Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvordan komme i gang


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er interessert i smarthusløsninger, men er helt grønn. Det eneste jeg vet er at jeg har ordnet meg Tibber som strømleverandør, og lest litt om diverse løsninger - både de Tibber tilbyr i sine butikker, og litt tester her og der. Det jeg ikke helt forstår er hva jeg trenger for å komme i gang. Målet mitt er i grunn ganske enkelt. Jeg har lyst til å kunne styre følgende dingser (dersom mulig) via mobil (lettest mulig):

Kaffetrakter (slik at jeg kan "lade" denne kvelden før, og så skrur den seg på enten på et gitt klokkeslett eller når alarmen på mobilen går).

Rullgardin på i alle fall soverommet (- utvide til flere etter hvert?)

Lås på inngangsdør (her sitter det allerede en Yale Doorman)

Lys - også ute (men slik at disse også kan opereres "manuelt").

 

Det er vel det jeg kommer på i farta.. Har noen noe tips til hvor man burde starte? På forhånd tusen takk.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å komme i gang er dessverre litt jobb, for enda er ikke hjemmeautomasjon så strømlinjeformet som vi skulle ønske. Og det er et spørmsål om hvor langt du vil drive det.

 

Skal du ha smarte lys og smart kaffetrakter (med en innstikk-modul), så kan du komme langt med FutureHome! Mulig de støtter Ikea rullegardiner også, eller iallfall snart.

 

Skal du ha litt mer kontroll på automasjonene dine, kunne sette smartere betingelser og vil ha litt mer frihet, så vurder Homey.

 

Regner du med at du kommer til å ta helt av i vinkel, at du skal ha stålkontroll på hele huset, så se nærmere på HomeSeer, Home Assistant og/eller OpenHAB.

 

 

 

Den gode nyheten er at det meste av smarthus-utstyr du får kjøpt (som dimmere, pærer, etc) er integrerbart i alle disse systememene. Z-wave er bankers vil vil fungere utmerket uansett, og Zigbee er ikke så langt unna det heller.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et viktig spørsmål her er kanskje din kompetanse på "EDB"?

Om man kan snakke linux kommandolinje allerede pga. andre prosjekter, så er jo veien veldig kort til å sette opp et system som kan begynne enkelt, og bygges ut betraktelig. Home Assistant er et godt eksempel her.

Er du (som jeg var) grønn på Linux, men har god kontroll på Windows, så kan du fortsatt sette opp endel gode løsninger, men da koster det gjerne litt mer tror jeg. HomeSeer er vel Windows basert og kan kjøre på en helt vanlig windows PC?

 

Ellers gjelder nok rådene over her, det virker å være gode systemer å starte med. Men husk at om du går for en kontroller som er spesifikk for en serie (f.eks Aqara, xComfort, IKEA, osv.etc.) så vil ofte de kun snakke med enheter i sin serie, så kjøp en kontroller som er "universal" i utgangspunktet!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Moskus said:

Skal du ha smarte lys og smart kaffetrakter (med en innstikk-modul), så kan du komme langt med FutureHome! Mulig de støtter Ikea rullegardiner også, eller iallfall snart.

Dette dekker vel også Ikea med sin hub og enheter. Ikke fæl pris og en enkel inngang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.