selv fra 60-tallet.

 

Det er litt avhengig av hvor mye plass det er i boksen fra før. Hvis det er snaut med plass allerede, så går det neppe uten enda mer utbygging. Men er det allerede en "stor" ramme, så burde det være plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 hours ago, Guahtdim said:

Jeg er litt usikker på hvor pent det blir om bryterne blir stående ytterligere 20-30 mm ut fra veggen. Først og fremst er jeg bare nysgjerrig på om det lar seg gjøre.

 

Dette kan løses ved å bore en multibox inn i veggen. Mikromodul og bryter kan da være innfelt i denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
10 hours ago, Fredrick said:

 

Dette kan løses ved å bore en multibox inn i veggen. Mikromodul og bryter kan da være innfelt i denne.

Vil ikke størrelsen på multibox gjøre at man ikke får festet den utenpåliggende boksen. Jeg har ikke målt eksakt her, men jeg ser at de fleste multibokser er ca 74 mm i diameter og det ser litt stort ut.

 

Jeg tror jeg først vil teste ut litt med en innfelt bryter i en forhøyningsramme på 35mm og se hvordan det går. Slik som ting er nå så er jeg på "leke-stadiet". Dyrt leketøy, men billigere enn å gå "all in" uten å ha testet litt.

 

Uansett takker for alle innspill.

Endret av Guahtdim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takker for mange gode svar. ?

Så fort jeg får alle ting jeg trenger så blir det å teste ut litt. 

Jeg må tydeligvis også vurdere multiboks selv om dette er litt mer "mekk" siden man må frese ut plass til multiboksen. Ulempen med huset jeg bor i er at det er laget av mye kryssfiner som vegger og de holder ikke allverden.

 

Flott at hjemmeautomasjon har fått en egen norsk webside med mange fine tips og hjelpsomme folk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
3 timer siden, Guahtdim skrev:

Ulempen med huset jeg bor i er at det er laget av mye kryssfiner som vegger og de holder ikke allverden.

Er det faktisk kryssfinér, eller kan det være spon? Kryssfiner holder veldig mye, men brukes vanligvis ikke som kledning på hele vegger på grunn av en relativt høy pris...

 

Ikke at det betyr noe, men er det kryssfinér (eller Huntonit for den slags skyld) så burde ikke styrken være et problem. :)

 

3 timer siden, Guahtdim skrev:

Flott at hjemmeautomasjon har fått en egen norsk webside med mange fine tips og hjelpsomme folk!

Det er et spennende tema, og her er det veldig mange flinke og engasjerte folk! :) 

 

Som jeg pleier å si. Jeg har holdt på med hjemmeautomasjon i ca. 10 år, men her på forumet lærer jeg noe nytt nesten hver dag. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 hours ago, Moskus said:

Er det faktisk kryssfinér, eller kan det være spon? Kryssfiner holder veldig mye, men brukes vanligvis ikke som kledning på hele vegger på grunn av en relativt høy pris...

Dette er kryssfinér som er veldig gammel. 100% sikker. Ulempen er at de har brukt veldig stor avstand mellom stendere så veggene er tidvis konvekse og konkave. Dette er vel en av mange ting jeg skal fikse hvis jeg vinner gigantbeløp i Lotto ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
On 12/16/2016 at 10:29, Moskus said:

Ja, jeg kjenner problemstillingen. Jeg er vokst opp i et hus fra 1905, og har kjøpt et selv fra 60-tallet.

 

Det er litt avhengig av hvor mye plass det er i boksen fra før. Hvis det er snaut med plass allerede, så går det neppe uten enda mer utbygging. Men er det allerede en "stor" ramme, så burde det være plass.

 

Tja, her er byggedato 1905, men allikevel har jeg da fått til på sett og vis å skjule mikromoduler her og der. Noen steder er det plass til multibox, andre steder får man plassere mikromodulen i takboksen, eller man kan fjerne hele ledningsopplegget til bryteren og bruke den binære inngangen på en Fibaro dørsensor. Man får det til selv om det primære har vært at det skal se pent ut. Det blir bare litt mer improvosasjon og tankearbeid.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.